Framtiden har börjat
– och den är ljus

20 elbilar och 30 laddbara modeller år 2025.
Helt klimatneutral produktion senast 2025.
Audi står för motorbranschens kanske mest offensiva klimatmål.
Och för att lyckas i arbetet lämnas ingenting åt slumpen.

Det är de små detaljerna som tillsammans gör stor skillnad.
Ta lacken Solar Sky som exempel.

Den presenterades på konceptbilen Audi Q4 e-tron för första gången under Genévesalongen 2019. Solar Sky sätter en helt ny standard eftersom den produceras på ett miljövänligt sätt samtidigt som den effektivt reflekterar en kortvägsfraktion av solljuset, nära det infraröda spektrumet. 

Detta minskar uppbyggnaden av värme på karossen och inuti kupén, och sparar dessutom på den mängd energi som krävs för att kyla kupén med hjälp av luftkonditionering.

LÄNK: Läs mer om hur Audi utvecklar framtiden

Flest patent

Fundera på vilket arbete det ligger bakom att framställa en lack som Solar Sky och så multiplicerar ni det med 660. Då får ni en känsla för hur omfångsrikt och ambitiöst Audis klimatarbete är.

Det var nämligen exakt så många patentansökningar som Audis tekniska utvecklingsavdelning lämnade in runt elektrisk mobilitet – bara ifjol. Det är en siffra som ingen annan europeisk biltillverkare är i närheten av att matcha. 

Ingenting lämnas åt slumpen i Audis strävan efter att bli den ”ledande leverantören av koldioxidneutral premiummobilitet“. Men företagets högt ställda ambition kombineras med en stor portion ödmjukhet.

– Vi kan inte själva lösa hela världens problem. Vi dikterar inte villkoren utan är en del av en rörelse. Det övergripande budskapet är dock att varje bidrag räknas, säger Hildegard Wortmann, styrelseledamot i Audi med ansvar för sälj och marknad.

Investerar 120 miljarder

Under de kommande åren satsar Audi motsvarande 120 miljarder kronor för att i snabb takt kunna fortsätta lansera nya modeller av elektrifierade bilar. 

De 20 nya elbilarna och totalt 30 nya laddbara modellerna är det som kommer att vara mest synligt ut mot marknaden. Målet är att 2025 rulla ut en miljon nya elektrifierade bilar runt om i världen.  För att nå de offensiva klimatmålen måste hela kedjan – från råmaterial till återvinning – vara genomtänkt in i minsta detalj.

Det är därför Audi ur ett livscykelperspektiv analyserar samtliga av de cirka 3 000-5 000 komponenter som finns i en modern bil. Arbetet sker i ett nära samarbete med leverantörerna med ambitionen att identifiera ytterligare koldioxidbesparingar i kedjan.

Fakta Audi e-tron S Sportback

Motorer: 3 stycken
Totaleffekt: 496 hk
Vridmoment: 973 Nm
Batteri: 95 KWh
Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,4–28,1 (WLTP) 
Drivning: quattro fyrhjulsdrift med torque vectoring
Prestanda: 0-100 på 4,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
CO2-utsläpp: 0 g/km

Mest sålda el-suven

Ta elbilarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback som ett annat exempel. 

De står inte enbart för en utsläppsfri körupplevelse med nytänkande design, de tillverkas dessutom i en hundraprocentig klimatneutral fabrik i Bryssel. Dubbel jackpott för miljön med andra ord.

Intresset från kunderna är också rekordstort. Under årets första sex månader levererades totalt 17 641 Audi e-tron till marknaden vilket gör modellen till den mest säljande i världen i segmentet för större eldrivna suvar. Och intresset för Sportback-modellen som nyligen lanserats är om möjligt ännu större.

Och apropå Audis fabrik i Bryssel så är den världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet. Med förnybar energi (95 procent) och klimatkompensation via miljöprojekt (5 procent) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid alls. 

På taket till anläggningen sitter det solceller på 89 000 kvadratmeter, en yta som motsvarar 12,5 fotbollsplaner. Användningen av förnybar energi stoppar runt 40 000 ton koldioxid från att hamna i atmosfären varje år.

Audi samarbetar med Recycled Island Foundation för att samla in plastavfall i floder innan det når havet. Avfallet återvinns och används sedan för att bygga öar och grönområden i hamnar, bland annat i Bryssel och Rotterdam. Samarbetet är ett av flera projekt i Europa för att minska mängden plats i havet. 
Så där fortsätter det. 

På område efter område, detalj för detalj, hittar Audi nya sätt att reducera sitt klimatavtryck. Batterierna blir mindre, räckvidden längre, återvinningen hundraprocentig och så vidare.
Någon tvekan i arbetet tycks inte finnas. Och varför skulle det?

– Det är så uppenbart: Framtiden är elektrisk, säger Hildegard Wortmann.

LÄNK: Läs mer om hur Audi utvecklar framtiden

Europas största solcellstak

Näst på tur är Audifabriken i ungerska Györ, världens största motortillverkare. Här används uteslutande grön el och geotermisk energi – det vill säga den energi som är lagrad i jordskorpan – står för cirka 70 procent av fabrikens värmebehov.

Under 2019 påbörjades här bygget av Europas största takburna solcellsanläggning på 160 000 kvadratmeter, vilket motsvarar 22,4 fotbollsplaner. Nu har solcellsanläggningen officiellt invigts, vilket gör fabriken i Györ till Audis andra helt klimatneutrala produktionsanläggning. 

Men det tar inte slut där. Redan idag används grön el i alla Audis fabriker. Till 2025 ska Audis samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.

– Eftersom vi alltid varit ett sportigt varumärke vill vi även vara snabba och framåtlutade i transformationen till att göra våra anläggningar klimatneutrala, konstaterar Peter Kössler, styrelseledamot i Audi med ansvar för produktion och logistik.

Batteriernas andra liv

Ta batteriernas andra liv som ytterligare ett exempel.

När batterierna börjar bli uttjänta i elbilarna finns det fortfarande mycket kapacitet kvar. Audi utvecklar därför olika användningsområden för ett så kallat 2nd Life. I fabriken körs truckar på återvunna batterier och vid stora evenemang används tillfälliga batterilager av återvunna batterier för att stärka det lokala elnätet med tillfälliga laddplatser.
Eller återvinningsloopen för aluminium.

Idag används aluminium i nästan samtliga modeller av Audi. Men eftersom processen att framställa aluminium är väldigt energiintensiv har Audi introducerat ett slutet kretslopp för att hantera materialet.

Energitillförseln för återanvändning av sekundär aluminium är upp till 95 procent lägre än för produktion av ny aluminium. Det här har resulterat i årliga utsläppsbesparingar på runt 150 000 ton koldioxid.
Eller plastinsamling i floder.

Snart i produktion:
Audi e-tron GT

Under nästa år lanseras Audi e-tron GT. Modellen har visats upp som konceptbilen Audi e-tron GT concept, en bil som berättar mycket om vad som blir verklighet när den kommande modellen snart är klar för produktion. 

GT är en eldriven fyrdörrarscoupé med en lika kraftfull som elegant design. 

Audi e-tron GT kommer att byggas i Böllinger Höfe, en anläggning som ligger i anslutning till fabriken i Neckarsulm. Det är också här som supersportbilen Audi R8 tillverkas.

Gamla PET-flaskor blir inredning i Audi A3

Mellan 5 och 13 miljoner ton plastskräp hamnar i haven varje år. Det visar en rapport från Världsnaturfonden (WWF). Mycket av denna plast kan återanvändas – till exempel för att skapa tyg till bilinredningen. Det har Audi visat genom att använda återvunna PET-flaskor för att skapa textilierna till tygklädseln i nya Audi A3. 

I en avancerad process omvandlas flaskorna till garn som sen vävs till ett tyg med samma kvalitet, utseende och känsla som konventionella textilklädslar. 

45 stycken återvunna 1,5-litersflaskor används till klädseln i en Audi A3. Dessutom har ytterligare 62 PET-flaskor återvunnits för att omvandlas till mattor i den nya bilen. Andra återvunna råmaterial används bland annat som isoleringsmaterial och ljudabsorbenter, sidoklädsel i bagageutrymme, lastgolv och mattor.

Audi e-tron GT finns ännu inte med i Skatteverkets nybilsprislista (uppdateras senare under 2021). Modellen har i nuläget inte fått ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG. Fram tills dess att ett typgodkännande har meddelats får Audi e-tron GT inte registreras, säljas eller användas på den svenska marknaden. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi e-tron GT i denna annons samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande. Bilmodellen i bilderna är en konceptbil.

Annons - innehåll från Audi