Elbil i jobbet – så funkar det

Det finns många olika lösningar för företag som vill köra på el eller ge möjlighet till anställda eller kunder att ladda sina elbilar.
Men hur funkar det egentligen med elbilsladdning och hur långt kommer man på en laddning?

Läs mer om elbil för företag

 

Elbilsrevolutionen i Sverige fortsätter och intresset växer hela tiden. I augusti var det en rekordökning av elbilar på en månad, något som visar att både privatpersoner och företag är redo att ta steget mot ett mer hållbart Sverige. En trend att ta på allvar, menar John Stranne, affärsutvecklare på E.ON.

 

Han berättar att den omtalade räckviddsångesten – att man inte kan ta sig långt med sin elbil – är betydligt större bland de som ännu inte har en elbil.

– Man får bara tänka på att planera sin körning. I slutändan finns det också så mycket mer vinning i det, säger han.

 

Hur långt kommer man på en laddning?

– Är det en BMWi3 med lägst kapacitet, vilken är den som vi kör inom kontoret här på E.ON i Malmö, så är räckvidden upp till 20 mil på en laddning. Det är otroligt mycket. Om du jobbar inom Malmö och kör runt i yrket skulle jag tvivla på att du kör slut på batteriet på en arbetsdag, speciellt med lite planering.

 

Laddningsfrågan är intressant för företag på två sätt. Antingen används elbilar i en bilflotta om man i sin verksamhet förflyttar sig mellan kunder eller levererar varor. Eller så erbjuds laddstolpar för anställda, kunder – eller både och.
Att inte kunna ladda är ett icke-problem menar John Stranne då det finns många olika lösningar, oavsett om det är en sluten krets av elbilsanvändare eller om det ska vara en publik laddplats.

 

Det finns lösningar för alla typer av företag

Det finns lösningar för bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag, för mellanstora och stora företag och för publika ytor.

– Vi har flera olika lösningar för företag som vi skräddarsyr efter kundens behov. En första fråga är hur ofta bilarna står still och om det är en sluten krets av elbilsanvändare eller om det ska vara publikt. Det finns lösningar där elen är gratis för de anställda alternativt att mätning sker per laddstolpe med hjälp av identifikation. Allt det här kan vi hjälpa till med att reda ut, beroende på vad som passar för just dig och ditt företag.

 

Det finns flera typer av laddare och vad som rekomenderas beror på hur ofta bilarna rör sig och vad det är för typ av plats. En publik laddplats kräver kanske en snabbladdare där det går att ladda en mindre bil från 0-100 procent på 10-15 minuter. Om bilarna står stilla i ett garage eller på en parkeringsplats hela dagen går det att ha en laddare med lägre laddeffekt, likt de man har för privat bruk.

 

Hur går en laddning till, och hur betalar man?

Oavsett om laddningen sker hemma eller via en laddbox på företaget där elen är gratis för de anställda, stoppar man bara i kontakten och börjar ladda, ungefär som när du ska starta en hårtork eller vilken elektrisk pryl som helst. För laddstolpar där laddningen ska mätas eller för publika laddstolpar finns olika system. Antingen aktiverar du stolpen med ditt kreditkort eller med hjälp av en liten bricka, en så kallad ”tag”.

– Laddsystemet är väldigt enkelt. Man aktiverar laddaren med sitt kort eller sin tag och sen stoppar du i sladden, ungefär som när du åker in i ett parkeringshus. Ditt kreditkort sätter igång räkneverket för tiden du står parkerad.

 

Laddkort

Efter jul lanserar E.ON sitt laddkort där man enkelt kan starta upp laddningen med sin lilla tag och betalningen sköts automatiskt. Kortet kan laddas med en viss summa som man sedan enkelt fyller på vid behov.

– Jag hoppas att det framöver ska komma fler alternativ för kunderna, för att göra det ännu enklare för dem, säger John Stranne.

 

Allt för att bygga upp laddinfrastrukturen för att ge fler möjligheten att ta steget mot elbilar.

– Laddinfrastruktur är inte en lukrativ business för energibolag i dag, men vi tror att det i framtiden kommer att finnas ett behov av de här lösningarna hemma och i företaget, och det är en viktig del i vår klimatsatsning mot 100 procent förnybar och återvunnen energi år 2025. Det ska vara enkelt att leva hållbart.

 

Läs mer om hållbara transporter

 

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Lotta Edling
Produktion:Bonnier News Brand Studio
Om cookies