BMW 3-serie Touring

lanseras som laddhybrid

SE

Intelligent energistyrning, fjärrstyrd laddning, boost-funktion...

När BMW 3-serie Touring för första gången lanseras som laddhybrid sparas inte på någonting. Innovativa lösningar kombineras med maximal körglädje och kraftigt minskade koldioxidutsläpp.

I den sjätte generationens Touring-modell har de klassiska designdragen med en utsträckt siluett och kraftfull hållning förstärkts ännu mer. En rad smarta funktioner som underlättar förvaring och packning i både kupé och bagageutrymme har också tagits fram för den nya versionen.

Bland annat kan hela baksätet fällas med en enkel knapptryckning. Och tack vare den innovativa Comfort Access-funktionen kan bakluckan stängas beröringsfritt genom en snabb rörelse med foten under den bakre stötfångaren.

Dessutom har ett flertal nya tekniska lösningar utvecklats för att komforten ska optimeras och säkerheten maximeras. Bland annat har BMW 3-serie Touring blivit delvis självkörande tack vare de intelligenta förarassistanssystemen som ingår i Driving Assistent Professional och Parking Assistant.



Sjätte generationens Touring

I den sjätte generationens Touring-modell har de klassiska designdragen med en ut-sträckt siluett och kraftfull hållning förstärkts ännu mer. En rad smarta funktioner som underlättar förvaring och packning i både kupé och bagageutrymme har också tagits fram för den nya versionen.

Bland annat kan hela baksätet fällas med
en enkel knapptryckning. Och tack vare den innovativa Comfort Access-funktionen kan bakluckan stängas beröringsfritt genom en snabb rörelse med foten under den bakre stötfångaren.

Dessutom har ett flertal nya tekniska lösningar utvecklats för att komforten ska optimeras och säkerheten maximeras. Bland annat har BMW 3-serie Touring blivit delvis självkörande tack vare de intelligenta förar-assistanssystemen som ingår i Driving Assistent Professional och Parking Assistant.



Sjätte generationens Touring

BMWs 3-serie rullar som ingen annan bilmodell med ena hjulparet i historien och det andra i framtiden. 1975 lanserades serien för första gången och blev därefter en av bilhistoriens mest populära modeller. 1987 var det premiär för 3-seriens Touring-modell (eller kombi som många säger).

Nu, 32 år och 1,7 miljoner sålda exemplar senare, kommer den ikoniska modellen första gången som laddhybrid. Beteckningarna blir BMW 330e xDrive Touring (fyrhjulsdrift) och BMW 330e Touring (tvåhjulsdrift). Modellerna med konventionella drivmedel (bensin och diesel) har redan släppts på marknaden medan laddhybriden börjar produceras i sommar. Beställningar går att göra redan nu.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


BMWs 3-serie rullar som ingen annan bilmodell med ena hjulparet i historien och det andra i framtiden. 1975 lanserades serien för första gången och blev därefter
en av bilhistoriens mest populära modeller. 1987 var det premiär för 3-seriens Touring-modell (eller kombi som många säger).

Nu, 32 år och 1,7 miljoner sålda exemplar senare, kommer den ikoniska modellen första gången som laddhybrid. Beteck-ningarna blir BMW 330e xDrive Touring (fyrhjulsdrift) och BMW 330e Touring (tvåhjulsdrift). Modellerna med konvention-ella drivmedel (bensin och diesel) har redan släppts på marknaden medan laddhybriden börjar produceras i sommar. Beställningar går att göra redan nu.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Komforten ska optimeras och säkerheten maximeras.

• I vissa utrustningspaket ingår en bromsfunktion som aktiveras när det uppstår en risk för kollision och en styr- och spårhållningsassistent gör att du håller dig ännu säkrare på vägen i farter upp till 210 km/t.

• Parkeringsassistenten fickparkerar automatiskt bilen åt dig.

• Nya generationen av BMW Head-Up bildskärm projicerar förarrelaterad information direkt i synfältet på vindrutan. Denna skärmyta har nu blivit 70 procent större och med förbättrad grafik, jämfört med tidigare versioner.

• I vissa utrustningspaket ingår en bromsfunktion som aktiveras när det uppstår en risk för kollision och en styr- och spårhållnings-assistent gör att du håller dig ännu säkrare på vägen i farter upp till 210 km/t.

• Parkeringsassistenten fick-parkerar automatiskt bilen åt dig.

• Nya generationen av BMW Head-Up bildskärm projicerar förarrelaterad information direkt
i synfältet på vindrutan. Denna skärmyta har nu blivit 70 procent större och med förbättrad grafik, jämfört med tidigare versioner.

Smartare fyrhjulsdrift – så funkar det

Vissa fyrhjulsdrivna laddhybrider har en motor som driver framhjulen och en annan som driver bakhjulen. I 330e xDrive har BMW valt en annan lösning, här är både elmotorn och bensinmotorn kopplade till den automatiska växellådan som sedan fördelar kraften vidare. Det betyder att systemet alltid kan leverera kraft till de drivhjul som för tillfället behöver den bäst, oavsett vilken motor som är aktiv eller hur mycket energi som är kvar i batteriet.

Men, det är i laddhybriderna BMW 330e xDrive Touring och BMW 330e Touring, som utvecklingen märks mest. Tack vare det banbrytande eldrivna konceptet eDrive förenas här det bästa av två världar; dynamiken och effektiviteten hos en elmotor och räckvidden och komforten hos en bränslesnål förbränningsmotor.

Drivlinan består av en fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med elmotorn och med boostfunktionen aktiverad levererar 292 (183+109) hästkrafter. Tack vare detta gör bilen 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Laddhybriden 330e laddas precis som en vanlig elbil och du kan själv välja när du vill köra på batteri och när du vill nyttja förbränningsmotorn.

Den konventionella drivningen ger lång räckvidd medan elmotorn bidrar till mindre utsläpp och näst intill ljudlös kördynamik, framför allt i stadstrafik. Du kan även ta hjälp av boost-funktionen, vilket ger en extra kraftfull acceleration som är bra att använda vid exempelvis omkörningar. I körläget Sport utvecklas, genom funktionen Active Sound Engineering, dessutom ett artificiellt motorljud som följer trycket på gasen. (Den som tidigare varit orolig för att eldrift skulle minska körglädjen ändrar definitivt uppfattning efter att ha testat de här funktionerna.)

Förenar det bästa av två världar

Men, det är i laddhybriderna BMW 330e xDrive Touring och BMW 330e Touring,
som utvecklingen märks mest. Tack vare
det banbrytande eldrivna konceptet eDrive förenas här det bästa av två världar; dyn-amiken och effektiviteten hos en elmotor och räckvidden och komforten hos en bränslesnål förbränningsmotor.

Drivlinan består av en fyrcylindrig bensin-motor som tillsammans med elmotorn och med boostfunktionen aktiverad levererar
292 (183+109) hästkrafter. Tack vare detta gör bilen 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Laddhybriden 330e laddas precis som en vanlig elbil och du kan själv välja när du vill köra på batteri och när du vill nyttja förbränningsmotorn.

Den konventionella drivningen ger lång räckvidd medan elmotorn bidrar till mindre utsläpp och näst intill ljudlös kördynamik, framför allt i stadstrafik. Du kan även ta hjälp av boost-funktionen, vilket ger en extra kraftfull acceleration som är bra att använda vid exempelvis omkörningar. I körläget Sport utvecklas, genom funktionen Active Sound Engineering, dessutom ett artificiellt motor-ljud som följer trycket på gasen. (Den som tidigare varit orolig för att eldrift skulle minska körglädjen ändrar definitivt upp-fattning efter att ha testat de här funktionerna.)

Förenar det bästa av två världar

Kategori: Laddhybrider
Produktionsstart:
sommaren 2020 (kan beställas redan nu)
Motor:
292 hk (fyrcylindrig bensinmotor samt elmotor)
Batteri:
12 kWh brutto/ 10,4 kWh netto

BMW 330e Touring:

Förbrukning: 1,4–1,6 l/100 km (beroende på tillval)
Kombinerat koldioxidutsläpp:
31–37 g CO2/km (beroende på tillval)
Förmånsvärde:
1 857 kr/månad netto vid 50% marginalbeskattning
Miljöbonus:
BMW 330e Touring, 31 429–32 857 kr (beroende på tillval)


BMW 330e xDrive Touring:

Förbrukning: 1,6–1,8 l/100 km (beroende på tillval)
Kombinerat koldioxidutsläpp:
35–42 g CO2/km (beroende på tillval)
Förmånsvärde:
Från 2 027 kr/mån netto vid 50% marginalbeskattning
Miljöbonus:
27 857–29 286 kr (beroende på tillval)
Övrigt:
Dragkrok finns som tillval till BMW 330e Touring och BMW 330e xDrive Touring, 1500 kg dragvikt.

(Förbrukning och koldioxidutsläpp baseras på WLTP-körcykeln, blandad körning)



I den nya eDrive-tekniken ingår en rad andra smarta funktioner som förlänger den eldrivna räckvidden. Den intelligenta energistyrningen garanterar högsta möjliga effektivitet och prestanda. Data från navigationssystemet tar hänsyn till körsträckans förutsättningar (motorväg eller citykörning t ex) och den aktuella trafiksituationen. Bilen hjälper dig sedan automatiskt att välja el- eller bensindrift vilket sparar upp till tio procent i energi.

Bromskraftåtervinningen omvandlar dessutom den rörelseenergi som frigörs vid inbromsningar eller motorbroms till elektricitet och laddar in energin i högprestandabatteriet med litiumjonteknik.

I kombination med ECO PRO-läget räcker ett knapptryck för att kalibrera fordonets samtliga system för maximal effektivitet – ett intelligent sätt att utnyttja bilens energireserver. Du kan dessutom klimatisera kupén i samband med laddning vilket ger dubbla fördelar: Du får sätta dig i en redan uppvärmd eller nedkyld kupé samtidigt som AC:n inte behöver aktiveras i samma utsträckning under körning vilket spar energi och förlänger räckvidden.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Intelligent teknik förlänger räckvidden

I den nya eDrive-tekniken ingår en rad andra smarta funktioner som förlänger den eldrivna räckvidden. Den intelligenta energistyr-ningen garanterar högsta möjliga effektivitet och prestanda. Data från navigationssyst-emet tar hänsyn till körsträckans förutsättningar (motorväg eller citykörning
t ex) och den aktuella trafiksituationen.
Bilen hjälper dig sedan automatiskt att välja el- eller bensindrift vilket sparar upp till tio procent i energi.

Bromskraftåtervinningen omvandlar dessutom den rörelseenergi som frigörs
vid inbromsningar eller motorbroms till elektricitet och laddar in energin i hög-prestandabatteriet med litiumjonteknik.

I kombination med ECO PRO-läget räcker ett knapptryck för att kalibrera fordonets samtliga system för maximal effektivitet –
ett intelligent sätt att utnyttja bilens energireserver. Du kan dessutom klimatisera kupén i samband med laddning vilket ger dubbla fördelar: Du får sätta dig i en redan uppvärmd eller nedkyld kupé samtidigt
som AC:n inte behöver aktiveras i samma utsträckning under körning vilket spar
energi och förlänger räckvidden.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Intelligent teknik förlänger räckvidden

BMW:s infotainment-system vinnare i stort test

Journalisterna på ansedda What Car har genomfört
ett test där de jämför infotainment-system från olika biltillverkare. De undersökte 20 olika system genom att låta försökspersoner genomföra uppgifter, bland annat byta radiokanal, zooma i navigationskartan och justera temperaturen.

Utgångspunkten är en undersökning som gör
gällande att krångliga system kan stjäla onödig uppmärksamhet från trafiken. Och What Cars test visar på stora skillnader mellan olika tillverkare, några uppgifter tog dubbelt så lång tid i vissa bilar än andra. Vinnare i testet blev BMW 3-serie med infotainment-systemet Live Cockpit Professional. Det tilldelades
28 av maximalt 30 poäng.

Läs mer om testet här.

BMW:s infotainment-system vinnare i stort test

Journalisterna på ansedda What Car har genomfört ett test där de jämför infotainment-system från olika biltillverkare. De undersökte 20 olika system genom att låta försökspersoner genomföra uppgifter, bland annat byta radiokanal, zooma i navigations-kartan och justera temperaturen.

Utgångspunkten är en under-sökning som gör gällande att krångliga system kan stjäla onödig uppmärksamhet från trafiken.
Och What Cars test visar på stora skillnader mellan olika tillverkare, några uppgifter tog dubbelt så lång tid i vissa bilar än andra. Vinnare
i testet blev BMW 3-serie med infotainment-systemet Live Cockpit Professional. Det tilldelades
28 av maximalt 30 poäng.

Läs mer om testet här

BMW:s infotainment-system vinnare i stort test

Journalisterna på ansedda What Car har genomfört ett test där de jämför infotainment-system från olika biltillverkare. De undersökte 20 olika system genom att låta försökspersoner genomföra uppgifter, bland annat byta radiokanal, zooma i navigationskartan och justera temperaturen.

Utgångspunkten är en undersökning som gör gällande
att krångliga system kan stjäla onödig uppmärksamhet från trafiken. Och What Cars test visar på stora skillnader mellan olika tillverkare, några uppgifter tog dubbelt så lång tid i
vissa bilar än andra. Vinnare i testet blev BMW 3-serie med infotainment-systemet Live Cockpit Professional. Det tilldelades 28 av maximalt 30 poäng.

Läs mer om testet här.

  • Full kontroll. Via den nya funktionen Remote Service i appen BMW Connected förvandlar du din smartphone till en fjärrkontroll. Här kan du exempelvis se laddstatus, räckvidd, värme eller kyla kupén i förväg, påbörja en laddning, starta klimatiseringen av kupén eller hitta närmaste laddstation.
  • Full kontroll. Via den nya funktionen Remote Service i appen BMW Connected förvandlar du din smartphone till en fjärrkontroll. Här kan
    du exempelvis se laddstatus, räckvidd, värme eller kyla kupén i förväg, påbörja en laddning, starta klimatiseringen av kupén eller hitta närmaste laddstation.
  • Extra mycket körglädje. Tänk dig körglädjen i en normal BMW 3-serie Touring, lägg sedan till att din bil nästintill är ljudlös samtidigt som accelerationen är ännu snabbare.
  • Extra mycket körglädje. Tänk dig körglädjen i en normal BMW 3-serie Touring, lägg sedan till att din bil nästintill är ljudlös samtidigt som accelerationen är ännu snabbare.
  • Fördelaktigare ekonomi. Utgångspriset på en laddbar bil är ofta högre än en jämförbar bensin- eller dieselmodell. Men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre driftskostnader samt högre restvärde vilket ofta leder till en bättre totalekonomi för laddhybriden.
  • Fördelaktigare ekonomi. Utgångspriset på en laddbar bil är ofta högre än en jämförbar bensin- eller dieselmodell. Men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre driftskostnader samt högre restvärde vilket ofta leder till en bättre totalekonomi för laddhybriden.
  • Mindre klimatpåverkan. Färska
    studier visar att en laddhybrid är mer klimatsmart än en motsvarande dieselmodell om bilarnas hela livscykel räknas in. Läs mer om testet här.
  • Mindre klimatpåverkan. Färska studier visar att en laddhybrid är mer klimatsmart än en motsvarande dieselmodell om bilarnas hela livscykel räknas in. Läs mer om testet här.
  • Full kontroll. Via den nya funktionen Remote
    Service i appen BMW Connected förvandlar du
    din smartphone till en fjärrkontroll. Här kan du exempelvis se laddstatus, räckvidd, värme eller
    kyla kupén i förväg, påbörja en laddning, starta klimatiseringen av kupén eller hitta närmaste laddstation.
  • Extra mycket körglädje. Tänk dig körglädjen i en normal BMW 3-serie Touring, lägg sedan till att din bil nästintill är ljudlös samtidigt som accelerationen är ännu snabbare.
  • Mindre klimatpåverkan. Färska studier visar att en laddhybrid är mer klimatsmart än en motsvarande dieselmodell om bilarnas hela livscykel räknas in.
    Läs mer om testet här.
  • Fördelaktigare ekonomi. Utgångspriset på en laddbar bil är ofta högre än en jämförbar bensin-
    eller dieselmodell. Men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre driftskostnader samt högre restvärde vilket ofta leder till en bättre totalekonomi för laddhybriden.

Fördelarna med en laddhybrid

Allt fler upptäcker de många fördelarna med en laddhybrid:

Annons - innehåll från BMW