BMW lanserar nya mildhybrider
– så funkar tekniken

SE

Bromsa – och återvinn energi.

Det är tekniken bakom de mildhybrider som BMW nu lanserar som standard i bland annat 5-serien och 3-serien.

På det här sättet reduceras både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Parallellt med elbilarna och laddhybriderna är mildhybriderna, utrustade med ett 48-voltsbatterier, på stark frammarsch. BMW planerar att implementera tekniken i ett stort antal bensin- och dieseldrivna bilar framöver, bara i år lanseras 60 nya mildhybrider.

Redan nu finns tekniken som standard i många modeller i 5-serien och 3-serien samt i de fyrhjulsdrivna versionerna av suvarna X3 och X4.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

Många fördelar

Hybrider blir en allt viktigare del av BMWs modellutbud. Utöver 11 laddhybrider lanseras nu ett 60-tal motoralternativ med mildhybridteknik till olika modeller. Tekniken innebär att rörelseenergi omvandlas till elektrisk energi när bilen bromsas och lagras sedan i ett 48-voltsbatteri. Energin används sedan som stöd för förbränningsmotorn och kan ge en extra ”boost” på 11 hästkrafter under acceleration.

Mildhybriden kan även rulla på eldrift – så kallad “segling” – med avstängd motor i låga hastigheter (upp till 15 km/h) eller i högre farter när föraren inte gasar för mycket. 

På det här sättet reduceras bränsleförbrukningen vilket leder till både lägre driftskostnader och mindre klimatpåverkan.

Det finns även en rad andra fördelar med mildhybridtekniken jämfört med en motsvarande modell som enbart drivs av konventionella drivmedel.

• Auto start/stopp-funktionen reagerar smidigare och snabbare.

• Varje tank räcker längre eftersom bränsleförbrukningen reduceras.

Lägre förmånsvärde

För den bilägare som har tillgång till laddstation och verkligen vill minimera sitt klimatavtryck är dock en renodlad elbil eller en laddhybrid fortsatt det bästa valet. Det är också anledningen till att en mildhybrid i bonus-malus* inte är berättigade till samma miljöbonus som sina mer elektrifierade släktingar. Däremot minskar malus (fordonsskatten) tack vare de lägre utsläppen, jämfört med en konventionell drivlina. Mildhybrider får också ett reducerat förmånsvärde, jämfört med modeller som enbart drivs av bensin eller diesel.

bmw-P90380084_highRes_bmw-48-v-mild-hybrid.jpg
bmw-P90391941-highRes.jpg

Vilken teknik väljer du?

Så vilken elektrifierad BMW-modell bör du välja? Här följer en liten guide som pekar ut de olika alternativens fördelar.

Elbil

Elbilen är det miljövänligaste alternativet eftersom den aldrig drivs med konventionellt bränsle, det vill säga diesel eller bensin. Elbilen kan vara kostsam i inköp men det kompenseras av miljöbonus samt låga driftskostnader.
BMW har följande elbilar: BMW i3 och i3s. Nästa år lanseras även iX3, som blir BMWs första helt elektriska SUV, BMW i4, en fyrdörrars Gran Coupé samt iNext, en konceptbil som är större än modellen X5.

Laddhybrid

BMWs laddhybrider kombinerar en effektiv förbränningsmotor med en elmotor. Räckvidden på elmotorn gör att många kan köra helt utsläppsfritt till vardags. Så snart elen är förbrukad tar förbränningsmotorn vid vilket gör att räckvidden blir lika lång som i en modell med konventionella drivmedel. Laddhybriden är dock något dyrare i inköp men det kompenseras i stort sett av miljöbonusar och generellt lägre driftskostnader. Även en laddhybrid kräver en laddstation, åtminstone för den som vill köra på el.

BMW har följande laddhybrider: BMW 330e Sedan, 330e xDrive Sedan, 530e Sedan, 530e xDrive Sedan, X1 xDrive25e, X3 xDrive30e, X5 xDrive45e, 225xe och 745e.

Efter sommaren kommer följande modeller: BMW 330e Touring, 330e xDrive Touring och X2 xDrive25e. Till hösten lanseras dessutom BMW 530e Touring, 530e xDrive Touring samt prestandamodellen 545e xDrive Sedan.

Mildhybrid

Med en mildhybrid kan du, tack vare ett 48 volts batteri, ”boosta” din bil med el vid exempelvis acceleration eller omkörning. Den nya tekniken gör att bilen laddas med el vid inbromsningar. På det här sättet reduceras bränsleförbrukningen med 0,3 liter/100 km vilket leder till både lägre driftskostnader samt mindre klimatpåverkan.  

BMW har redan nu följande modeller med mildhybrid-tekniken som standard: BMW 520d Sedan, 520d xDrive Sedan, 520d Touring, 520d xDrive Touring, 320d Sedan, 320d xDrive Sedan, 320d Touring, 320d xDrive Touring, X3 xDrive 20d samt X4 xDrive20d. När den nya 5-serien lanseras i sommar kommer alla bensin- och dieselalternativ utom M-modellerna att utrustas med mildhybridteknik.

Ledande position

Att BMW nu även tagit en tätposition i utvecklingen av mildhybrider går helt i linje med företagets historik och framtida ambitioner.

BMW har under sin drygt 100 åriga historia – företaget grundades 1916 – gjort sig känt för att producera högkvalitativa och innovativa bilar med fantastiska köregenskaper.

Det tyska bilföretaget har också legat längst fram i utvecklingen av laddbara fordon och i att tänka hållbara lösningar ur alla perspektiv.

2013 lanserades den första helt eldrivna modellen, BMW i3, men långt dessförinnan drog företaget igång ett intensivt utvecklingsarbete för att ta en tätposition inom elbilsmarknaden.

Och resultatet: 

  • BMW är nu i tätposition på elbilsmarknaden i Europa med 14 procent av den totala försäljningen.
  • BMW väntas sälja över en halv miljon elektrifierade bilar i år, nästa år ska siffran ha fördubblats. 
  • BMW har med 11 modeller marknadens bredaste erbjudande av laddbara bilar, 2023 ska det vara 25.
  • Genom att bara i år dessutom lansera 60 nya alternativ med mildhybrid-teknik förstärker BMW sin ledande position, i linje med sin ambition att vara bäst i världen inom e-mobilitet och minska sin miljöpåverkan.
    – Vi är ledande idag och vi kommer fortsätta att vara ledande, har Oliver Zipse, vd för BMW Group, slagit fast.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

bmwP90389004_highRes_the-new-bmw-530e-xdr.jpg
bmw-P90389095_highRes_the-new-bmw-530i-tou.jpg
bmw-P90389061_highRes_the-new-bmw-540i-sed.jpg
Annons - innehåll från BMW