Då lönar det sig att
köra en laddbar bil

SE

Mindre miljöpåverkan och ännu mer körglädje. Det är främsta förklaringen till att BMWs laddbara modeller blir allt populärare.

Men när lönar det sig rent ekonomiskt att satsa på en laddhybrid? 

Här reder vi ut begreppen och ger svaret.

Marknaden för laddbara bilar har nästintill exploderat de senaste åren. Konsumenternas krav på minskade klimatavtryck samt politiska beslut har satt ordentlig fart på försäljningen.

Och i takt med en ökad efterfrågan växer också utbudet.
BMW erbjuder idag 11 laddbara modeller och inom tre år ska den siffran öka till 25.

– Vi vill vara bäst i världen inom e-mobilitet. Vi är en ledande aktör idag och vi kommer fortsätta att vara ledande, har Oliver Zipse, vd för BMW Group, slagit fast.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som drivs helt eller delvis med el

  1. Ekonomin. Visserligen är utgångspriset ofta högre på en laddbar bil men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre driftskostnader och högre restvärde. Slutkostnaden för en laddbar modell blir därför ofta just – lägre. Ladda hemma-stöd är en annan del i ekvationen som innebär att Naturvårdsverket betalar ett stöd till både privatpersoner, föreningar och företag som installerar laddstationer, inklusive arbetskostnaden.
  2. Miljön. Detta är en viktig anledning till att konsumenterna väljer en laddbar bil. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som drivs helt eller delvis med el framför en modell med förbränningsmotor.
  3. Utbudet. Många biltillverkare, med BMW i spetsen, lanserar allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för olika behov.
  4. Tekniken. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ger en längre räckvidd på varje laddning. 
  5. Körupplevelsen. En bil som drivs av el går mjukt och tyst och har dessutom ofta en direkt respons och enastående acceleration. 
  6. Infrastruktur. Infrastrukturen för laddning växer snabbt, enligt elbilsstatistik.se finns nu drygt 10 000 laddpunkter i Sverige.

Dyrare att köpa, billigare att köra

Men vad kostar det egentligen att äga och köra en laddbar bil?
Det korta svaret på den frågan är att en elbil eller laddhybrid ofta är dyrare att köpa, men billigare att köra.

Hur totalekonomin ser ut i längden beror helt på körvanor och om bilägandet är kort- eller långsiktigt.

För den som till vardags exempelvis pendlar kortare sträckor och tänker behålla sin bil i många år kan det definitivt vara en lönsam affär att investera i en laddhybrid eller en elbil.
Men det finns en rad faktorer som avgör den totala prislappen. Här går vi igenom de viktigaste.

Därför är laddbara bilar så populära

Men vad är förklaringen till att det är så många som vill ha en laddbar bil just nu?
Här är några faktorer som bidrar till utvecklingen:

Inköpskostnad

En elbil eller laddhybrid kostar ofta upp till 100 000 kronor mer att köpa än en motsvarande modell som bara drivs med bensin eller diesel. Förklaringen är att elbilen har ett stort batteripaket som kostar mycket pengar att tillverka. Laddhybriden har dubbla drivlinor,  både en förbränningsmotor och en elmotor med tillhörande batteripaket.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

Skatt och försäkring

Det högre inköpspriset för en laddbar bil kompenseras dock till stor del av skattesystemet bonus-malus som infördes 1 juli 2018. Begreppet bonus-malus är hämtat från latin och översätts enklast till god respektive ond. Syftet med systemet är att premiera fordon med ett lågt koldioxidutsläpp och bestraffa fordon med ett högt.

Bonus. Bilar som har ett utsläpp på mindre än 70 g/km är berättigade en bonus. Bilar med nollutsläpp, det vill säga renodlade elbilar, får 60 000 kronor i bonus och sedan minskar bonusen linjärt för varje gram koldioxid bilen släpper ut – ned till 10 000 kronor i bonus. 

Malus. Den årliga fordonsskatten ligger på 360 kronor för elbilar och laddhybrider men betydligt högre för bensin- och dieselbilar. Alla bilar med ett utsläpp högre än 95 g/km drabbas av en straffskatt de första tre åren vars summa baseras på mängden koldioxid bilen släpper ut. Efter tre år får dieselbilen dessutom en fortsatt straffskatt på grund av höga utsläpp av kväveoxider. Den totala fordonsskatten för en normalstor bensin- eller dieselbil som körs exempelvis 1 500 mil per år ligger ofta någonstans mellan 5 000 kr och 8 000 kr per år. 

Förmånsvärdet för en tjänstebil beräknas också enligt bonus-malus vilket gör det extra förmånligt att välja ett laddbart alternativ – det är inte ovanligt att förmånsvärdet för en laddhybrid är nära hälften av det för motsvarande diesel- eller bensindriven bil.

Service och underhåll

Eftersom elbilen saknar förbränningsmotor är antalet rörliga delar i bilen betydligt färre i jämförelse med laddhybriden. Av den anledningen blir servicekostnaden därför lägre för en elbil jämfört med en laddhybrid som har två drivlinor i samma bil, en för förbränningsmotorn och en för batteriet.

Servicekostnaden för en laddhybrid ligger i samma nivå som en motsvarande modell med enbart förbränningsmotor.

Driftskostnader

Elbilen är billigast i löpande drift. Att ladda sin elbil hemma via en laddbox kostar cirka 2,5 kronor per mil, kostnaden varierar beroende på elavtal. En laddhybrid har samma låga driftskostnad, så länge den körs på el. Laddhybriden har dock en betydligt kortare räckvidd på el, exempelvis 5,8 mil för en BMW 330e Sedan, att jämföra med en elbil, cirka 31 mil för en BMW i3 och upp till 60 mil för BMW i4 (som börjar produceras 2021). Å andra sidan kan du med en laddhybrid bekvämt köra vidare på fossilt bränsle om laddningen i batteriet tar slut.

Det kostar dock ofta betydligt mer att ladda batteriet utanför hemmet. Att ladda efter vägarna, exempelvis vid en bensinstation eller annan leverantör, kan kosta från 5 kr till 15 kr per laddad mil. Därför kan det vara klokt att planera längre resor noggrant så att laddstoppen efter vägarna minimeras.

Den som bor i hus och vill ladda i hemmet bör även investera i en laddbox. Det finns en mängd olika modeller som, inklusive installation, kostar cirka 20 000 kr. Halva kostnaden för boxen är avdragsgill via Klimatklivet eller Ladda hemma-stödet, beroende på om du är juridisk person eller privatperson. 

Den som bor i lägenhet bör först kolla om det finns laddplatser i huset. Om inte, måste en ansökan eller förfrågan göras hos bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren som i slutänden avgör om en ny laddstation ska installeras. 

Andrahandsvärde

Det här är den kostnad som påverkar totalekonomin i en bilinvestering mest.

Hur mycket en laddbar bil minskar i värde de kommande åren är dock svårt att beräkna exakt. Som alltid är det tillgång och efterfrågan som styr priserna men i det här fallet kan också ändrade skatteregler påverka utvecklingen markant.

Mycket talar dock för att andrahandsvärdet för laddbara bilar kommer att stå sig bra de kommande åren. Teknikutvecklingen för elbilar har stabiliserats och infrastrukturen för laddstationer har utvecklats. Det har gjort att allt fler upptäcker att de gott och väl klarar mycket av vardagstrafiken med en elbil som har drygt 30 mil i räckvidd (exempelvis BMW i3).

Efterfrågan på laddhybrider är fortsatt stor vilket talar för att andrahandsvärdet kommer att vara stabilt även i framtiden.

En bra grundregel är att värdet på en bil som körs cirka 1500 mil år halveras efter cirka fyra år, och det gäller för samtliga drivmedel. Sedan justeras priset upp och ned utifrån milantal, slitage och extrautrustning.

• Den här modellen blir en milstolpe i utvecklingen. Dels för att det är BMWs första helelektriska SAV, dels för att X3-serien nu är först att erbjuda tre olika drivlinor: med konventionell förbränningsmotor (diesel och bensin), som laddhybrid eller helt elektrifierad.

• iX3 är byggd på den femte generationen generationens eDrive-teknik vilket gett en lägre vikt, högre effekt och större flexibilitet.

• Batteriet i BMW iX3 har installerats i en extremt platt position under innerutrymmets golv vilket innebär att inget utrymme för passagerare och bagage gått förlorat.

Kategori: Elbil
Lansering: Början av 2021 (produktionsstart slutet av 2020)
Motor: 270 hk elektrisk motor
0-100 km/t: 6,0 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 440 kilometer*
Laddtid: 30 minuter med 150 kW snabbladdning
Övrigt: Bakhjulsdriven. Utrustad med dragkrok.

• En kaxig och kraftfull utstrålning i kombination med dynamiska och smidiga köregenskaper har gjort BMW X2 oslagbar i sin klass.

• X2 xDrive25e är utrustad med precis samma drivlina som syskonet X1.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Juli 2020
Motor: 220 hk (förbränningsmotor och elmotor).
Bränsleförbrukning: 1,7 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 39 gram/km
0-100 km/t: 6,9 sekunder.
Räckvidd, el: Upp till 52 kilometer.
Övrigt: Fyrhjulsdriven.

• Fantastiska vägegenskaper, körglädje i massor, härlig komfort och dessutom med smart fyrhjulsdrift och hög markfri gång. Precis alla de egenskaper som X5:an hyllades för i samband med lansering 1999 finns kvar och har dessutom utvecklats många gånger om. Med xDrive45e kör du dessutom klimatsmart och körglädjen? Ja, den är större än någonsin.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: November 2019
Motor: 394 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 1,2 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 28 gram/km
0-100 km/t: 5,6 sek
Räckvidd, el: Upp till 87 kilometer
Övrigt: Kan utrustas med dragkrok (max dragvikt 2700 kg).

• En modell som kombinerar smidighet och körglädje med exemplariska siffror vad gäller bränsleförbrukning, utsläpp och räckvidd.

• Drivlinan har utrustats med en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 125 hästar som parats ihop med en elmotor som ger 95 hästar.

• Lägg därtill att BMW X1 precis fått ett uppdaterat utseende som utstrålar ännu mer dominans, framför allt tack vare sin extra stora grill med stora njurar i fronten.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Våren 2020
Motor: 220 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 1,7 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 39 gram/km
0-100 km/t: 7,0 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 52 kilometer.
Övrigt: Fyrhjulsdriven. Kan utrustas med dragkrok (max dragvikt 750 kg).

• Förenar det bästa av två världar, dynamiken och effektiviteten hos en elmotor och räckvidden och komforten hos en förbränningsmotor.

• X3 uppskattas för att det är en rymlig, fyrhjulsdriven familjebil som går att utrusta med en dragkrok som får dra upp till två ton.

• Lika skön att köra i stadstrafik som på vägen upp till fjällen.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Mars 2020
Motor: 292 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 2,2 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 49 gram/km
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 46 kilometer.
Dragvikt: 2 000kg

Många laddbara nyheter

Det är med andra ord ofta ekonomiskt fördelaktigt att investera i en laddbar bil. Vilken du väljer styrs mycket utifrån tycke och smak samt hur du tänker använda din bil.

BMW har redan lanserat, eller kommer inom kort att lansera, en rad nya spännande laddbara alternativ. Här är några av dem:

BMW iX3 – Historisk ur två perspektiv

BMW X2 xDrive25e – Kaxig och kraftfull

BMW X5 xDrive45e – här sitter du i förarsätet

BMW X1 xDrive25e – Kombination av smidighet och körglädje

BMW X3 xDrive30e – Förenar det bästa av två världar

Annons - innehåll från BMW