Från körglädje
till ”ren” körglädje

SE

11 laddbara bilmodeller ska på tre år bli 25.

BMWs utveckling från att leverera körglädje till ”ren” körglädje fortsätter.

Och på den resan är det många spännande nyheter som väntar.

Bara i år släpps sex nya laddhybrider och under nästa år lanseras tre nya elbilar.

BMW har under sin drygt 100 åriga historia– företaget grundades 1916 – gjort sig känt för att producera högkvalitativa och innovativa bilar med fantastiska köregenskaper.

Det tyska bilföretaget har också legat långt fram i utvecklingen av laddbara fordon och i att tänka hållbara lösningar ur alla perspektiv.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

2013 lanserades den första helt eldrivna modellen, BMW i3, men långt dessförinnan drog företaget igång ett intensivt utvecklingsarbete för att ta en tätposition inom elbilsmarknaden.

Och resultatet, eller belöningen, för insatserna har inte uteblivit:

”Vi vill vara bäst i världen inom e-mobilitet. Vi är ledande idag och vi kommer fortsätta att vara ledande”

  • BMW är nu i tätposition på marknaden för laddbara bilar i Europa med 14 procent av den totala försäljningen.
  • I slutet av 2019 fanns det över 500 000 laddbara BMW- och MINI-bilar som rullade runt om i världen. Målet är att i slutet av 2021 ha dubblat antalet till 1 000 000 laddbara bilar.
  • BMW har med 11 modeller ett av marknadens bredaste utbud av laddbara bilar, 2023 ska det vara minst 25.

– Vi vill vara bäst i världen inom e-mobilitet. Vi är ledande idag och vi kommer fortsätta att vara ledande, har Oliver Zipse, vd för BMW Group, slagit fast.

Genombrott för elektrifierade bilar

2020 är året då el som drivmedel slår igenom på verkligt allvar. Konsumenternas krav på minskade klimatavtryck samt politiska beslut har satt ordentlig fart på försäljningen.

Branschorganisationen Bil Sweden spår att 30 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige 2020 kommer att vara elektrifierade (el eller hybrid). Nästa år är samma siffra 40 procent och i den takten förväntas utvecklingen fortsätta. Motsvarande fördelning för BMW ligger redan idag över det svenska snittet.

Inom bilindustrin pågår det förstås en kapprustning för att vinna kundernas gunst.

Alla vill ha en eldriven bil med så lågt koldioxidutsläpp som möjligt, med så lång räckvidd som möjligt, drivet av ett batteri som är så litet som möjligt.

Den som lyckas lösa den ekvationen bäst vinner.

18 000 medarbetare i utvecklingsarbetet

BMW sparar inte heller några resurser för att bibehålla sin tätposition i utvecklingsarbetet. Totalt jobbar 18 000 av företagets medarbetare med frågor som rör innovation och utveckling.

Och i princip allt, minsta lilla fråga eller tekniska detalj, präglas av ett hållbarhetstänk.

Att framställa bilar som minimerar sina utsläpp är ett självklart fokus. Men lika viktigt är det att alla råvaror har producerats på ett klimatsmart sätt, att alla transporter är hållbara, att produktionen är effektiv och inte förbrukar mer energi än nödvändigt samt att alla restprodukter av de 2,5 miljoner bilar som tillverkas varje år återvinns.

Arbetet ger resultat. BMW har sedan 1995 halverat sitt totala koldioxidutsläpp och 2020 är året då man enbart använder förnybar energi i produktionen.

Stora investeringar i batteriutveckling

BMW gör stora investeringar i utveckling av ny batteriteknik och stora ansträngningar görs för att säkerställa att råvaror bara ska komma från gruvor med bra arbetsvillkor. Därför köper BMW på egen hand allt kobolt som används i produktionen och lämnar sedan detta till sin battericellsproducent. I dag har BMW reducerat andelen kobolt i batterierna med två tredjedelar. Och tack vare ny teknik så kommer inte kobolt att användas alls i den nya femte generationens drivlina, som först BMW lanseras i iX3.

För att nå målen och fortsätta vara den drivande aktören i bilbranschen är teknikutvecklingen en avgörande faktor. Därför har BMW öppnat Battery Cell Competence Centre i tyska München, en investering på cirka två miljarder kronor. Där pågår ett forsknings- och detektivarbete i syfte att utveckla nya battericeller och prototyper som ska lägga grunden för framtidens batterier. 

BMW har också investerat 650 miljoner kronor i Northvolt, företaget som bygger en fabrik i Skellefteå för tillverkning av litiumjonbatterier för elbilar. Fabriken ska kunna producera 200 000 ton batterier per år. BMW räknar med de första leveranserna kring år 2023.

Laddat med nyheter

Det sker med andra ord ett gediget hållbarhetsarbete i det tysta.
Det som ger tydligast avtryck hos oss konsumenter är förstås alla nya klimatsmarta bilmodeller som lanseras.

Bara i år släpps åtta nya laddhybrider, under året kommer merparten av bensin- och dieselmotorer utrustas med mildhybridteknik och nästa år är det premiär för tre eldrivna bilar där två av dem – BMW i4 och BMW iNext – nästan kan betraktas som innovativa bomber på marknaden.

Men låt oss titta på vad som händer 2020 först:
Under året är det stort fokus på att lansera ett flertal modeller av BMWs omåttligt populära suvar som laddhybrider.

BMW X5 xDrive45e släpptes i slutet av förra året,
BMW X3 xDrive30e lanserades i mars,
BMW X1 xDrive25e lanserades i april och
BMW X2 xDrive25e kommer i augusti.

BMWs suvar har ju allt sedan premiär 1995 (BMW X5) hyllats för sina fantastiska vägegenskaper, härliga komfort, generösa utrymmen, smarta fyrhjulsdrift samt höga markfrigång.

Att modellerna nu en efter en lanseras som laddhybrider – med minskad klimatpåverkan och ytterligare körglädje – är riktigt goda nyheter för alla som älskar att köra och åka i en SUV, eller en SAV (Sport Activity Vehicle) som BMW också kallar dem.

3- och 5-serierna blir elektrifierade

Nästa stora nyhet är att även flera modeller ur BMWs ikoniska 3-serie (15 miljoner sålda exemplar sedan premiär 1975) kommer i laddbara versioner.

BMW 330e Sedan lanserades som laddhybrid förra året, men i sommar kommer den även med fyrhjulsdrift, BMW 330e xDrive Sedan.

Samtidigt lanseras även två versioner av Touring-modellen som laddhybrid: BMW 330e Touring och BMW 330e xDrive Touring (fyrhjulsdrift).
Under sommaren kommer även en ny BMW 5-serie att göra premiär i Sverige. Den säljs som laddhybrid med motoralternativen 530e och 530e xDrive och kommer för första gången som laddhybrid i Touring-utförande i december 2020.

Samtliga bensin- och dieselalternativ (utom prestanda-modellerna M och M Performance) hos 3- och 5-serien har nu också mildhybridteknologi som standard, där bilen kan drivas av en elmotor ihop med förbränningsmotorn i olika körsituationer.

Det här är efterlängtade nyheter för alla som vill ha en bil som kombinerar innovativa lösningar med maximal körglädje och låga koldioxidutsläpp. 3- och 5-serierna är också favoriter för många som kör tjänstebil.

Riktiga innovationer

2020 kan dock nästan beskrivas som en uppvärmning inför 2021. Då är det nämligen premiär för tre helt nya elbilar, varav två av dem lär göra ordentligt avtryck på marknaden.

  • I slutet av 2020 lanseras BMW iX3. Den här modellen blir en milstolpe i utvecklingen. Dels för att det är BMWs första helelektriska SAV, dels för att X3-serien nu blir den första modellen som erbjuder tre olika drivlinor: med konventionell förbränningsmotor (diesel och bensin), som laddhybrid och som helt elektrifierad.
  • BMW i4 är BMWs första elektriska Gran Coupé och står för en ny dimension körglädje. Denna fyrdörrars BMW Gran Coupe har precis som iX3 femte generationens elektriska drivlina och uppvisar en enastående prestanda: 530 hästkrafter som ger en acceleration 0-100 km/t på cirka fyra sekunder (preliminära siffror). Dessutom med en räckvidd på hela 600 kilometer.
    Förmodligen är det dock bilens design som blir mest uppseendeväckande. Och BMW Concept i4 ger en föraning om hur den färdiga modellen kommer att se ut. Distinkt formgivna ytor, en taklinje med sluttande bakparti och en stor, sluten dubbelnjure i fronten ger ett sportigt och elegant utseende som förstärks ytterligare av den moderna exteriörfärgen Frozen Light Copper.

    Förarplatsen präglas av ett minimalistiskt formspråk och med en stor bildskärm, Curved Display, som huvudnummer. Samtidigt gör den ljusa och öppna kupén och panorama-glastaket att den tysta och oöverträffade elektriska drivlinan matchas på ett optimalt sätt
  • BMW Vision iNEXT är sprungen ur att BMWs designteam ställde sig frågan: Hur designar vi en bil som inte behöver köras, men som kan göra det? Utifrån den frågeställningen startade en intern tävling bland formgivarna som 18 månader senare resulterade i visionen BMW iNEXT. Och modellen flyttar verkligen fram tankarna kring vad en bil kan vara och hur den kan se ut.
    BMW iNEXT drivs av el, är helt uppkopplad och på en ny nivå av autonom körning. Det sistnämnda skapar helt nya förutsättningar för utformningen. BMW iNEXT ska vara en plats för avkoppling, interaktion och underhållning. Den kan även ses som en modernt inredd ”bostadsyta” på hjul – ett nytt favoritutrymme. I Boost-läge placeras ratten och skärmarna mot föraren. I Ease-läge dras ratten tillbaka något vilket skapar en rymligare känsla. I förarmiljön syns bara ratten och två stora digitala skärmar, ingenting mer.

    BMW iNEXT sorterar in i klassen SAV (Sport Activity Vehicle) och är något större än en BMW X5. Med sina stora ytpartier och precisa linjer, vissa med blå bakgrundsbelysning, verkar bilen vara gjuten i ett enda stycke. Det minimalistiska formspråket utgör en spännande kontrast till de distinkta detaljerna och den extravaganta färgtonen Liquid Greyroose Copper.

    Produktionen av BMW iNEXT startar under 2021 på BMWs fabrik i Dingolfing, Tyskland. Då får vi också svaret på vilka av alla innovativa element som följer med från vision till färdig modell.

Visste du att…

… BMW satsar stora resurser på att utveckla självkörande bilar. 2018 öppnades ett campus i Unterschleissheim utanför München där 1 800 medarbetare har fullt fokus på att utveckla självkörande bilar.

… BMW har förpliktigat sig att följa Paris klimatavtal och spelar en aktiv roll för att hålla den globala temperaturhöjningen under två grader.

… BMW tillverkar 2,5 miljoner bilar varje år. Produktionen genererar 760 000 ton restavfall varav 99 procent återvinns.

… BMW börjat använda en ny high-tech-lackering där två lager färg sprutas på varandra utan torkning emellan. Det reducerar koldioxidutsläppen med 50 procent och minskar konsumtionen av färgpulver med 27 procent.

… Eco Pro Mode sedan 2011 är standard I alla bilar från BMW. Beroende på körbeteende reducerar det läget i genomsnitt bränsleåtgången med 25 procent.

… att en miljon invånare i Europa har använt BMWs bildelningstjänster sedan 2018.

bmw-slide1.jpg
bmw-slide3.jpg
bmw-slide2.jpg
bmw-slide4.jpg
Annons - innehåll från BMW