Ljus framtid för suvar

– tack vare ny teknik

SE

BMWs suvar har blivit älskade av alla som vill ha snygga och
rymliga bilar med bra komfort och framkomlighet. Nu lanseras ett
flertal av modellerna som laddhybrider – dessutom är det snart
premiär för seriens första elbil.

Alla som tidigare fastnat för en BMW SAV (Sports Activity Vehicle som BMW valt att kalla X-modellerna) känner igen sig i de laddbara modellerna. Den största skillnaden är förstås att de helt eller delvis drivs av el med de fördelar som det kan ge:

Många fördelar


Men bagageutrymmet då? Det är väl ändå mer begränsat, protesterar någon. Jo, det stämmer. Alla elbilar drivs av ett rejält batteri som normalt kräver en hel del utrymme. Men BMW har utvecklat sin eDrive-teknik under många år (första versionen kom 2013) och nu är batteripaketet både mindre, lättare och mer effektfullt än någonsin tidigare. I laddhybriderna är batteriet dessutom smart placerat under baksätet vilket gör att bagageutrymmet bara reduceras marginellt, beroende på modell.

Fina vägegenskaper, härlig komfort, utrymme för hela familjen och dessutom med smart fyrhjulsdrift och hög markfrigång. När den första generationen av BMW X5 lanserades för drygt 20 år sedan sattes en ny standard för SUV-segmentet. Bilentusiasterna jublade medan konkurrenterna sneglade avundsjukt och tog intryck som gjorde avtryck.

BMW utvecklade sin X-serie i snabb takt och rullade ut både mindre och större modeller för att tillgodose marknadens efterfrågan. Och nu, ungefär 2,5 miljoner sålda suvar senare, är det dags för generation X att bli elektrifierade till mångas stora glädje.

I slutet av förra året lanserades laddhybriden BMW X5 xDrive45e och i år lanseras ytterligare tre av X-modellerna som fyrhjulsdrivna laddhybrider – BMW X1 xDrive25e, BMW X2 xDrive25e och BMW X3 xDrive30e. Dessutom kommer den helt nya renodlade elbilen BMW iX3 redan inom ett år.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


När den första generationen av BMW X5 lanserades för drygt 20 år sedan sattes en ny standard för SUV-segmentet.

• Mindre klimatpåverkan. BMW undersöker numera, som ett led i sitt övergripande miljöarbete, klimatavtrycket hos alla sina laddhybrider. Resultatet visar exempelvis att BMW X5 xDrive45e har, med hjälp av förnybara energikällor, upp till 70 procent lägre koldioxidutsläpp än bensindrivna BMW X5 xDrive40i i ett livscykelperspektiv, räknat på 20 000 mils körning inklusive produktion och återvinning.

• Fördelaktigare ekonomi. Utgångspriset på en laddbar bil är ofta högre än en jämförbar bensin- eller dieselmodell. Men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil) lägre bränslekostnader och högre restvärde.

• Extra mycket körglädje. Tänk dig körglädjen i en normal X-modell, lägg sedan till att din bil kan färdas ljudlöst eller att accelerationen är ännu snabbare och mer direkt, tack vare att det maximala vridmomentet i en elmotor finns tillgängligt direkt.

Just eDrive-tekniken är central i BMWs utveckling av nya bilar. En elmotor, en högpresterande litiumteknik och intelligent energistyrning skapar tillsammans nästintill ljudlös och utsläppsfri körglädje.

Laddhybriderna har en effektiv förbränningsmotor och en kraftfull elmotor som sömlöst arbetar tillsammans. Laddhybriden laddas precis som en vanlig elbil och du kan själv välja när du vill köra på batteri och när du vill nyttja bensinmotorn.

Den konventionella drivningen ger lång räckvidd medan elmotorn bidrar till mindre utsläpp och näst intill ljudlös kördynamik, framför allt i stadstrafik. Du kan även ta hjälp av boost-funktionen, vilket ger en extra kraftfull acceleration som är bra att använda vid exempelvis omkörningar.



Central teknik

BMW-X1-F48-LCI,-BMW-X3-G01,-BMW-X5-G05-CMYK-A0282436_bt_TheX1235-1.png

I den nya eDrive-tekniken ingår dessutom en rad andra smarta funktioner som förlänger den eldrivna räckvidden.

• Den intelligenta energistyrningen garanterar högsta möjliga effektivitet och prestanda. Data från navigationssystemet tar hänsyn till körsträckans förutsättningar (motorväg eller citykörning till exempel) och den aktuella trafiksituationen. Bilen hjälper dig sedan automatiskt att välja el- eller bensindrift vilket sparar upp till tio procent i energi.

• Bromskraftåtervinningen omvandlar dessutom den rörelseenergi som frigörs vid inbromsningar eller motorbroms till elektricitet och laddar in energin i högprestandabatteriet med litiumjonteknik.

• I kombination med ECO PRO-läget räcker ett knapptryck för att kalibrera fordonets samtliga system för maximal effektivitet – ett intelligent sätt att utnyttja bilens energireserver.

• Du kan dessutom klimatisera kupén i samband med laddning vilket ger dubbla fördelar: Du får sätta dig i en redan uppvärmd eller nedkyld kupé samtidigt som klimatanläggningen inte behöver aktiveras i samma utsträckning under körning vilket spar energi och förlänger räckvidden.

Smarta funktioner

Bilen hjälper dig automatiskt att välja el- eller bensindrift vilket sparar upp till tio procent i energi.

I den helt nya elbilen BMW iX3, lanseras den femte generationen eDrive-teknik och här har batteriet installerats i en extremt platt position under innerutrymmets golv vilket innebär att inget utrymme för passagerare och bagage gått förlorat.

En renodlad elbil, som BMW iX3, stöds inte av en förbränningsmotor men har å andra sidan i fulladdat läge en betydligt längre räckvidd. I BMW iX3:s fall handlar det om upp till 440 kilometer* och med en laddtid på cirka 30 minuter upp till 80 procent med 150 kW snabbladdning. Det motsvarar cirka 350 kilometers räckvidd på 30 minuters laddning.

I den senaste generationen elektrisk drivlina som BMW iX3 utrustats med har motorn, systemelektroniken och växellådan sammanförts i en modul, vilket resulterar i låg vikt och flexibilitet. Under sin livscykel ger BMW iX3 cirka 30 procent mindre miljöavtryck mot BMW X3 sDrive20d när vanlig europeisk el används vid laddning, men är hela 60 procent mer fördelaktig när bilen laddas med grön el.

*Preliminär data, WLTP

Upp till 44 mil – på en laddning

Ingenjörerna på BMW har förstås även gjort allt för att fortsätta utvecklingen av kraftfulla och, framför allt, miljövänliga batterier. Nu har andelen kobolt i batteriet reducerats med två tredjedelar och BMW köper själv in alla råvaror från Australien och Marocko för att ha full kontroll över hela produktionskedjan och för att säkerställa att den följer BMWs höga standard på arbetsförhållanden.

Dessutom startade BMW för två år sedan ett tekniskt konsortium tillsammans med svenska batterifabriken Northvolt och belgiska batteriutvecklaren Umicore med målet att tillsammans skapa en fullständigt hållbar miljökedja för battericeller – från produktion till återvinning.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Tekniskt konsortium

Andelen kobolt i batteriet har reducerats med två tredjedelar och BMW köper själv in alla råvaror från Australien och Marocko

• Den här modellen blir en milstolpe i utvecklingen. Dels för att det är BMWs första helelektriska SAV, dels för att X3-serien nu är först att erbjuda tre olika drivlinor: med konventionell förbränningsmotor (diesel och bensin), som laddhybrid eller helt elektrifierad.

• iX3 är byggd på den femte generationen generationens eDrive-teknik vilket gett en lägre vikt, högre effekt och större flexibilitet.

• Batteriet i BMW iX3 har installerats i en extremt platt position under innerutrymmets golv vilket innebär att inget utrymme för passagerare och bagage gått förlorat.

Kategori: Elbil
Lansering: Början av 2021 (produktionsstart slutet av 2020)
Motor: 270 hk elektrisk motor
0-100 km/t: 6,0 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 440 kilometer*
Laddtid: 30 minuter med 150 kW snabbladdning
Övrigt: Bakhjulsdriven. Utrustad med dragkrok.

• En kaxig och kraftfull utstrålning i kombination med dynamiska och smidiga köregenskaper har gjort BMW X2 oslagbar i sin klass.

• X2 xDrive25e är utrustad med precis samma drivlina som syskonet X1.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Juli 2020
Motor: 220 hk (förbränningsmotor och elmotor).
Bränsleförbrukning: 1,7 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 39 gram/km
0-100 km/t: 6,9 sekunder.
Räckvidd, el: Upp till 52 kilometer.
Övrigt: Fyrhjulsdriven.

• Fantastiska vägegenskaper, körglädje i massor, härlig komfort och dessutom med smart fyrhjulsdrift och hög markfri gång. Precis alla de egenskaper som X5:an hyllades för i samband med lansering 1999 finns kvar och har dessutom utvecklats många gånger om. Med xDrive45e kör du dessutom klimatsmart och körglädjen? Ja, den är större än någonsin.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: November 2019
Motor: 394 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 1,2 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 28 gram/km
0-100 km/t: 5,6 sek
Räckvidd, el: Upp till 87 kilometer
Övrigt: Kan utrustas med dragkrok (max dragvikt 2700 kg).

• En modell som kombinerar smidighet och körglädje med exemplariska siffror vad gäller bränsleförbrukning, utsläpp och räckvidd.

• Drivlinan har utrustats med en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 125 hästar som parats ihop med en elmotor som ger 95 hästar.

• Lägg därtill att BMW X1 precis fått ett uppdaterat utseende som utstrålar ännu mer dominans, framför allt tack vare sin extra stora grill med stora njurar i fronten.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Våren 2020
Motor: 220 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 1,7 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 39 gram/km
0-100 km/t: 7,0 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 52 kilometer.
Övrigt: Fyrhjulsdriven. Kan utrustas med dragkrok (max dragvikt 750 kg).

• Förenar det bästa av två världar, dynamiken och effektiviteten hos en elmotor och räckvidden och komforten hos en förbränningsmotor.

• X3 uppskattas för att det är en rymlig, fyrhjulsdriven familjebil som går att utrusta med en dragkrok som får dra upp till två ton.

• Lika skön att köra i stadstrafik som på vägen upp till fjällen.

Kategori: Laddhybrid
Lansering: Mars 2020
Motor: 292 hk (förbränningsmotor och elmotor)
Bränsleförbrukning: 2,2 l/100 km (blandad körning)
Koldioxidutsläpp: 49 gram/km
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Räckvidd, el: Upp till 46 kilometer.
Dragvikt: 2 000kg

Premiär för fem nya X-MODELLER

Det finns en mängd gemensamma nämnare i BMWs elektrifierade suvar. Men det finns förstås stora skillnader också. Varje modell har unika egenskaper anpassade för olika behov. Det här är en del av det vi har att förvänta oss under det kommande året.

All data nedan baseras på WLTP-värden

BMW iX3 – Historisk ur två perspektiv

BMW X2 xDrive25e – Kaxig och kraftfull

BMW X5 xDrive45e – här sitter du i förarsätet

BMW X1 xDrive25e – Kombination av smidighet och körglädje

BMW X3 xDrive30e – Förenar det bästa av två världar

Annons - innehåll från BMW