Premiär för nya BMW 5-serie
– Touring som laddhybrid

Utvecklad design, mängder av tekniska innovationer – och en fortsatt storsatsning på eldrift.

Nu lanseras BMW:s nya 5-serie på bred front.

De största nyheterna: Touring-modellen kommer som laddhybrid och samtliga bensin- och dieselmodeller förutom M-modellerna med ny mildhybridteknik.

5-serien är en klassisk modell från BMW som sedan premiären 1972 har varit en måttstock i segmentet. Den sjunde generationen, som lanserades 2016, har nu passerat 600 000 sålda exemplar världen över – försäljningssiffror som bara överträffas av 3-serien. 

Nu skrivs ett nytt kapitel i modellens framgångssaga. Det görs genom en ordentlig uppdatering av exteriören, förstärkt premiumkänsla i interiören, elektrifiering av drivlinorna samt ett antal tekniska innovationer inom bland annat säkerhet, förarassistans och navigation.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW

Bredare och högre grill

De designmässiga förändringarna är distinkta och förstärker den sportiga och lyxiga känsla som alltid kännetecknat modellen. Bland annat har den klassiska njurgrillen blivit både bredare och högre och LED-strålkastarna är nu L-formade med rakare linjer både fram och bak.

Men de största förändringarna upptäcker du under karossen där helt nya drivlinor har premiär.

Med nya 5-serien fortsätter BMW sin storsatsning på elektrifiering, dagens 11 modeller ska inom tre år bli 25. 5-seriens första laddhybrid, 530e iPerformance släpptes för ett par år sedan på marknaden och har blivit BMW:s mest framgångsrika laddhybrid hittills med 50 000 sålda exemplar.

I den uppdaterade versionen, med modellbeteckningarna 530e Sedan och 530e xDrive Sedan (fyrhjulsdrift), får den en effektökning med 40 hk.

Dessutom lanseras nu kombimodellerna 530e Touring och 530e xDrive Touring. 

Samtliga 530-modeller har en fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med boost-funktionen aktiverad levererar 292 (184+109) hästkrafter. Räckvidden på el blir upp till 57 kilometer (61 kilometer för 530e Sedan) och 0–100 avverkas på 6,1 sekunder.

Den som inte nöjer sig med den prestandan kan istället välja 545e (finns som Sedan med xDrive) som har en sexcylindrig motor som tillsammans med elmotorn levererar 394 hk och gör 0–100 km/tim på 4,7 sekunder. 

Samtliga modeller går att beställa redan nu. 530e Sedan och 530e xDrive Sedan finns att provköra, Touring och 545e har produktionsstart i november, men man kan provköra Sedanen som hybrid, och se Touringen hos sin BMW-återförsäljare redan idag.

Bmw 3 series f30, Personal luxury car, Automotive design, Land vehicle
Personal luxury car, Steering wheel, Motor vehicle, Center console, Bmw
Personal luxury car, Automotive design, Land vehicle, Supercar
Luxury vehicle, Car
Land vehicle, Car
Personal luxury car, Automotive design, Land vehicle, Trunk

Det bästa av två världar

5-seriens laddhybrider utrustas, precis som 3-seriens, med det eldrivna konceptet eDrive. Det är utvecklat för att kombinera det bästa av två världar: dynamiken och effektiviteten hos en elmotor med räckvidden och komforten hos en bränslesnål förbränningsmotor. 

Den nya eDrive-tekniken har en rad smarta funktioner som förlänger den eldrivna räckvidden. Bland annat kan du låta bilen, baserat på data från navigationssystemet, automatiskt välja el- eller bensindrift. På så sätt sparas upp till tio procent ytterligare i energi.

Bromsa – och spara energi

Ambitionen att minska klimatavtrycken gäller förstås även nya 5-seriens modeller med bensin- och dieselmotorer. Förutom att utsläppen ständigt reduceras utrustas nu bilarna även med den nya mildhybridtekniken som alstrar energi varje gång föraren bromsar bilen. 

Tekniken gör att rörelseenergi omvandlas till elektricitet som lagras i ett 48-voltsbatteri. Energin stöder sedan förbränningsmotorn och ger en extra ”boost” på 11 hästkrafter i de mest påfrestande ögonblicken, exempelvis vid acceleration och omkörningar. 

Mildhybriden kan även rulla på eldrift med avstängd motor i låga hastigheter (upp till 15 km/h) eller i högre farter när föraren inte gasar för mycket. 

På det här sättet reduceras bränsleförbrukningen med 0,3 liter/100 km vilket leder till både lägre driftskostnader samt mindre klimatpåverkan.

Många fördelar med mildhybrid

Det finns även en rad andra fördelar med mildhybridtekniken jämfört med en motsvarande modell som enbart drivs av konventionella drivmedel.

  • Det är bättre elasticitet i motorn vilket ökar ”körsmidigheten”.
  • Auto start/stopp-funktionen reagerar smidigare och snabbare.
  • Du behöver aldrig förlita dig på tillgången till laddmöjligheter.
  • Varje tank räcker längre eftersom bränsleförbrukningen reduceras.

Med hjälp av mildhydridtekniken kan du alltså reducera klimatavtrycken utan att behöva tänka på laddstationer vare sig i hemmet eller längs vägarna.

Fler höjdpunkter

Det finns även många andra höjdpunkter i nya 5-serien. Här är några av de främsta:

  • Utvecklat infotainmentsystem med bland annat fler appar, ökad personlig anpassning och fler möjligheter till anslutning. Hela systemet har blivit tydligare, snabbare och enklare att hantera via ett optimerat gränssnitt med 10,25 tums pekskärm som standard (12,3 tum som tillval).
  • Dragkrok med ökad dragvikt, laddhybriden ökar från dagens 750 kg till 1700 (sDrive) respektive 2000 kg (xDrive). Samtliga motoralternativ har nu har minst 1700 kg dragvikt. 
  • Automatiserad körning. 5-serien har utrustats med en rad automatiserade funktioner som bidrar till en säkrare körning, bland annat Lane Departure Warning som säkerställer att bilen håller sig inom körfältet.
  • iPhone som nyckel. BMW 5-serie blir första bilmodellen i världen där du kan använda din iPhone som digital nyckel, en funktion som även går att dela med upp till fem av sina närmaste vänner (samma funktion finns sedan tidigare i appen BMW Connected).
  • Bättre navigation. BMW Maps är numera molnbaserat och erbjuder nu extremt snabb och precis beräkning av rutter och beräknad ankomsttid. 
  • Enklare parkering. Funktionen Parking Assistent hjälper dig att hitta lediga parkeringar med backningsassistans som tillval. 
  • Utvecklad röstfunktion. Genom att säga ”Hello BMW” kan du – om infotainmentsystemet är inställt på engelska – styra de flesta av bilens funktioner.
  • BMW Connected. Ingår som standard i alla laddbara BMW-modeller. Med appen kan du exempelvis ställa in klimatiseringen av kupén i förtid, eller aktiver den direkt. Då har du en behaglig temperatur redan när du sätter dig i bilen. Du kan även dela din destination till bilens navigationssystem i förväg. En funktion i applikationen kollar då hur trafikläget ser ut, och tipsar dig om vilken rutt du ska välja. På så sätt kan du undvika köer och hela tiden välja den snabbaste och miljösmartaste rutten.

Fakta: BMW eDrive Zones

I nya 5-Serie har BMW integrerat den nya tekniken eDrive Zones. Genom geofencing upptäcker bilen själv när den kör in i en miljözon. Hybridsystemet slår då av förbränningsmotorn automatiskt och går över till ren eldrift. 

BMW eDrive Zone finns idag i cirka 80 städer i världen. I Sverige har BMW hittills tagit fram eDrive Zones som setts över av Transportstyrelsen för Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

BMW 530e och 530e xDrive Sedan

Kategori: Laddhybrid

Lansering: Augusti 2020

Systemeffekt: 292 hk (184+109)

Elektrisk räckvidd (WLTP): 54-61 km

Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning: 1,4-1,5

Utsläpp CO2 g/km: 31-39

BMW 545e xDrive Sedan

Kategori: Laddhybrid

Lansering: November-December 2020

Systemeffekt: 394 hk (286+109)

Elektrisk räckvidd (WLTP): upp till 50 km

Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning: 2,0

Utsläpp CO2 g/km: 45

BMW 530e Touring och 530e xDrive Touring

Kategori: Laddhybrid

Lansering: November-December 2020

Systemeffekt: 292 hk (184+109)

Elektrisk räckvidd (WLTP): 47-57 km

Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning: 1,5-2,1

Utsläpp CO2 g/km: 35-51

Annons - innehåll från BMW