Så blev BMW i3 en ikon på elbilsmarknaden

”Den viktigaste lanseringen i vår historia”.

Så beskrev BMW sin första elbil när den presenterades 2013.

Idag, sju år och flera uppdateringar senare, är BMW i3 piggare, bättre och mer populär än någonsin.

Dessutom: Modellen har banat väg för en rad andra eldrivna modeller som BMW lanserar inom kort.

BMW har intagit en tätposition bland europeiska premiummärken vad gäller tillverkningen av laddbara bilar. Tolv gånger har förtaget utnämnts till världens mest hållbara tillverkare av Dow Jones Sustainability Index.

2023 kommer den tyska biltillverkaren att erbjuda 25 laddbara modeller varav 12 kommer att vara helt eldrivna med upp till 700 kilometer i räckvidd. 

Bara i år lanseras sex nya laddhybrider, däribland ett flertal olika modeller i både 3-serien och 5-serien.

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Ett unikt helhetskoncept

Men allt utvecklingsarbete startar någonstans. Redan 1972 släppte BMW sin första helt eldrivna bil, men då bara för att visas upp och användas under OS i München.

Få insåg då att just elektricitet skulle bli det drivmedel som drygt 40 år senare började förflytta och förändra en hel industri.

2013 lanserade BMW sin första, serietillverkade elbil. BMW i3 väckte stor uppmärksamhet vid premiären, inte bara för sitt futuristiska utseende eller för att den var en tidigt tillverkad elbil – utan snarare för att den visade upp ett helt koncept kring hållbarhet som var unikt på marknaden.

95 procent kan återvinnas

Varje detalj i en BMW i3 är utvecklad med ett hållbarhetsperspektiv i åtanke. Det är också anledningen till att mer än 95 procent av allt material i bilen kan återvinnas. 

Här är några exempel:

  • Klädseln och interiören består av naturliga och återvunna material, som gamla PET-flaskor och överblivet olivbladsextrakt från produktion av olivolja. Den traditionella plasten som brukar finnas i instrumentpanelen är ersatt av malvaväxten Kenaf. 
  • Bilens batteri kan via avancerade funktioner värmas och kylas vilket gör att det inte går att ladda ur eller ladda upp fullständigt. Att helt ladda ur eller ladda upp batteriet är en av de vanligaste anledningarna till att batteriet skadas och förlorar i livslängd. Laboratorietester som utförts visar att batteriet i BMW i3 fortfarande hade 80 procent av sin kapacitet kvar efter att bilen rullat i 920 000 kilometer.
  • BMW i3 produceras i en fabrik som enbart drivs av förnybar energi, som vindkraft och solceller.

Körglädje i sin renaste form

BMW i3 har också bevisat att det går utmärkt att kombinera hållbar utveckling och elektrisk körglädje. BMW:s klassiska premiumkänsla och sköna komfort finns där. Lägg därtill att elmotorn är utrustad med 170 hästkrafter vilket ger en snabb acceleration: 0–100 km/t går på 7,3 sekunder. 

Den som vill ha ännu mer drag kan uppgradera till en BMW i3S. Den är inte bara fastare i chassit och styrningen, den är också utrustad med 184 hästkrafter vilket i körläget Sport Mode ger full utväxling och en acceleration på 6,9 sekunder.

Design som sticker ut

Men tiondelar i acceleration hit och dit i all ära, det är nog för andra egenskaper som BMW i3 vinner många av sina ägares gunst. 

Designen till exempel. BMW i3 såg ut som en framtidsbil redan när den kom, och det futuristiska utseendet väcker uppmärksamhet och är uppskattat även idag.

Räckvidden är ett annat exempel. I den senaste versionen av i3 kan du köra drygt 30 mil på en enda laddning, vilket skulle innebära sex dagars körning med tanke på att en elbilsägare i genomsnitt kör fem mil per dag. Med en laddbox tar det tre och en halv timme att fylla batteriet och det går att snabbladda 80 procent på 40 minuter.

Automotive design, Morning, Tree, Sky, Car, Vehicle
Automotive design, Luxury vehicle, Steering wheel, Center console, Car
Land vehicle, Car
Mode of transport, Urban area, Automotive design, Land vehicle, Lane, Street, Road, Car
Center console, Car, Vehicle

Harmonisk interiör

BMW i3 är även uppskattad för sin interiör. Tanken med inredningen har varit att skapa en lugnande miljö för stressade människor i stora städer. ”Det finns en harmoni i den här bilen, det känns som att slå sig ned i en japansk trädgård”, som en svensk motorjournalist uttryckte saken efter en provkörning.

Den som prioriterar säkerhet kan också känna sig trygg. Karossen i en BMW i3 är en extremt hållfast kolfiberkonstruktion som skyddar både förare och medpassagerare. Bilen har dessutom flera förarassistanssystem som gör körningen och parkeringen till en trygg och enkel upplevelse. Med tillvalet Driving Assistant Plus får du ett system som varnar dig om du kommer för nära fordonet framför, samt följer trafikrytmen tack vare en kamerabaserad farthållare och köassistent. Smarta funktioner som skyltavläsning och igenkänning av fotgängare med bromsfunktion gör körningen ännu mer säker och avslappnad.

Vad gäller finansieringen erbjuds nu även privatleasing som alternativ. Det kostar i dagsläget ca 4 000 kronor per månad och då får du ett helt bekymmersfritt bilägande där du slipper både kontantinsats och funderingar på bilens andrahandsvärde.

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Flera nya koncept på gång

BMW i3 har varit en stor framgång – både försäljningsmässigt och som helhetskoncept. Snart presenterar BMW också ett flertal nya elbilar där det konceptuella tänket är lika viktigt som det faktum att bilen drivs utan fossila utsläpp.

Först på tur är BMW iX3 som lanseras första kvartalet nästa år på den svenska marknaden. Den här modellen blir också en milstolpe i utvecklingen. Dels för att det är BMWs första helelektriska SAV (Sports Activity Vehicle), dels för att X3-serien nu blir den första modellen som erbjuder tre olika drivlinor: med konventionell förbränningsmotor (diesel och bensin), som laddhybrid och som helt elektrifierad.

BMW i4, som lanseras om drygt ett år, är BMWs första elektriska Gran Coupé och står för en ny dimension körglädje. Denna fyrdörrars BMW Gran Coupe är utrustad med femte generationens eDrive-teknik och uppvisar en enastående prestanda: 530 hästkrafter som ger en acceleration 0-100 km/t på cirka fyra sekunder (preliminära siffror). Dessutom med en räckvidd på hela 600 kilometer. 

Förmodligen är det dock bilens design som är mest uppseendeväckande. De distinkt formgivna ytorna, taklinjen med det sluttande bakpartiet och den stora, slutna dubbelnjuren i fronten hos konceptbilen BMW i4 Concept ger en försmak av det sportiga och elegana utseendet som förstärks ytterligare av den moderna exteriörfärgen Frozen Light Copper. 

Förarplatsen präglas av ett minimalistiskt formspråk och med en stor bildskärm, Curved Display, som huvudnummer. Samtidigt gör den ljusa och öppna kupén och panorama-glastaket att den tysta och oöverträffade elektriska drivlinan matchas på ett optimalt sätt.

Konceptbilen BMW iNEXT drivs av el, är helt uppkopplad och, framförallt, självkörande. Det sistnämnda skapar helt nya förutsättningar för utformningen. BMW iNEXT ska vara en plats för avkoppling, interaktion, underhållning och koncentrationen – möjligheterna är lika många som passagerarnas behov. Den kan även ses som en modernt inredd ”bostadsyta” på hjul – ett nytt favoritutrymme. I Boost-läge placeras ratten och skärmarna mot föraren. I Ease-läge dras ratten tillbaka något vilket skapar en rymligare känsla. I förarmiljön syns bara ratten och två stora digitala skärmar, ingenting mer.

BMW iNEXT sorterar in i klassen SAV (Sport Activity Vehicle) och är något större än en BMW X5.  Med sina stora ytpartier och precisa linjer, vissa med blå bakgrundsbelysning, verkar bilen vara gjuten i ett enda stycke. Det minimalistiska formspråket utgör en spännande kontrast till de distinkta detaljerna och den extravaganta färgtonen Liquid Greyroose Copper.

Produktionen av BMW iNEXT startar under 2021 på BMWs fabrik i Dingolfing, Tyskland. Då får vi också svaret på vilka av alla innovativa element som följer med från vision till färdig modell.

Fakta • BMW i3 och BMW i3s

Kategori: Elbil
Miljöbonus (2020): 60 000 kr
Förmånsvärde: Från 1 021 kronor/månad netto vid 50 % marginalskatt.
Privatleasing: Från 3 895 kr/mån (rekommenderat pris)
Systemeffekt: 170 hk, resp. 184 hk
Batterikapacitet: 42,2 kWh
Elektrisk räckvidd (WLTP): 310 km resp. 285 km
Elförbrukning. kWh/100 km (WLTP): 15,2 kWh resp. 16,1 kWh
Laddkapacitet: 11 kW 3-fas
Laddtid: 3 h 30 min
Snabbladdtid: 40 min, 80 %

Annons - innehåll från BMW