Därför ökar Stockholm som attraktivt turistmål

Den kända sången har fel – Stockholm har inte blivit kallt. Tvärtom.
Under 2017 kommer huvudstaden att få fem procent fler besökare än föregående år, enligt Mastercards årliga undersökning Global Destination Cities Index.

Masterpass – för trygga och enkla köp online

 

Av världens tio mest populära resmål är det bara New York som backar under 2017 och som enligt alla prognoser får färre besökare än 2016.
Däremot är det helt tydligt att Asien är hett. De tre städerna som kommer att ha ökat sitt antal besökare mest under 2017 är Tokyo, Dubai och Kuala Lumpur.

 

Under 2016 hade Stockholm totalt 2,2 miljoner besökare – som tillsammans spenderade närmare 13 miljarder kronor. Allt pekar på en ökning med cirka 110 000 besökare för innevarande år, vilket motsvarar fem procent. Det är en anmärkningsvärd tillströmning.

– Fler människor besöker städer runt om i världen, både för nöjes skull och i affärer. Det är intressant med Stockholms ökade popularitet. Staden har en attraktiv mix av innovation, mode, populärkultur och historia – och en närhet till vacker natur. Det gör den till en ”priceless” stad som kan dra nytta av de positiva effekterna av att attrahera många internationella besökare, säger Sasha Krstic, regionchef Norden och Baltikum på Mastercard.

 

På världsrankingen över mest besökta stad hamnar Stockholm på 57:e plats, nio placeringar före största Norden-konkurrenten Köpenhamn – som för övrigt är en av Europas snabbast växande städer sett till turist- och besöksnäringen.

 

Så ansluter du dig till Masterpass

 

FOTNOT: Mastercards Global Destination Cities Index rankar städer utifrån antal internationella besökare (som stannar minst en natt i staden) och deras gränsöverskridande utgifter i den stad de besöker.

 

Fakta: Vi bor dyrt i Paris och shoppar mycket i London
➠ De flesta resor är enligt undersökningen nöjesresor. I Kuala Lumpur är exempelvis 92,2 procent av resorna nöjesresor. I Shanghai däremot utgörs 48,4 procent av resorna av affärsresor.
➠ I Seoul går 47 procent av konsumtionen till att äta ute, följt av Istanbul (33,6 procent) och Prag (29,3 procent).
➠ London är den stad där besökarna shoppar mest. 46,7 procent av konsumtionen där går till shopping följt av Osaka (43,4 procent) och Tokyo (43,1 procent).
➠ I Paris riskerar övernattningar att vara den dyraste kostnaden. 44,8 procent av konsumtionen i Paris gick till hotellrum.

 

Detta är Masterpass

• Masterpass är en digital plånbok för köp online.

• Du behöver enbart fylla i dina kort- och leveransuppgifter digitalt en enda gång. Därefter kan du handla online och i appar genom att identifiera dig med Mobilt BankID.

• Masterpass fungerar med betal- och kreditkort oavsett varumärke hos över 340 000 handlare världen över.

 

Så kommer du igång:

1) Registrera dig för Masterpass via din bank eller på masterpass.com.

2) Lägg in dina kort- och leveransadresseruppgifter i Masterpass enbart vid registrering.

3) Använd Masterpass hos de onlineshoppar som erbjuder betal­tjänsten Masterpass.

 

Fakta: Världens 10 mest besökta städer
(prognos för 2017, antal övernattande inter­nationella besökare i miljoner):

 

1. Bangkok 20,19
2. London 20,01
3. Paris 16,13
4. Dubai 16,01
5. Singapore 13,45
6. Tokyo 12,51
7. Seoul 12,44
8. New York 12,39
9. Kuala Lumpur 12,09
10. Istanbul 9,24

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Lotta Edling
Produktion: Wasp Communication
Om cookies