”Låter futuristiskt men tekniken finns redan”

Fingeravtryck, ”selfie pay” och digitala betalningstjänsten Masterpass.
På kort tid har Mastercard lanserat flera nya innovativa lösningar inom betalningsbranschen.
– Det är ett direkt resultat av hur snabbt tekniken förändras, säger Sasha Krstic, regionschef Mastercard för Norden och Baltikum.

Så skaffar du Masterpass – läs mer

 

Vad har ett supermodernt kylskåp, en smart klocka och nya generationens bilar gemensamt? Såväl kylskåpet som klockan, och snart bilen, har digitala betalningssätt integrerade i sig, även om all teknik inte finns tillgänglig i Sverige ännu.

– Det låter futuristiskt men tekniken finns redan idag och fungerar. Kylskåpet är ett jättebra exempel, din kyl känner av när du börjar få slut på mjölk eller ost och kan beställa det via en app kopplad till Masterpass,Allt betalas via Masterpass, säger Sasha Krstic.

 

Masterpass är Mastercards digitala betalningsplattform, som kan spara dina kortuppgifter från ditt fysiska plastkort säkert, för att förenkla köp online och i butik*. Tjänsten finns nu i 37 länder och är en viktig pusselbit bakom utvecklingen som sker, menar Krstic:

– Möjligheten att digitalisera ditt plastkort, och sedan föra in den funktionen i ett annat sammanhang, förändrar de traditionella betalningsmöjligheterna. I stället för att begränsas till ett plastkort kan du leva precis som du vill och betala på vilket sätt du vill.

 

Parallellt med utvecklingen av Masterpass har företaget även tagit fram nya sätt för kunderna att identifiera sig på. Tidigare i år fick kunder i Sydafrika testa plastkort där deras fingeravtryck lagrats medan ”selfie pay” eller ID Check Mobile där godkännandet av köpet görs genom att man fotar sitt ansikte med mobilen finns live i andra marknader.
– Idag centreras allt kring vår smartphone, den har blivit fjärrkontrollen i våra liv. Du blir underhållen, tittar på film, shoppar och gör bankärenden. Det är naturligt att nästa utveckling blir förenklade möjligheter att betala i mobilen.

 

Digitaliseringen och tempot i utvecklingen har också medfört att Mastercard förändrats, anser Krstic:

– Tidigare sågs vi som ett kreditkortsföretag. Sedan har vi ompositionerat oss, både gentemot konsumenter och partners, till att vara ett innovationsdrivet betalningsföretag som erbjuder alla typer av lösningar inom det området. Nu när digitaliseringen går allt snabbare har vi förvandlats till ett teknikföretag inom betalningsområdet eller ett betalningsföretag inom teknikområdet, beroende på vad man vill sätta för etikett.

 

Ett sätt för Mastercard att ligga i digitaliseringens framkant är företagets aktiva stöd till startups inom fintech – både genom mentorskap och hjälp med introduktion till intressanta partners. Satsningarna görs både globalt och lokalt:

– Stockholm är nummer två i Europa efter London när det kommer till investeringar inom fintech och det finns verkligen en stor energi och utvecklingsvilja här.

– Från vårt perspektiv kan vi hjälpa startups att skala upp sina affärer och ge ett globalt perspektiv på hur vi löser behoven konsumenterna har.

 

Masterpass fungerar med alla kort – oavsett märke

 

*I Sverige är Masterpass tillgänglig för köp i fysisk butik via Resurs banks lösning Loyo Pay för dig som har en Android-telefon. Håll utkik efter symbolen för kontaktlösa betalningar.

 

Detta är Masterpass

• Masterpass är en digital plånbok för köp online.

• Du behöver enbart fylla i dina kort- och leveransuppgifter digitalt en enda gång. Därefter kan du handla online och i appar genom att identifiera dig med Mobilt BankID.

• Masterpass fungerar med betal- och kreditkort oavsett varumärke hos över 340 000 handlare världen över.

 

Så kommer du igång:

1) Registrera dig för Masterpass via din bank eller på masterpass.com.

2) Lägg in dina kort- och leveransadresseruppgifter i Masterpass enbart vid registrering.

3) Använd Masterpass hos de onlineshoppar som erbjuder betal­tjänsten Masterpass.

 

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Lotta Edling
Produktion: Wasp Communication
Om cookies