Så shoppar vi 2018 – hetaste trenderna

Apoteksvaror, möbler och mat.
Här är tre stora shoppingtrender på nätet kommande år.
– Raketen i digitala kanaler är helt klart apoteken, säger Emma Hernell, vice vd hos analysföretaget HUI Research.

Masterpass – din digitala plånbok

 

Under 2017 stärkte näthandeln ytterligare sitt grepp om svenskarna. Masterindex, Mastercards europeiska undersökning inriktad på e-handel, visar att var fjärde svensk handlar online minst en gång i veckan. Och ökad handel online innebär också ökade krav på säkra betalningar online, som exempelvis den digitala betalningslösningen Masterpass.
– Det finns en trygghetsaspekt och en bekvämlighetsaspekt när man shoppar online, en tröskel kan just vara att behöva ta fram kortet och knappa in alla siffror varje gång, säger Emma Hernell.

 

Enligt Masterindex handlar 30 procent av svenskarna i undersökningen hälso- och apoteksvaror online, vilket slås endast av kategorin biljetter med 40 procent. Och just apoteksvarorna kommer att få sitt stora genomslag nästa år, tror Hernell:
– Där har vi en aktör som driver på, vilket gör att de andra tvingas hänga med i utvecklingen för att inte tappa. Dessutom lämpar sig apoteksvaror väldigt väl för e-handel. Man behöver inte klämma och känna, man går inte miste om så mycket ”mys” genom att beställa på nätet istället för att gå till butiken. Returerna är få. Vi ser absolut en fortsatt tillväxt där.

 

En annan trend som tros bli riktigt stor är möbler och inredning. Där skippar alltfler varuhusen till förmån för shopping genom skärmen.
– Så länge bostadspriserna stiger ser konsumenterna den här typen av köp som en investering, man passar på att renovera. Många väljer också att göra det på nätet. Den trenden kommer att fortsätta tills bostadspriserna faller eller räntorna stiger.

 

Även inom matområdet har nätbutikerna börjat ta allt större andelar:
– Där ser vi en kraftig tillväxt, uppåt 40 procent. Lösplocksaktörerna växer snabbt, många känner att de inte hinner eller orkar gå i butikerna.

 

Så kopplar du på Masterpass – läs mer

 

Om Masterindex:

Mastercard undersöker regelbundet betalningstrender i 23 europeiska länder. Rapporten baseras främst på en enkätundersökning med en onlinepanel, där medlemmarna är 18-64 år och äger ett betalkort eller har tillgång till bankkonto. Totalt svarade 42 881 personer i 23 länder på frågorna som rör näthandel.

 

Detta är Masterpass


· Masterpass är en digital plånbok för köp online.

 

· Du behöver enbart fylla i dina kort- och leveransuppgifter digitalt en enda gång. Därefter kan du handla online och i appar genom att identifiera dig med Mobilt BankID.

 

· Masterpass fungerar med betal- och kreditkort oavsett varumärke hos över 340 000 handlare världen över.

 

Så kommer du igång

1) Registrera dig för Masterpass via din bank eller på masterpass.com.

 

2) Lägg in dina kort- och leveransadresseruppgifter i Masterpass enbart vid registrering.

 

3) Använd Masterpass hos de onlineshoppar som erbjuder betal­tjänsten Masterpass.

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Lotta Edling
Produktion: Wasp Communication
Om cookies