Hela denna avdelning är en annons från Mercedes-Benz

Bäst i klassen

Familjelyx utan kompromisser

Säg ”stora utrymmen i bilen” – och många tänker på en trist modell med låg säkerhet och föråldrad teknik.
Men nu finns en flexibel familjebuss som förenar en elegant och sportig look med den främsta säkerheten och de senaste innovationerna.

Behovet av stora bilar som rymmer både många passagerare och mycket bagage har funnits länge. Det sägs att världens första familjebuss – eller MPV som de också brukar kallas – föddes redan 1935. Det var då den amerikanske bildesignern William Bushnell Stout presenterade sin skapelse ”Stout Scarab” som väckte uppmärksamhet med sin flexibla inredning. Men den modell som fick bilsegmentet att lyfta på allvar kom 15 år senare: den klassiska Folkabussen.

Sedan dess har biltillverkare från hela världen tagit fram MPV:er på löpande band. Oftast har de här modellerna precis som Folkabussen bjudit på generösa utrymmen – men dessvärre också stora brister.

Utvecklingen av personbilar har accelererat under de senaste decennierna. Bilarna får effektivare motorer och lägre miljöpåverkan, ny uppkopplad teknik och allt bättre komfort och säkerhetssystem.

Av olika anledningar har de största familjebilarna dock hamnat på efterkälken i denna evolution. Visserligen har många modeller fått smarta och flexibla inredningar som gjort dem praktiska, men det har haft sitt pris. Många familjebussar har gjort bort sig i olika krocktester, de har lidit av kvalitetsproblem och har saknat mycket av den komfortutrustning som blivit standard i vanliga personbilar. Och de har allt för ofta utrustats med omoderna och törstiga motorer.

Se till att ta tillvara på det solsken du får.

Det sägs att världens första familjebuss – eller MPV som de också brukar kallas – föddes redan 1935.

Mercedes-Benz har länge haft en bilmodell som brutit mot flera av dessa tråkiga traditioner. Mellan åren 2003 och 2014 tillverkades familjebussen Viano, en modell som stack ut som ett exklusivt alternativ i klassen. När modellen gick ur tiden och skulle ersättas bestämde sig Mercedes för att sätta ribban ännu högre och formulerade ett tufft mål: Att bygga världens bästa familjebuss.
– Mercedes-Benz bestämde sig för att bli bäst i det här segmentet. Och för att nå dit använde man sig av all den teknik och allt det kunnande som finns tillgängligt på personbilssidan. V-Klass är på alla sätt en riktig Mercedes, säger Wiveka Andersen, produktspecialist på Mercedes-Benz Transportbilar Sverige.

Redan exteriören skvallrar om att V-Klass är en speciell bil. Den ser sportig ut med sin tydligt markerade front, men samtidigt ger den ett sofistikerat intryck. Inredningen är kanske ännu mer imponerande; här finns den klassiska elegans som blivit Mercedes signum samtidigt som designteamet lyckats skapa en modern upplevelse där ny teknik integrerats på ett smakfullt sätt. Varje detalj är genomtänkt och de noga utvalda materialen skapar en tydlig premiumkänsla.

I grundutförande är V-Klass utrustad med fyra sköna fåtöljer bak. Tack vare skenor i golvet är inredningen möblerbar och det går enkelt att placera fåtöljerna där man vill ha dem, till exempel kan de vändas mot varandra för att underlätta samtal under färden. Behöver man fler sittplatser finns tresittssoffor för andra och tredje sätesraden som tillval. Alla typer av säten kan med enkla handgrepp plockas ur bilen för att frigöra lastutrymme – och det går att lasta mycket här: Som mest ryms 5 010 liter i den längsta versionen av V-Klass.

Hitta din närmaste Mercedes-Benz återförsäljare här.

Kraftfulla och snåla dieselmotorer

Grundpriset för Mercedes-Benz V-Klass är 468 900 kronor. Fleet Edition finns tillgänglig för företag från 434 900 kronor, inklusive moms.

Modellen säljs i Sverige med tre kraftfulla och snåla dieselmotorer. Instegsmotorn 200d har ett vridmoment på 330 Nm och en angiven effekt på 136 hk. Mellanmotorn 220d har 380 Nm och 163 hk och toppversionen 250d presterar ett vridmoment på 440 Nm och levererar 190 hk. Alla motorerna går att kombinera med Mercedes fyrhjulsdrift 4Matic.

Bränsleförbrukning: 5,9–6,7 liter/tio mils blandad körning.

Koldioxidutsläpp: 154–177 gram/kilometer.

Inredningen i Mercedes-Benz V-Klass: Flexibel och elegant.

Mercedes-Benz bestämde sig för att bygga världens bästa familjebuss. Och för att nå dit använde man sig av all den teknik och allt det kunnande som finns tillgängligt på personbilssidan.

Med V-Klass har Mercedes markerat att säkerheten har högsta prioritet i tillverkarens alla modeller. Trafiksäkerhetssamarbetet Euro Ncap, som krocktestar de flesta bilmodeller som säljs i Europa, gav V-Klass det högsta betyget ”Fem stjärnor” när de utmanade modellen. Och V-Klass har en rad toppmoderna system som borgar för säkra resor. Här finns till exempel en radarbaserad farthållare som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon. Här finns trötthetsvarnare, kurshållningsassistent som med en vibration i ratten uppmärksammar föraren på om bilen avviker från det markerade körfältet – och här finns adaptiva strålkastare som automatiskt anpassar sig efter rådande omständigheter. Här finns också en viktig detalj som skiljer ut Mercedes-Benz från alla konkurrenter: en sidvindsassistent som är standard i V-Klass.

– Den hjälper föraren vid kraftiga sidvindar. Om det kommer en vindby från sidan så registreras det av sensorer som bromsar in hjulen på den sida som vinden kommer ifrån och stabiliserar därmed bilen, berättar Wiveka Andersen.

V-Klass har utvecklats av Mercedes-Benz personbilsdivision. Det har bland annat inneburit en överlägsen komfort, väl i klass med tillverkarens övriga modeller. Bilen går tyst även i höga hastigheter och stötdämparna maskerar effektivt ojämnheter i vägbanan. Det pigga chassit gör också att V-Klass – trots sin storlek – är rolig att köra. Styrningen är responsiv och bilen är följsam även under aktiv körning på utmanande vägar. Som tillval finns adaptiva stötdämpare som gör upplevelsen ännu bättre.

V-Klass fick högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest 2014.

Stora bilmodeller brukar dra mycket bränsle. Det gäller dock inte Mercedes V-Klass. Bränsleförbrukningen anges till mellan 5,9 och 6,7 liter per tio mils blandad körning, beroende på utrustning. Det betyder också låga koldioxidutsläpp på mellan 154 och 177 gram per kilometer.

Läs mer om Mercedes-Benz V-Klass här.