Hela denna avdelning är en annons

Redan på de gamla grekernas tid visste man att människan har fem sinnen.
Vad de däremot inte kände till är hur sinnena samverkar för en starkare upplevelse – en modern kunskap som skaparen av The Concept har tagit fasta på.
På Sveriges häftigaste dinner club kittlas alla sinnen och inga detaljer har lämnats åt slumpen.

The Concept

The Devil’s in the details

Att människan har de fem sinnena syn, hörsel, känsel, lukt och smak fastslogs av Aristoteles på 300-talet före Kristus. Vad han inte kände till är att det kan ske samverkan mellan intryck från olika sinnen. Med forskningens hjälp har vi lärt oss att vi upplever hur något smakar med tre sinnen; synen, smaken och lukten. Att vi äter även med ögonen är ett välkänt faktum.

The Concept, en unik och spännande dinnerclub som öppnar i centrala Göteborg i mars, kommer att kittla alla sinnen när det handlar om allt från mat till underhållning.
– När man sätter sig vid bordet och tar i det känns bordsytan inte hård utan mjuk. När du kommer in i lokalen doftar det nybakat bröd och när du slår dig ner till bords får du ett varmt bröd som du bryter och smöret smälter på det. Man doftar, man tar, man känner. Ett annat sätt att jobba på, säger Johan Espeland, konstnärlig chef på Wallmans Group och skaparen av det unika konceptet.

Även sättet att äta på, ”shared dining”, blir en upplevelse för alla sinnen precis som de oväntade sätt maten kommer att serveras på.
– Hur man äter skapar festen och det händer något när vi delar på maten eftersom vi får ögonkontakt med varandra och inte bara tittar ner i vår egen tallrik, säger Johan Espeland.

Nyfiken? Besök theconcept.se för att få veta mer.

image

På The Concept ligger upplevelsen i detaljerna och inget har lämnats åt slumpen. Det är det oväntade, överraskande och ibland något förbjudna som skapar känsla och magi – det spektakulära och exklusiva som gör att du vill komma tillbaka: The devil is in the details.

– Nyckeln ligger i detaljarbetet. Om du kommer hem till någon som har en smak som du kanske inte gillar, men som har lagt ner mycket tid och kärlek på detaljerna så blir du ju fascinerad av allt arbete och den tid det har tagit. När man lägger extra tid på någon eller något så uppfattar vi det som omtanke eller kärlek och det är det som gör att man trivs, säger Johan Espeland.

Se ett smakprov från The Concept här.

Det är den känslan besökarna ska få när de kommer till den exklusiva dinner cluben belägen på Kungsportsplatsen.
– Du ska undra ”vad är det här”? Men du ska känna dig trygg även om du befinner dig i ett väldigt annorlunda rum. Det är det som är viktigt. När man väl sätter sig till bords ska det kännas varmt och välkomnande.

Anmäl ditt intresse till The Concept här

image

”Det ska kännas som om man kommer in i Ali Babas håla med guld och glitter, som om du landat i ett hav av porslin designat av Versace”

I arbetet med att ta fram The Concept har han därför lagt mycket tid just på varenda liten detalj. Tillsammans med inredningsarkitekterna på Göteborgsbaserade Okidoki har han varit med och valt varje matta, gardin och kakelplatta till det nyrenoverade Kungsportshuset.

Han har sett till att rummen får en belysning man känner sig snygg i och att infrastrukturen fungerar smidigt oavsett om det gäller toalettköer eller servering. Återigen kommer alla sinnen in.
– Hur känns det att gå på en heltäckningsmatta jämfört med en parkett? Hur luktar det på en toalett? Är det en viktig detalj? Ja, det är det. Vill man att det ska lukta ”toalett” eller att det ska dofta blommor, säger han och fortsätter:
– Jag har också lärt mig, säger Johan och ler, att det viktigaste för en tjej när hon går på toaletten är att det finns en krok att hänga handväskan. Jag visste inte att en stor del av världens kvinnliga befolkning sitter med väskan i knät när de går på toaletten!

Det är inte bara de mest iögonenfallande detaljerna som de häftiga toaletterna eller tornet som skapar entrén till The Concept i form av en röd spiraltrappa som har nagelfarits av Johan Espeland och hans team.

Maten, serveringen, menyn i form av ett gammalt fotoalbum och inte minst porslinet – ”Det ska kännas som om man kommer in i Ali Babas håla med guld och glitter, som om du landat i ett hav av porslin designat av Versace” – allt är noga genomtänkt och utvalt. Till och med att få notan ska vara en upplevelse.

– Vi har tänkt på vilka moment som vanligtvis kan uppfattas som tråkiga och hur vi i stället kan göra något roligt av dem. Det ska inte finnas något i konceptet som inte är genomtänkt eller är en upplevelse.

Nyfiken? Besök theconcept.se för att få veta mer.