Annons - Innehåll från Skandia

”Fler har sömnbesvär och högt blodtryck inom IT-sektorn”

Jobb, social status och vardagspussel. Tempot har skruvats upp i samhället och på arbetsplatserna, vilket påverkar vår hälsa. Medan många lyckas hålla sig flytande är andra nära att sjunka. Vilka är det egentligen som drabbas hårdast? Och i vilken bransch stormar stressen som mest?

Har du någonsin undrat hur vissa personer i din omgivning lyckas få allt att gå ihop? De bollar ett avancerat jobb, hämtning och lämning på förskola, uppdaterar sina sociala medier med bilder på vällagade middagar utan förskönande filter – och de gör det bra. Har det gått så långt att du funderat på att kika runt hörnet, i hopp om att se när verklighetens Clark Kent förvandlas till Stålmannen framför dina ögon?

Det här kan kännas obegripligt för många av oss, och vi undrar: Hur går det till? Vad är skillnaden som gör att vissa tycks kunna leva med högt ställda krav i ett högt tempo, och må bra? Svaret är egentligen enkelt: Hur vi hanterar stress är individuellt.

– Det pratas svepande om stressen och dess sjukdomseffekter i dag. Stress är i grund och botten något positivt, säger David Strömbeck, VD på företaget OneLab som jobbar med företagshälsovård, och fortsätter:

Vi har ett samhälle som snurrar fortare och fortare, det är en värld vi inte är anpassade för, säger Anders Hansen. Illustration: Team Hawaii

– Det är när stressen inte går över, och först när återhämtningen och sömnen störs, som vi ser långsiktigt negativa hälsoeffekter. Ibland är det också individer som ignorerar symtom och envist fortsätter som det blir skadligt.

Med Skandias förebyggande hälsoförsäkring blir det enkelt att hjälpa dina medarbetare. Läs här om hur försäkringen funkar.

image
Det är när återhämtningen och sömnen störs som vi ser långsiktigt negativa hälsoeffekter.

"Medarbetarna är en av de större tillgångarna en arbetsgivare har och det är nästan alltid lönsamt att investera i hälsan på arbetsplatsen"

Vanliga varningssignaler på att den psykiska påfrestningen är för stor är till exempel koncentrationssvårigheter, huvudvärk, försämrat minne och sömnproblem. Vad som triggar den här sortens symtom varierar från person till person.
– Det kan vara en rad faktorer. Arbetsplatsen kan definitivt ge upphov till stress. Man kan givetvis också påverkas av att ha små barn hemma eller kanske en relation som inte är bra. Många gånger är det en kombination av flera saker som gör att stressen blir svår att hantera.

Det finns personer som är mer benägna att hamna i den här typen av situationer, då vardagsstressen övergår till ett permanent tillstånd.
– Det finns en del studier som visar att psykisk ohälsa ökar hos yngre individer, men också att sjukskrivningar ökar generellt till följd av långvarig stress. Vad vi tycker oss se på arbetsplatser är att de som inte har kontroll över sin arbetssituation och inte upplever stöd från kollegor är extra utsatta, säger David.

Men det är inte bara hos individen det går att se skillnad på stresströskeln. Det finns en tydlig distinktion när det kommer till arbetsmarknadens olika branscher.

David Strömbeck, VD på företaget OneLab som jobbar med företagshälsovård.

– I Stockholm jobbar var tionde person inom IT-sektorn. I den här gruppen anger 13 procent att de har akuta sömnbesvär. Det är mycket högre än snittet i Sverige eller andra yrkeskategorier. En annan sak inom den sektorn är att den fysiska aktiviteten är lägre och blodtrycket högre.
– Andra utsatta yrkesroller – där stress är kopplat till arbete eller arbetsbelastning – är konsulter, jurister och advokater. Vi kan även se att det till viss del är ett storstadsfenomen. Om man jämför samma bransch, till och med samma företag, utanför Stockholm är det en stor skillnad: storstadsborna är mer stressade.

Med friskare medarbetare ökar lönsamheten. Så funkar Skandias förebyggande hälsoförsäkring.

image
OneLab har undersökt i vilka branscher risken för sömnbesvär är som störst. Resultatet visar att de som drabbas hårdast är IT-utvecklare, managementkonsulter, advokater och jurister. Statistiken visar även att kvinnor har mer besvär med sömnen än män och att problemet är mer utbrett i Stockholm än övriga delar av landet.

"Det finns mycket för cheferna att göra för att säkerställa att arbetsmiljön är god och arbetsbördan rimlig"

Men vad ska man göra för att inte riskera att stressen tar över på arbetsplatsen? Vad ska arbetsgivaren vara uppmärksam på för att se till att ens anställda inte hamnar i riskzonen?

– Medarbetarna är en av de större tillgångarna en arbetsgivare har och det är nästan alltid lönsamt att investera i hälsan på arbetsplatsen. Det finns mycket man kan göra, börja med att prata om det på arbetsplatsen. Hålla utbildningar och låta cheferna lyfta upp ämnet som en naturlig del av arbetslivet – inte en svaghet, säger David och fortsätter:
– Sedan kan man göra mer preventiva saker, som att jobba efter tydliga policyer och mäta stressnivån inom organisationen. Det är viktigt att de anställda som verkligen behöver hjälp får det.

Det är nästan alltid lönsamt att investera i hälsan på arbetsplatsen.

Det finns mycket för cheferna att göra för att säkerställa att arbetsmiljön är god och arbetsbördan rimlig. Ännu viktigare är det att lära känna sig själv och sin egen stresshantering för att kunna veta när det är dags att sakta ner.

– Man ska vara lyhörd och lyssna på sin kropp och sina känslor. De kan komma smygande gradvis under lång tid, vilket ibland gör det svårt att upptäcka själv. Sedan är det väldigt viktigt att våga söka hjälp, det upplevs nämligen ofta som ett misslyckande. Men det är viktigt att våga sätta stopp. Det handlar om att ta ett steg tillbaka och se det i ett större perspektiv och se sig själv som en individ som ska fungera i många år.

David listar: 4 tips för en god natts sömn
För att lyckas varva ner under stressiga perioder är sömn den absolut viktigaste återhämtningen. Problem med sömnen är en av de vanligaste, och mest allvarliga, varningssignalerna. Här är några av Davids bästa tips för att lyckas sova gott.

#1: ”Lägg ner mobiltelefonen, datorn och surfplattan. Det är viktigt att du hinner varva ner innan du går och lägger dig. Sociala medier skapar mycket stimulans och varvar upp hjärnan. Sov inte med mobiltelefonen i samma rum. Skaffa en analog väckarklocka och lämna helst din telefon utanför sovrummet.”

#2: ”Undvik kraftigt ljus någon timme innan du går och lägger dig. En skärm lyser väldigt starkt, vilket biologiskt förskjuter hela dygnsrytmen. Dämpa belysningen hemma och när det är dags att borsta tänderna – undvik gärna det vita ljuset i badrummet.”

#3: ”Vistas i dagsljus. Växlingarna mellan ljus och mörker är viktiga för att kunna ställa in den biologiska klockan. För att bli pigg under dagen kan du ta promenader ute i ljuset och tända lampor i vintertid. Se även till att ha det svalt, tyst och mörkt i sovrummet.”

#4: ”Koffeinhaltiga drycker och alkohol stör sömnen. Det tar lång tid innan koffein går ur kroppen och man har sett studier att den viktiga REM-sömnen försämras drastiskt av alkohol.”