KRAV prenumererar på en IT-avdelning: ”Distansjobbet fungerar perfekt”

Videomöten och molnlagring, antivirus och spamfilter.
Istället för att sköta IT-frågorna internt prenumererar KRAV på en komplett IT-avdelning.
– Det är underbart när tekniken bara fungerar. Vi har inte begränsats alls av att jobba på distans under pandemin, säger Camilla Uggla, projektledare på KRAV.

LÄNK: Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

KRAV, som grundades 1985, är Sveriges mest kända märkning av ekologiska livsmedel. I förhållande till den stora och växande mängden KRAV-certifierade företag och KRAV-märkta varor är organisationen relativt liten.

– Vi är ett 30-tal medarbetare på vårt kontor i Uppsala: Agronomer, kostvetare, ekonomer, systemutvecklare och kommunikatörer. Alla arbetar vi för utvecklingen av en ekologisk och hållbar livsmedelsproduktion, säger Camilla Uggla, projektledare.

”Vi har vuxit på distans”

Sedan coronavirusets utbrott jobbar de flesta hemifrån.
– Tack vare vårt samarbete med Telia har distansjobbet fungerat sömlöst och utan problem. När vi plötsligt skulle börja jobba hemma var redan allt på plats. Vi hade jobbat i Microsoft Teams i ett år och hade rutiner för videomöten och för att samarbeta digitalt, säger Camilla och fortsätter:

– Vår verksamhet har inte begränsats alls. Det känns väldigt bra att hela företaget har kunnat fortsätta förflytta sig framåt och växa, trots pandemin.

Som att flytta ett stort bibliotek

KRAV stod 2018 inför en omvandling av hela IT-miljön, och bytte då till Telias ”IT-avdelning som tjänst”.
– Vi ville flytta allt till molnet och gå över till Office365 och Teams samtidigt, vilket är en massiv operation. Så vi sökte en trygg och kompetent partner.

Det fanns en oro för att filer skulle försvinna. KRAV har ett stort och detaljerat regelverk som är centralt för hela verksamheten.
– Det var som ett flytta ett jättebibliotek från en lokal till en annan. Självklart ville vi inte tappa något på vägen.

Men migrationen gick väldigt smidigt.

– Jag tror att det handlar om att vi tillsammans med Telia var strukturerade med en tydlig tidplan där alla kände sig delaktiga. Telia hade också utbildningar med oss.

”Enkelheten en stor vinst”

Migrationen blev startskottet för KRAV:s prenumeration på ”IT-avdelning som tjänst”.
– Tjänsten innebär att vi löpande har tillgång till en egen IT-avdelning hos Telia med ett expertteam på cirka 20 personer.

IT-teamet finns tillgängligt för support och ansvarar för drift, backup, övervakning av KRAV:s IT-miljö dygnet runt och alla IT-säkerhetsfrågor.
– Dessutom har vi vår telekom via Telia. Enkelheten är en stor vinst – att vi alltid vet vem vi ska kontakta och att vi kan få hjälp direkt.

Hela KRAV ligger i molnet

”IT-avdelning som tjänst” är skräddarsydd för små och medelstora svenska företag. Syftet är att mindre företag ska få en komplett IT-avdelning och tillgång till samma kompetens och säkerhet inom IT som stora bolag ofta har.

Idag ligger hela KRAV:s verksamhet i molnet: regelverk, bokföringsprogram, webbportal till kunder, fakturering och så vidare.
– Mycket har förenklats. Till exempel kan vi jobba smidigt tillsammans i filer och komma åt dem var vi än befinner oss.

Fredagsfika och höstlunch online

Även om distansjobbet fungerar friktionsfritt finns det nackdelar, betonar Camilla Uggla:
– Man kan sakna det sociala och det kreativa som uppstår när man ses på kontoret. Vi försöker kompensera det med digitala avdelningsmöten varje morgon och ett möte i veckan för hela företaget där vi inte pratar så mycket jobb. Dessutom har vi fredagsfika och planerar en höstlunch där vi ska laga mat ihop digitalt.

Vilka är fördelarna med ”IT-avdelning som tjänst”?

Camilla Uggla på KRAV: 

  • Helhetsansvaret. Telia har koll på både vår telekom och hela vår IT-miljö och vi har en ”go to” om vi har frågor eller om det uppstår några problem.
  • Snabb support. Om något inte fungerar är lösningen bara ett samtal bort.
  • Säkerheten. Telia jobbar proaktivt med säkerhetsfrågor, till exempel undersöker de våra datorer med en viss frekvens och uppdaterar löpande vår IT-miljö.
  • Kompetensen. Vi får tillgång till Telias spetskompetens inom IT – för ett litet företag som vårt är det svårt att ha den kunskapen inhouse.
  • Utbildning. Behöver vi utbilda personalen i teknikfrågor kan vi anlita Telia.
  • Nöjd personal. Att vi kan jobba smidigt i molnet underlättar och är avgörande nu när vi arbetar hemifrån under pandemin.
  • Fast pris. Vi har en fast IT-kostnad som är enkel att överblicka.

LÄNK: Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Vad är KRAV? KRAV står för mat producerad utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel samt för god djurvälfärd, mindre klimatpåverkan, mer biologisk mångfald och bättre arbetsvillkor.

Är du redo? Gör testet här!

Redo är ett test från Telia på nio frågor som visar din arbetsplats digitala mognad jämfört med andra företag.

Bildtext
bildtext

Daniel Stark.

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

  • Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.
  • Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.
  • Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.
  • I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att frigöra tid och skapa effektivare arbetssätt.
Annons - innehåll från Telia