Därför påverkar dålig uppkoppling företagets verksamhet

I takt med att it-chefen driver företagets digitalisering framåt ökar behovet av en kunskapsdriven kommunikationspartner.
– IT är inte längre en sidoverksamhet för svenska företag. Därför behövs en stor leverantör som är pålitlig och kunnig, säger Niclas Bergman, strategichef för Telia Företag.

Läs mer om Nätverk som tjänst

40 %. Så många av Sveriges it-organisationer anser att ökad digitalisering är den största utmaningen för 2019. I dag är många verksamheter helt beroende av en avbrottsfri uppkoppling. Och de som inser vikten av en ökad digitalisering har bevisligen också nått allt från högre produktivitet och effektivitet till att behålla sin konkurrenskraft. 

Sveriges mest nöjda kunder

Varje år undersöker institutet Svenskt Kvalitetsindex, SKI, kundnöjdheten hos svenska företagare kring vem som levererar Sveriges bästa bredbandsnät och Sveriges bästa mobilnät. De fyra senaste åren har Telia stått som segrare.

I våras presenterade också analysföretaget P3 Connect Mobile Benchmark  de största svenska teleoperatörernas hastighet och täckning. Med 969 av totalt 1 000 poäng stod Telia även här som segrare, för tredje året i följd.  Dessutom knep man fjärdeplatsen i internationella P3:s mätningar kring Bästa operatören i världen.

Kopplar till kvalitet

Bakom prisregnet ligger ett långsiktigt arbete:

– För oss handlar det förstås om att kunna koppla nöjda kunder till kvalitet. Att väljas till en trovärdig och pålitlig leverantör vilar i att man erbjuder ett nät med god täckning. I ordet kundnöjdhet ingår också hur man hanterar information korrekt och att man är kunnig inom sitt område. Men även att vi som leverantör vågar utmana kunderna kring deras behov och förmåga, säger Niclas Bergman, strategiansvarig för Telia Företag.

Kunskap och nyfikenhet är nyckeln

Samtidigt som operatörernas roll allt mindre enbart kretsar kring ettor och nollor, kräver större svenska företag inom alla branscher en förståelse för sina utmaningar. Kunskap och nyfikenhet är morgondagens ledord för att i längden överleva som operatör. Och just för att förstå målgruppen större företag är utmaningarna och behoven än mer specifika. 

– Företag med mer än 50 anställda har ofta en relativt mogen organisation, med en särskild ansvarig för it-frågor. Därför krävs en leverantör som både kan förstå och utveckla kundens affär. 

Pålitlig kommunikationsleverantör

I takt med den drivande digitaliseringen hos svenska företag blir det allt viktigare att allt kring IT måste fungera helt sömlöst och fläckfritt. 

– IT är en så viktig möjliggörare för digitalisering och automation att det drivs från flera håll inom stora företag, det är inte enbart it-chefen som utvecklar it-lösningar idag. Något så grundläggande som dålig uppkoppling påverkar hela företagets verksamhet. Detta sker samtidigt som it-avdelningen i sig är under stor förändring: Vad ska man göra själv, lägga i molnet? Just därför behövs en större, pålitlig kommunikationsleverantör, säger Niclas Bergman. 

Så, vad är din rekommendation till en it-chef på ett större svenskt företag?

– Du måste förstå och verkligen vara intresserad av ditt företags verksamhet. Var beredd att både rationalisera och automatisera så mycket som möjligt – och då ingår att lägga ut mycket kring konnektivitet och nätverk. Allt för att kunna fokusera på din verksamhets digitalisering. 

Nätverk som tjänst är Telias helhetslösning inom WAN, LAN/wifi, Internet, Cloud, Säkerhet och Tekniker. Företag kan få hjälp med hela sin nätverkslösning eller välja de delar som behövs för att passa just deras företags behov.

Läs mer om Nätverk som tjänst här

Är du redo? Gör testet här!

Redo är ett test från Telia på nio frågor som visar din arbetsplats digitala mognad jämfört med andra företag.

Daniel Stark.

Det här är Telias
trendrapport

  • Uppkoppling är komplex – men måste fungera
  • Fokus på drift och underhåll – med risk att halka efter
  • Tre konsekvenser vid avbrott i nätet
  • Bristande säkerhet – ett hot mot uppkopplingen
  • Axla rollen som förändringsledare