Annons
DI Tema
Berghs School of Communication

Så hjälper Berghs näringslivets aktörer att bli framtidens vinnare

Publicerad 28 januari, 2019

Företag som är framtidens vinnare är de som bäst utnyttjar kreativitet, innovation och samarbete i kombination med kritiskt tänkande – och sedan kan kommunicera det på ett sätt som berör och engagerar människor. 

På välrenommerade Berghs School of Communication ges skräddarsydda kurser till näringslivet för att ge verktyg till en mer komplex och snabbföränderlig framtid. En utmaning för företag är att addera värden som har samhällseffekt, och att erbjuda något mer än att enbart sälja en produkt eller tjänst. Det handlar om att bygga in CSR, Corporate Social Responsibility, i affärsstrategin, i stället för att se det som en separat del av verksamheten.

På Berghs har man sedan flera år använt Harvard-professorn Michael E. Porters idé om Shared Value som strategisk metod. I det årliga projektet Berghs Explore får studenterna arbeta multidisciplinärt för att skapa innovations- och kommunikationslösningar åt företag där både företaget, slutkunderna och samhället blir vinnare. Detta skapar en win-win-win- situation.

Under 2018 inledde Berghs inom ramen för årets Explore-projekt ett samarbete med IoT Sverige. Det innebar att totalt 21 kreativa kommunikations- och innovationslösningar skulle tas fram inom sju fördefinierade områden, med hjälp av Internet of Things.

– Berghs studenter visar hur näringslivet kan göra samhällsnytta lönsamt och relevant genom affärstänkande, innovation och kommunikation. Vi ser att företag behöver satsa mer på att hitta sin väg och här kan vi tillföra ett nytänk, säger Camilla Wallander, vd för Berghs.

Framgångsrika företag ser kommunikation som en av alla delar av verksamheten, till och med som en del av produktutveckling.

– Kommunikation är inte längre en enskild funktion utan en process där kommunikation integreras i alla led. Undersökningar visar att företag som vill rekrytera talang behöver erbjuda en arbetsmiljö där människor involveras genom kreativa processer, säger Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations på Berghs.

 

Fakta: 
Berghs School of Communication grundades 1941. Skolan är unik i världen med sina sju utmärkelser som School of the Year vid AKQAs Future Lions i Cannes Festival of Creativity. Berghs utbildar individer, grupper, företag och organisationer på alla nivåer inom kommunikation, innovation och marknadsföring. Berghs School of Communication är en del av Intendia Group. 

Läs mer på www.berghs.se