Annons
DI Tema
Digitalist

Digitalisering i närkontakt med kund

Publicerad 1 september, 2017

Äkta digitalisering handlar om mer än design och teknik. De riktiga vinsterna kommer inte från en applikation eller webbplats, utan från gränslandet mellan den fysiska och den digitala världen. Det är där Digitalist har specialiserat sig.

Co-creation
En av de viktigaste skillnaderna mellan den tekniska utvecklingen idag och igår, är var drivkraften kommer ifrån. Där initiativen och idéerna tidigare kom främst från industrin och tillverkare, är det idag användarnas röster som väger tyngst om hur nya produkter och tjänster ska fungera.
– Idag förväntar sig kunden väldigt mycket som man måste svara upp mot om man ska ha en chans, förklarar Magnus Leijonborg, vd på Digitalist. Som att kunna logga in med BankID, eller betala med Swish. De har väldigt höga förväntningar på hur de vill bli servade och hur de vill konsumera. Och det är där vi kommer in i bilden.

Digitalist tar fram nya produkter och tjänster i nära samspel med kunderna. Processen kallas Co-creation, och möjliggör en teknikutveckling som håller jämna steg med affärsutvecklingen. Beväpnade med egna resurser för djuplodande user research, service design och teknik arbetar de tillsammans med kunderna för att innovera erbjudanden och förverkliga affärspotential, från strategisk idé, design och implementering till drift, support och kontinuerlig utveckling.

Mätbar skillnad för Viking Line
För Viking Line tog Digitalist fram en digital helhetslösning som blev en stor del av kundresan både ombord och på land. Utifrån flera digitala kanaler möjliggjordes allt ifrån taxfree-shopping och dagsplanering till att knyta nya sociala kontakter och maximera resglädjen.
– Uppföljningen visar en markant uppgång för Viking Line genom vår app, berättar Magnus. Det blev mätbara skillnader i kundupplevelse, taxfree-försäljning och kundlojalitet. Appen och webblösningen har sedermera vunnit flera prestigefyllda priser för såväl service som design.

Socialstyrelsen och öppen källkod
På senare tid har Digitalist gjort flera intressanta digitaliseringsuppdrag för Socialstyrelsen. Bland annat har man levererat en e-tjänst som givit nyutexaminerade sjuksköterskor och läkare detaljerad handledning och som förkortat startsträckan på den nya karriären. Andelen i målgruppen som börjat använda e-tjänsten är hela 75%, vilket överträffat förväntningarna. Detta projekt har byggt på öppen källkod, något som Magnus menar är väldigt fördelaktigt för offentlig sektor, som kan dela med sig av lösningar utan att öka licenskostnader.
– En viktig aspekt av arbetet med Socialstyrelsen är att vi tar ansvar hela vägen, understryker Magnus. Det handlar inte bara om implementation, utan även om det löpande arbetet. Rätt utförd är digitalisering alltid en kontinuerlig process.

Fakta
Digitalist i korthet
– 250 anställda varav 45 i Sverige
– 10 kontor ibland annat Stockholm, Göteborg, Östersund, San Fransisco, New York, London, Helsingfors, Singapore och Vancouver.

Kunder i urval:
– Samsung
– Sony
– Spotify
– Unionen
– Viking Line
– Socialstyrelsen
– Honda
– Håll Sverige Rent
– Kommunal
– Rosendal Fastigheter

Läs mer på: www.digitalist.se