Annons
DI Tema
Kentor

IT-projektet är dött – länge leve digitalt partnerskap

Publicerad 19 september, 2017

När kravspecar och satta mål blir inaktuella efter några månader i den enorma förändringstakt vi lever i är det dags att tänka om.

Den digitala transformationen är en revolution som inte liknar något som IT-branschen har varit med om tidigare. Vi måste bli mer av digitala partners än systemleverantörer för att klara konkurrensen, säger Fredrik Arbman, vd på Kentor. Han menar att förändringarna vi ser nu saknar motstycke och har större påverkan på samhället än ångmaskinen i den industriella revolutionen.
– Det är mer datamässig kapacitet i mobiltelefonen i dag än i den totala kapacitet som NASA använde för att sätta en man på månen. Och konsekvenserna är svåra att greppa eftersom vi människor tänker linjärt. Som att ”om ett år är denna teknik dubbelt så bra”. När den ökningen är exponentiell och kanske 365 gånger så kraftfull på grund av den snabba utvecklingen. Vad innebär det då år tre? Vi kan inte ens överblicka det.

Att få inom IT-branschen kommer att syssla med ren förvaltning håller han för mer än troligt. I stället kommer datadriven utveckling, omvärldsanalys och innovation stå i fokus. Det leder i sin tur till att beslut kring digitalisering flyttas från IT till verksamheten.
– IT-konsulter måste också sluta fråga efter kravspecifikationer, som indikerar att kunden skulle sitta på svaren, och där konsultens roll skulle vara att offerera utifrån dessa specifikationer. Vi måste istället bli verksamhetsutvecklare och ta det vi kan om data och agila arbetssätt och koppla ihop det med vår affärskunskap om de verksamheter som vi hjälper. Dessutom måste man våga prova sig fram, mäta och utvärdera löpande, eftersom ingen har det exakta svaret.

Så hur går man då vidare i sin verksamhetsutveckling?
– Man måste dels titta på hur man jobbar idag, på sin företagskultur, sina system och sitt arbetssätt. Hur lätta är till exempel banksystemen från 70-talet att anpassa till dagens kontext? Steg två är att öppna upp för framtiden och inse att förändringarna bara har börjat. Vem hade förutspått att vi skulle få självkörande bilar så snabbt och att de nu på allvar föreslås ersätta personbilarna i innerstäderna? Vi måste vara den där kreativa 4-åringen som bara spånar loss och inte tänker så logiskt. En förutsättning för att kunna genomföra det är att förenkla så mycket som möjligt av det befintliga för att möjliggöra den digitala transformationen. Det är en pedagogisk utmaning för oss att förklara att de gamla IT-projekten kommer att övergå till ett tillstånd av konstant förändring. Vi behöver nya plattformar och en ny kultur som möjliggör detta tillstånd. Vi vill vara en partner och hjälpa våra kunder i den processen. Fler bör göra samma sak. Och det snabbt, säger Fredrik Arbman.

FAKTA
Kentor är en del av Sopra Steria, som är en av de ledandeaktörerna inom digital transformation i Europa. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare i 20 länder och omsatte 3,7 miljarder Euro under 2016. Genom sammanslagningen av Kentor och Sopra Steria i Sverige bildas ett bolag med drygt 375 konsulter med kontor i Stockholm, Göteborg och S:t Petersburg.

Läs mer: www.kentor.se