Annons
DI Tema
Nets

Över 1,5 miljoner kort sparade i Nets och DIBS tjänst förenklar att handla på nätet

Publicerad 9 maj, 2017

Över 1,5 miljoner konsumenter i Norden handlar nu betydligt enklare på nätet genom att endast skriva in de tre siffrorna på baksidan av betalkortet vid betalningen. Den nya tjänsten från Nets och DIBS finns redan i 26 000 webbutiker i Norden och förbättrar inte bara avsevärt bekvämligheten för den som köper – utan ökar också konverteringsgraden för den som säljer.

Det är knappt ett halvår sedan Nets och koncernbolaget DIBS lanserade tjänsten ”Kom ihåg mig”. Snabbare och enklare e-handel genom att konsumenterna kan spara sina kortuppgifter över Netsgruppens olika betalleverantörer ger fördelar för både köpare och säljare, och eftersom de tre sista siffrorna aldrig lagras finns ingen säkerhetsrisk.
– Tjänsten har tagits emot mycket väl av konsumenterna i Norden. En bra bit över en miljon nordiska kort är redan sparade och just nu sparas drygt 100 000 kort i veckan. Detta gynnar starkt webbutikerna, säger Jan Lundequist som är ansvarig för Nets e-handelslösningar i Sverige.

Kostnadsfritt implementerat för alla kunder
Alla webbutiker som använder en betallösning från Netsgruppen har tillgång till ”Kom ihåg mig” – tjänsten är redan implementerad i betalfönstret. Så snart en konsument sparar sina kortuppgifter vid första köptillfället, kan hen handla mycket enkelt och på nolltid genom att endast skriva in de tre sista siffrorna på kortet i samtliga av Nets olika betalleverantörer inom e-handel. Detta minskar antalet avbrutna köp och därigenom ökar konverteringsgraden för webbutikerna.

Växer med e-handeln
Undersökningar av koncernbolaget DIBS visar att nästan hälften av alla nordiska konsumenter som handlar via sin mobil vill slippa ange kortnumret vid varje köp, och var fjärde konsument i Sverige uppger att de skulle handla oftare om en sådan teknik fanns. ”Kom ihåg mig” blir således en ytterligare drivkraft för att öka e-handelns tillväxt som är ungefär 15% per år.

– Vi arbetar intensivt för att bygga nästa generations betallösningar som kommer att förändra spelplanen för nordisk e-handel, avslutar Jan Lundequist. Vi kommer att göra det ännu enklare att ta betalt och att betala på nätet och denna tjänst var ett viktigt första steg.

Fakta
Nets är specialister på innovativa och digitala betalningar, och har ett brett utbud av korttjänster, kontoöverföringar samt betalningslösningar för företag. Koncernbolaget DIBS har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden.

Läs mer på: www.nets.se