Annons
DI Tema
Postnord

Smidig leverans driver e-handeln

Publicerad 19 oktober, 2017

Bekvämlighet, enkelhet och valfrihet är viktiga drivkrafter bakom den växande e-handeln. I höst lanserar PostNord en rad nya tjänster som gör det ännu smidigare att handla på nätet. Lördagsutdelning och hemleveranser på kvällstid är två exempel som i grunden förändrar förutsättningarna för såväl slutkonsumenter som e-handlare.

Att e-handeln växer är knappast någon nyhet. Första halvåret 2017 stod e-handeln för all försäljningstillväxt i detaljhandeln inom sällanköpsvaror. I år väntas den svenska e-handeln omsätta närmare 68 miljarder kronor – en ökning med 17 procent jämfört med 2016. Det visar siffror från den senaste E-barometern. Den främsta drivkraften är bekvämlighet – men också enkelhet och valfrihet smäller högt för konsumenterna.

– PostNords drivkraft är att göra det så bekvämt som möjligt att e-handla genom att skapa en palett av leveransalternativ, säger Johan Hellman, e-handelschef på PostNord.

I Sverige levereras fler än hälften av alla e-handlade varor till ett ombud. I övriga Europa är det betydligt vanligare att någon i familjen är hemma på dagtid och tar emot och kvitterar leveransen.

– Vi är övertygade om att även svenskar i ökad utsträckning vill ha varor levererade hem, men vi svenskar vill att det ska ske på kvällstid när vi är hemma och vi är få som vill betala extra för det, säger Johan Hellman.

För att möta konsumenternas förväntningar introducerar PostNord under hösten leveranser mellan klockan 18 och 21, utan tilläggsavgift, som ny standard för hemleveranser i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ambitionen är att snabbt övergå till hemleveranser på kvällstid i flertalet befolkningstäta områden i landet.

– Dessutom vill vi på sikt göra det möjligt för konsumenter att välja en mer precis tidpunkt för sina leveranser på kvällstid, säger Johan Hellman.

PostNord påbörjar också utrullningen av lördagsleveranser till ombud, vilket i praktiken gör det möjligt för e-handelsföretag att erbjuda sina kunder att e-handla varor på fredagen och hämta ut dem dagen därpå.

– Det är viktigt för att kunna konkurrera med den fysiska helghandeln. I ett första steg testas lördagsleveranser från några e-handelsföretag till cirka 235 postombud i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Servicen kommer successivt att erbjudas fler företag och på fler platser i landet. En annan efterlängtad nyhet är Collect In-Store, som gör fysiska butiker till fullvärdiga utlämningsställen. Tjänsten är kopplad till PostNords mottagarapp och laddad med systemstöd för att sköta alla aviseringar, funktioner för att spåra brev, paket och pall och andra tekniska lösningar som finns för PostNords vanliga utlämningsställen. Collect In-Store går också att ha i flera enheter, så att en butik kan öppna flera köer om det är stort kundtryck.

– Det är en tjänst som växer kraftigt. Den fysiska kontakten med kunden blir ännu viktigare i framtiden, och då är möjligheten att lämna ut varor i butik ett jättebra sätt för att förbättra sin kundvård och skapa merförsäljning.

– Vi skapar samma digitala upplevelse för konsumenterna oavsett var de hämtar sin vara, säger Johan Hellman.

FLER NYHETER FRÅN POSTNORD

Delivery Checkout
Det är ingen leveranstjänst utan ett fönster hos e-handlaren som visar vilka leveranssätt PostNord erbjuder. Modulen kopplas in i e-butikens kassa och förenklar kundernas upplevelse av att välja leveranssätt.

PostNords mottagarapp
Den lanserades redan 2014 men får ständigt ny funktionalitet.

Läs mer på: www.postnord.se

Besök oss på facebook: www.facebook.com/postnordsverige

Följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/postnord-sverige