Annons
DI Tema
XM Reality

Michael R. Blumberg: Augmented reality standard inom fem år

Publicerad 19 september, 2017

Management Consultant Michael R. Blumberg har utsetts till en av de 10 mest inflytelserika personerna inom Field Service 2017*. Nu publicerar han ett white paper om vikten av Virtual Reality / Augmented Reality (VR/AR) och varför det kommer att bli det dominerande arbetssättet inom teknisk service och support på bara fem år.**

Med förstärkt verklighet eller Augmented Reality (AR) är det möjligt att lösa service- och supportfrågor på distans med hjälp av en delad video-plattform som adderar datorskapad grafik för detaljerad vägledning. Det ger begreppet distansarbete en helt ny dimension.

Framtidens serviceplattform
Redan i sin nuvarande form tillåter AR användare att uppnå två kritiska mål. Dels möjliggörs ett snabbare sätt att nå ut bredare med effektiv service till kunderna, och dels stimulerar det en innovationsdriven företagskultur som förändrar sättet som kunder, partners, anställda och maskiner kommunicerar med varandra.
– Intresset har funnits sedan 1990-talet, men det är först nu infrastrukturen har kommit ikapp och gör det praktiskt möjligt, säger Michael. För de som känner sig osäkra hoppas jag att mitt white paper kan ge det bredare perspektivet som gör det lättare att se vidden och fördelarna.

Första stegen viktiga
Varje paradigmskifte har sina egna utmaningar. När det gäller övergången till VR/AR menar Michael att det allra viktigaste är att börja omgående och i liten skala.
– Att försöka bygga den fulländade och mest imponerande lösningen kostar väldigt mycket i både pengar och tid, understryker Michael. I den avvägningen kommer man nog längre med att snabbt få ut något som faktiskt fungerar och fyller ett behov, och sedan bygga utifrån det.

FAKTA
XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet – Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem, eller förhindra att de uppstår. XMReality:s kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, Wärtsilä och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och noterat på Nasdaq First North (ticker: XMR).

Läs mer: www.xmreality.se

Rapporten: http://go.xmreality.se/blumberg1