Stå pall när det blåser – fast andra gjort fel

Dina anställda misslyckas, du som chef tvingas dock ta ansvaret.
Här är bästa tipsen hur du hanterar läget när det blåser snålt.

Inkomstförsäkring upp till 150 000 kr/mån

 

Något har gått snett och dina anställa har gjort ett misstag. Du kommer att tvingas förklara dig för ledningen, trots att du kanske inte kunnat styra över situationen helt.
– Som nybliven chef kan det förstås kännas tufft, men det är en ganska vanlig situation att man internt avkrävs ansvar från högre chefer när något gått snett, säger Anders Kinding, ledarskapskonsult och författare.

Väl ställd inför situationen att behöva förklara misslyckandet gäller att man gått igenom läget på förhand och är förberedd inför ”uppläxningen”.
– Det bästa är att vara transparent, ärlig och analysera varför det blev som det blev. Analysen för vad som gick snett är viktig att göra så man vet hur man ska agera för att situationen ska undvikas i framtiden.

 

Du kan inte lyckas varje gång

Även om det första gången kan kännas jobbigt att vara med om den här typen av interna möten med negativa förtecken gäller det att inte gräva ner sig alltför mycket, menar Kinding:
– Alla högre chefer vet att man inte kan lyckas jämnt. En känd vd, som var ganska medial på sin tid, sa: ”40 procent av allt jag gör är dåligt, men 60 procent är riktigt bra.” Man måste alltså acceptera att man inte kan vara duktig hela tiden, men sikta på att lyckas.
– Har man en coach eller mentor tycker jag att man ska diskutera de här frågorna, så man känner sig tryggare och mer förberedd.

 

Många saknar rätt rutiner

Kinding anser att många företag saknar såväl rätt rutiner som kultur när det kommer till ansvarsutkrävande internt, vilket sätter lägre chefer i en svår sits:
– Allt ansvar för arbetsmiljön hamnar på första linjens chefer då högre chefer nästan alltid friskriver sig ansvaret genom att delegera ”neråt”. Första gången man blir chef blir därför ansvaret ofta en tuff börda.

Samtidigt behöver det inte alls vara så att man som lägre chef hela tiden ska behöva stå till svars vid misslyckanden. Det gäller dock att kulturen på företaget eller organisationen uppmuntrar till en känsla av gemensamt ansvar i alla led, menar Kinding.
– Egentligen är det enkla och till synes självklara saker, men det går inte att förändra på en handvändning utan tar tid.

 

Kan du bli medlem i Unionen Chef?

 

Kindings tips: Så undviker ni stora misstag i organisationen

  1. ”Sätt upp mål tillsammans med dina medarbetare. Det är viktigt att medarbetarna får känna sig delaktiga i företagets utveckling”.
  2.  ”Sträva efter ”commitment” hos varje individ, att personen känner ansvar, har förståelse för sina uppgifter och lovar att de utförs korrekt. Ansvaret är alltså medarbetarens och om man misslyckas är det medarbetaren som ska rätta till felet”.
  3. ”Ge personlig feedback kring vad som funkar och inte funkar till varje individ. Det bygger en kultur där man i möjligaste mån kommer undvika större misslyckanden”.
  4.  ”Skaffa en mentor eller få coaching från Unionen Chef”.
  5.  ”Ha koll på lagar och regler inom arbetslivet”.

 

 

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Lotta Edling
Produktion: Wasp Communication
Om cookies