TOTAL OMSTÖPNING KAN BLI NÖDVÄNDIGT FÖR MÅNGA SVENSKA FÖRETAG
– Det är först när tekniken används för att stöpa om hela verksamheten i grunden som företag verkligen får hävstång på sin investering, säger Patrik Nylander, vd för Accenture Sverige.
Att företag måste satsa på ny teknik är idag en gammal sanning, och i Accentures nya rapport ”Total Enterprise Reinvention” visar det sig också att den stora massan har anammat den tanken. Hela 86 procent av bolagen som undersöks i rapporten kvalar in i kategorin ”transformatörer”, det vill säga företag som inser att oavsett vad de vill göra framöver krävs investeringar i mer och ny teknik.
Problemet är bara att det inte räcker.
Patrik Nylander, vd för Accenture Sverige. Foto: Björn Leijon
– Bland bolagen idag är det vissa som har satsat jättemycket på molnet, andra som jobbar mycket med data, och några som har kommit långt när det gäller AI, automation och analytics, säger Patrik Nylander.
– Men bara några få procent klarar att knyta ihop de här tre områdena till en robust digital plattform. De flesta ser det istället som separata delar som ska lösa olika problem på olika ställen i organisationen.
Och har man det angreppssättet, då kommer man att halka efter. För det som verkligen skapar värde i det långa loppet, Patrik Nylander går så långt att han kallar det en överlevnadsfråga, är om företag klarar att ta de här olika teknikerna och knyta ihop dem till en digital plattform.
– Runt den måste man sedan skapa helt nya sätt att arbeta, utifrån de enorma möjligheter som den digitala plattformen ger.
”Förändringar i omvärlden är det nya normala, det måste man acceptera och börja agera på”
– Patrik Nylander
Rapporten kallar de företag som lyckas med det här för ”reinventors” och strategin och angreppssättet för just ”Total Enterprise Reinvention”, det vill säga att stöpa om verksamheten helt och hållet utifrån de nya möjligheterna. Klarar man det är det mycket lönsamt, rapporten säger bland annat att ”reinventors” genererar tio procent högre omsättningstillväxt, tretton procent mer kostnadsbesparingar och sjutton procent högre tillväxt i balansräkningen.
Men trots att det är så lönsamt, och trots att så många företag investerar stort i ny teknik, är det ändå bara åtta procent av bolagen globalt som tillhör den här gruppen. Patrik Nylander är inte förvånad.
Foto: Björn Leijon
Men det kommer att behövas. Inte bara för att ”reinventors” presterar bättre finansiellt, utan också för att de blir mycket mer anpassningsbara när det gäller att klara av förändringar.
– Förändringar i omvärlden är verkligen det nya normala, det måste man acceptera. I en sådan miljö kan man inte överleva som företag genom att optimera varje enskild del, utan man måste förändra sig med hela företaget och värdekedjan i åtanke.
Den här omstöpningen måste dessutom vara kontinuerlig, och även här syns en tydlig skillnad mellan bolagen.
– Transformatörerna ser förändring som ett program eller projekt med ett slutgiltigt mål snarare än en kontinuerlig process. Men ”reinventors” ser inte något slutdatum utan ser förändringen som något kontinuerligt, den är deras vardag.
Hur ser då förutsättningarna ut för svenska bolag? Patrik Nylander ser både för- och nackdelar.
– Svenska och nordiska bolag ligger långt fram både när det gäller hållbarhetsfrågor och att ta hand om sina medarbetare. Det handlar om att leva upp till ny lagstiftning, att skapa cirkulära affärsmodeller och att ha en kultur som ger trygga och därmed kreativa medarbetare. Konsensuskultur och icke-hierarkiska bolag kan mycket väl vara en fördel när hela företaget ska stöpas om.
Foto: Björn Leijon
Däremot ligger amerikanska och asiatiska bolag längre fram när det gäller att utnyttja ny teknik för att skapa nya affärsmodeller och driva effektivitet.
– Europeiska och nordiska bolag är ofta äldre än de amerikanska och asiatiska och har en annan ryggsäck av historiska strukturer som kan vara svårare att förändra. Där har asiatiska och amerikanska bolag, som ofta är nyare, en fördel och de har också kommit längre med att skapa affärsmöjligheter runt den nya tekniken.
Så vad krävs då för att ta steget från att ”bara” vara en transformatör till att faktiskt lyckas omforma hela bolagets sätt att vara?
– Det handlar väldigt mycket om ledarskap. Det går inte att göra den här förändringen genom en massa små, fragmenterade projekt som inte är sammankopplade. Ledningen måste ha förmågan att visa vägen och skapa en helhet som gör att nya arbetssätt kan växa fram runt de möjligheter som en digital plattform faktiskt ger. En sådan omfattande förändring på så kort tid har inte skett förut, men det är för att vi inte har upplevt en så extrem omvärld tidigare, och nu är det upp till ledningarna att ta företagen genom den.
Hur företag kan stöpa om sin verksamhet och affärsmodell
Rapporten visar att företag som använder Total Enterprise Reinvention har sex kännetecken:
- ”Total omstöpning” utgör själva strategin och angreppssättet för att implementera den. Företag som lyckats förändra stora delar av verksamheten låter transformationen möjliggöra hela företagsstrategin, i stället för bara en del av den.
- Den digitala plattformen blir en viktig källa till konkurrensfördelar. Genom att utnyttja möjligheterna med molntjänster, data och AI tvärs företaget, skapas en möjlighet att snabbt utveckla och implementera nya förmågor.
- Total omstöpning går bortom benchmarking och fokuserar istället på vad som är möjligt att uppnå med hjälp nya arbetssätt och den digitala plattformen.
- Medarbetarna är centrala för förändringen. Ledande företag betraktar change management som en nyckelförmåga.
- Omstöpningen bidrar till ökad tvärfunktionell samverkan och att bryta ned organisatoriska silos. Förändringsarbetet syftar till att förbättra förmågorna längs hela värdekedjan och inte bara inom delar av den.
- Omstöpningen är kontinuerlig. Det är inte bara en engångslösning, utan ett verktyg för att driva ständiga förändringar.