Annons
Innehåll från Bisnode

Därför ökar nätkedjan – trots krisen i branschen

Ökad öppningsgrad på mejlen med 100 procent, fördubblad konvertering till köp – och ökade snittköp. Här är hemligheten bakom NetOnNets framgångar i en pressad elektronikbransch. – Vi kom fram till att datadriven marknadsföring var den enda vägen för oss och tog kontakt med Bisnode för att få hjälp att komma i gång, säger Pär Gancarz, CRM-ansvarig.

EXTERN LÄNK: Därför ska du använda data i din strategi – läs mer om Bisnode

Konkurrenterna har gått i konkurs eller tvingats stänga butiker de senaste åren. Då har e-handelsbolaget NetOnNet istället växt. 2016 omsatte företaget 5,1 miljarder kronor, man har 900 anställda i två länder – och 33 fysiska butiker. En framgångsfaktor är satsningen på djupanalys av medlemmarna i kundklubben.
– När vi växte insåg vi hur viktigt det är för oss att ha kunskap om våra kunder. Samtidigt kände vi hur kundernas krav på en relevant, personifierad kommunikation ökade, säger Pär Gancarz.

Ny typ av kommunikation

Med hjälp av Bisnode Consumer Intelligence (BCI), som förenklar hanteringen av kunddata från flera olika källor, segmenterades kunderna utifrån flera faktorer – vilket grundlade en helt ny typ av kommunikation med medlemmarna (se faktaruta).
– Om det exempelvis är tv-veckor så riktas erbjudanden om stora hemmabiopaket till en äldre och mer köpstark målgrupp, medan yngre par som bor i en mindre lägenhet får en helt annan kommunikation, säger Bisnodes analytiker Niklas Lindblom.

Ser vad kunderna vill ha

Trots att arbetet varit omfattade har det gett konkreta resultat. Exempelvis har NetOnNet numera detaljerad kunskap om vilka produkter kunderna faktiskt är intresserade av – vilket ökar sannolikheten för köp:
– Om vi tittar på öppningsgraden så har den ökat med dryga 100 procent jämfört med tidigare när alla kunder fick samma kommunikation. Tittar vi på konvertering till köp så är även den dubblerad. Vi ser också att medlemmarna i Klubbhyllan i dag har högre snittköp och besöker oss mer frekvent, säger Pär Gancarz.

Skippar magkänslan – går på fakta

Även inom produktutvecklingen kan kundinsikterna vara till hjälp. Om NetOnNet exempelvis skulle lansera ett eget sortiment av grillar behöver man bara utgå från kunddatan, menar Niklas Lindblom:
– Vilken sorts grill som kunderna vill köpa beror bland annat på om de har en balkong eller trädgård och hur mycket pengar de kan lägga på grillen. I stället för att gå på magkänsla så kan NetOnNet i dag använda datan i kundprofilerna för att erbjuda rätt produkter.

Extern länk: Så kan ditt företag få hjälp av Bisnode – läs mer

Steg för steg – så genomfördes projektet

1) Kvalitetssäkring och analys av intern kunddata hos NetOnNet.

2) Målgruppsanalys där bland annat boendesituation, intressen, livsfas, köpkraft och köpmönster ingick.

3) Segmentering av kunderna i sex olika målgrupper som grund för kommande mejlkommunikation med kundklubbens medlemmar.

4) Löpande hjälp med analys under de två år projektet genomfördes.

 

Detta är BCI

– Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem oavsett källa.

– Systemet använder sig av en unik identifieringskod som matchar och uppdaterar konsumentdata via skräddarsydda API:er.

– Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.

– Ger tillgång till omfattade konsumentdata i alla affärssystem från samma leverantör.