
Experten: Så höjer du kreditbetyget

Ett bra kreditbetyg förenklar livet för varje företag – men hur når man dit? Här är expertens bästa tips och fällorna att undvika. – Det är en kvalitetsstämpel som underlättar affärer, säger Henrik Hargéus, produktansvarig för Risk & Kredit hos Bisnode.
Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite
Sedan 1988 har Bisnode bedömt svenska företags kreditbetyg genom modellen AAA, som ingår i Bisnode RiskGuardian Suite (se faktaruta). Med hjälp av kvalitetsdata kan företag därmed få hjälp med att fatta beslut kring vilka man ska göra affärer med.
– Det är en välrenommerad modell som funnits i över 30 år. Där tittar vi mycket på hur stabilt ett företag är över tid. Man behöver inte ha fantastiska resultat och ibland går även AAA-företag med förlust, men om siffrorna pekar åt rätt håll kan man mycket väl få behålla sin rating, berättar Henrik Hargéus.
”Reserver att klara även tuffare tider”
Hur når man då en högre kreditvärdighet? Enligt Hargéus har företagen som nått högsta nivån AAA flera gemensamma beröringspunkter: De har koll på sina kunder, fakturerar i tid, sköter sina betalningar, växer av egen kraft och jobbar långsiktigt.
– Det kan låta som självklarheter, men det är långt ifrån alla som klarar av att hålla en sund ekonomisk balans i sina företag. Tittar man till exempel på familjeföretag är många duktiga på att ha en långsiktig strategi där man har reserver att klara även tuffare tider. När de går med vinst återinvesterar de i företaget, säger han och lägger till:
– Egentligen handlar det om sunt förnuft och ett medvetet och kalkylerat risktagande.
Kan snabbt se avvikelser
Att noga kontrollera sina partners är en av hörnstenarna om man vill ha ett högt kreditbetyg, anser Hargéus:
– Det finns en tumregel som säger att 80 procent av kreditförlusterna kommer från befintliga kunder. Det är naturligt att man kontrollerar nya kunder, men de man jobbat med länge missar man eller tonar ner negativa signaler.
Här kan Bisnode RiskGuardian Suite dels underlätta kontrollen, dels ge ett bättre beslutsunderlag:
– Vi har egna instrument kopplade till systemet, som Betalningsindex. Där samlar vi veckovis in fakturainformation från olika källor. Det gör att vi snabbt ser om ett företag hamnat efter med betalningar, vi ser det mycket snabbare än en traditionell betalningsanmärkning, säger Hargéus och fortsätter:
– Småföretag kan lätt hamna i en jobbig sits om de inte får betalt. Det kan ju bli så att man tvingas belåna sina fodringar, vilket försämrar marginalen och i förlängningen möjligheter till ett bra kreditbetyg.
Expertens grundtips
Just fakturering, både att betala och ta betalt, är en annan pusselbit som har en stor inverkan på kreditbetyget:
– En klassisk situation är att man är jätteduktig på sitt jobb men missar att fakturera i tid. Då ligger man ute med pengar i långa perioder helt i onödan, vilket påverkar kassaflödet negativt och i förlängningen kreditbetyget.
I dina ögon, vad är särskilt viktigt att tänka på om man vill ha ett starkt kreditbetyg?
– Ett grundtips är att använda sig av analystjänster som RiskGuardian Suite, då blir det lättare att hålla koll på kunder och leverantörer. Man slipper obehagliga överraskningar. Sedan gäller det att man sköter sig rent generellt. Ha ordning och reda i ekonomin, ha en bra grundidé i affärerna och håll dig till den långsiktiga planen.
Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite
FAKTA: Kreditbetyg
76 procent av aktiebolagen har AAA, AA, A eller AN i kreditbetyg – vilket betyder att de är kreditvärdiga. Ungefär åtta procent av företagen har högsta nivån AAA.
Cirka 14 procent har rating B vilket i allmänhet är okej för lägre krediter på kort tid, men för längre åtaganden krävs säkerhet.
Det är ca 7 procent som har rating C i kreditbetyg. Här rekommenderas kredit endast mot säkerhet – eller ingen alls.
Varje månad ändras kreditbetyget för ungefär 1500 företag.
FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk
Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering.
– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA.
– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder.
– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster.
Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Storbolagens insikter – så tjänar vi på rätt data

5 steg: Så hittar du de mest lönsamma kunderna
Analysera, följ kundresan – och öka försäljningen. Nu avslöjar experten receptet på hur du fångar in de bästa kunderna.

Efter krisen: Så får du koll på kunderna med högst risk
Pandemins svallvågor fortsätter att påverka företagen. Här är expertens bästa råd hur du håller koll på kunderna.

Så slösar svenska företag med sina säljresurser
Marknadsföring som inte ger något tillbaka – och sälj som kastar pengar i sjön.

Beviset: Metoden som gör företagen mer lönsamma
Återbetalning inom tre månader – och brant ökade intäkter på sikt.

Här är IT-chefernas mardröm: ”Tar massa timmar i onödan”
Pengarna tickar iväg men de syns inte. Här är dolda kostnaden IT-avdelningen tvingas ta – och leder till dåligt dataunderlag på företaget.

Vanliga missarna som förstör din försäljning
Sämre samarbete, sämre underlag och sämre lönsamhet. Här är vanliga missarna som sinkar företagens försäljning.

Artificiell Intelligens nytt vapen i kampen mot tvättade pengar
Smartare AI-teknik och mer träffsäkra analyser än tidigare. Här är expertens effektiva recept i kampen mot penningtvätt.

Analys: Så kan penningtvätten fortgå – trots ökade kontroller
Trots betydligt tuffare lagstiftning avslöjas nya härvor av penningtvätt. Men det går att stoppa brottslig verksamhet – med rätt verktyg.

Guide: Så kan du få fler kunder på nätet
Pandemin har digitaliserat våra beteenden i rekordfart – och allt fler shoppar på nätet. Här är expertens bästa tips hur du vässar din e-handel.