
Viktiga tipsen: Så får du snabbare betalt

Ha koll på kunderna, ta kontroll över fakturorna – och få betalt snabbare. Bisnodes expert avslöjar hur du gör. – Med automatiserade processer är det mindre risk att saker hamnar mellan stolarna, säger Henrik Hargéus, produktansvarig för Risk & Kredit hos Bisnode.
Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite
Det är allmänt känt att många svenska småföretagare ofta drabbas av såväl sena betalningar som att inte få betalt alls. Detta orsakar problem med likviditeten – och kan i värsta fall leda till att din egen verksamhet får svårt att fungera.
– Den här typen av situationer orsakar en dominoeffekt. Får du inte in pengar från kunderna hamnar du i ett läge där du också hamnar efter gentemot dina fordringsägare, säger Henrik Hargéus.
Enligt honom beror förseningar inte bara på den som ska betala utan också ofta på den som tar betalt.
– Många duktiga entreprenörer är jätteduktiga på sin kärnverksamhet men slarvar med det administrativa, alltså att fakturera eller att betala. Det kan exempelvis bero på att fakturorna är felaktiga, att någon uppgift inte stämmer. Då måste fakturan skickas om och man får vänta ännu längre på sina pengar.
”Ett sätt att skydda sin verksamhet”
Hur får man då koll på fakturorna? Svaret stavas rutiner – oavsett hur stort eller litet företaget är, menar Hargéus:
– Med fasta rutiner och strukturer når man väldigt långt. Det behöver inte vara komplicerat, även mindre företag kan göra kreditkoll, se till att ha rätt namn och adress på fakturorna, sätta kreditgränser och skicka påminnelser om fakturan förfallit. I slutändan är det ett sätt att skydda sin verksamhet, säger han och fortsätter:
– I den mån det finns tid kan det vara bra att ringa upp en kund och meddela att fakturan snart förfaller, mänsklig kontakt har en god förmåga att få kunder och affärspartners att göra rätt för sig.
Ta hjälp av tekniken
Hargéus påpekar att det idag finns många tekniska lösningar som automatiskt hjälper till att bevaka kunderna. Exempelvis Bisnode RiskGuardian Suite – där man har möjlighet till kreditbevakningar och en övergripande ekonomisk koll på både befintliga och nya kunder:
– Det uppdateras kontinuerligt och man får en helhet. Allting är samlat på samma ställe, man får tillgång till beslutsstöd och kontinuerlig bevakning. Systemet omfattar flera länder, så det går att hålla koll på både företag och konsumenter i andra länder, säger han.
Läs hur du kan öka lönsamheten och optimera din risk med Bisnode RiskGuardian Suite
5 tips som skyndar på betalningar
1. Kolla upp kunderna i förväg
Via Bisnode RiskGuardian Suite kan du snabbt få en översikt hur nya och befintliga kunders betalningsbeteende ser ut.
2. Ha rätt uppgifter på fakturan
Är påfallande ofta en bromskloss. Bisnode RiskGuardian Suite uppdaterar löpande om ett företag exempelvis bytt namn.
3. Ha en kreditpolicy
Kort och gott: skapa interna rutiner för vem som är ansvarig i arbetet med kreditgivningen, hur fakturering ska skötas och hur man agerar vid dröjsmål. Se till att alla berörda inom företaget känner till policyn.
4. Sätt rätt kreditgräns
Genom Betalningsindex kan du följa kundens betalningsbeteende och utifrån det sätta en rimlig kreditgräns, vilket minskar din risk för kreditförluster.
5. Ta ut en påminnelseavgift
Var tydlig med betalningsvillkoren där det framgår att sen betalning innebär påminnelse med följande avgift. Här är många företag fega för rädsla att stöta sig med kunderna, men får man betalt sent kan det sätta ditt eget företag i en tuff sits.
FAKTA: Ökad lönsamhet med optimerad risk
Bisnodes lösningar bygger på tillförlitliga kreditdata, skarpa analyser och skräddarsydda policies & scoringmodeller. Tillsammans skapar det en helhetsbild som hjälper dig att optimera din risk- och kredithantering.
– Bevaka och analysera nya som befintliga kunder genom aktuell kreditinformation. Skapa en helhetsbild av företags- och privatpersoners kreditvärdighet genom betalningsindex och marknadens ledande kreditvärderingssystemet AAA.
– Möjliggör automatiserade kreditbeslut väl underbyggda av kreditinformation som uppdateras löpande. Administrativa kostnader minskar medan lönsamheten optimeras genom att säga ja till fler säkra kunder.
– Förhindra bedrägeri och upptäck företag med förhöjd risk genom mönsterigenkänning och analys av riskbeteenden. Undvik på så sätt oväntade kreditförluster.
Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Storbolagens insikter – så tjänar vi på rätt data

5 steg: Så hittar du de mest lönsamma kunderna
Analysera, följ kundresan – och öka försäljningen. Nu avslöjar experten receptet på hur du fångar in de bästa kunderna.

Efter krisen: Så får du koll på kunderna med högst risk
Pandemins svallvågor fortsätter att påverka företagen. Här är expertens bästa råd hur du håller koll på kunderna.

Så slösar svenska företag med sina säljresurser
Marknadsföring som inte ger något tillbaka – och sälj som kastar pengar i sjön.

Beviset: Metoden som gör företagen mer lönsamma
Återbetalning inom tre månader – och brant ökade intäkter på sikt.

Här är IT-chefernas mardröm: ”Tar massa timmar i onödan”
Pengarna tickar iväg men de syns inte. Här är dolda kostnaden IT-avdelningen tvingas ta – och leder till dåligt dataunderlag på företaget.

Vanliga missarna som förstör din försäljning
Sämre samarbete, sämre underlag och sämre lönsamhet. Här är vanliga missarna som sinkar företagens försäljning.

Artificiell Intelligens nytt vapen i kampen mot tvättade pengar
Smartare AI-teknik och mer träffsäkra analyser än tidigare. Här är expertens effektiva recept i kampen mot penningtvätt.

Analys: Så kan penningtvätten fortgå – trots ökade kontroller
Trots betydligt tuffare lagstiftning avslöjas nya härvor av penningtvätt. Men det går att stoppa brottslig verksamhet – med rätt verktyg.

Guide: Så kan du få fler kunder på nätet
Pandemin har digitaliserat våra beteenden i rekordfart – och allt fler shoppar på nätet. Här är expertens bästa tips hur du vässar din e-handel.