Annons
Innehåll från Bisnode

Så skapar du en enklare köpupplevelse på nätet

Från butik till online – på nolltid. Coronakrisen ställer nya krav på företagen att hantera kunderna. – De som har förmågan att ställa om snabbast och vågar jobba datadrivet har bäst förutsättningar att bli framgångsrika, säger Jenny Hellberg, Product Manager hos data & analysföretaget Bisnode.

Förbättra köpprocessen för dina kunder online

De senaste åren har allt mer av handeln flyttat ut på nätet. Viruspandemin, som påverkar i stort sett hela världen, har gett onlineshoppingen ytterligare en skjuts framåt.

– I en sådan här situation är det oerhört viktigt att man har koll på sina kunder. Vi ser att många jobbar proaktivt på ett smart sätt, och de marknadsavdelningarna som ligger i framkant är noga med att spendera sina resurser på rätt sätt. De arbetar datadrivet för att nå ut till rätt kunder med relevanta erbjudanden vilket gör att kunden väljer dem framför någon konkurrent, säger Jenny Hellberg.

Tre viktiga punkter

I sin roll som Product Manager hos Bisnode hjälper Hellberg företag att välja rätt typer av tjänster och produkter, som passar just deras verksamhet. Här är hennes tre bästa tips hur rätt dataunderlag hjälper dig att skapa en förbättrad köpprocess online:

1) Jobba proaktivt
– Framförallt handlar det om att erbjuda kunderna rätt typ av erbjudande. En person som bor i lägenhet kanske inte ska ha en rabatt på gräsklippare, till exempel. Med smart data undviker man sådana misstag.

2) Uppdatera databasen
– Under ett år förändras ungefär 20 procent av all information i ett kundregister. Säg att du har en miljon medlemmar i en kundklubb, då är det 200 000 ändringar som görs. Har man inte en automatisk datainsamling blir det i stort sett omöjligt att hantera.

3) Ha förenklad registrering
– Det är tidsödande för kunderna att fylla i vartenda fält vid köp online. Men om man har sin e-handel kopplad till en pålitlig datakälla som oss behöver man bara fylla i till exempel personnumret. Det blir enklare för kunden att handla, men också säkrare för dig som handlare som kan verifiera att kunden finns på riktigt. Man får färre returer och slipper felaktig kontaktinformation om kunden. Vilket leder till att du alltid har korrekt och komplett data.

”Avgörande att träffa rätt”

Oavsett rådande omständigheter – som satt extra fokus på handel online, kundresan och hantering av data – varnar Hellberg för att nonchalera frågan kring datadrivet arbete framåt sett:

– Man får inte tänka för kortsiktigt och strunta i de här frågorna, för det kan leda till högre kostnader. Gör man inget nu kanske man inte ska förvänta sig resultat längre fram, säger hon och lägger till:

– Framöver kommer det vara ännu viktigare att jobba datadrivet. Marknaden är tuff och är man inte relevant för kunderna blir det svårt att behålla kunder och ta marknadsandelar. Därför blir det avgörande att träffa rätt i sin kommunikation så att man hela tiden är ”top of mind” när kunden ska göra sitt köp.

Så bygger du kundrelationer som överlever pandemin

Förbättra köpprocessen för dina kunder online

Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem.

Systemet använder sig av ett unikt konsumentID som matchar och uppdaterar konsumentdata via ett skräddarsytt API.

Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.

En integration ger tillgång till omfattade konsumentdata för europeiska marknader, som exempelvis Sverige, Norge, Finland, Danmark, Belgien och Tyskland.