Annons
Innehåll från Bisnode

Missen som kan knäcka ditt företag: ”En tidsfråga”

Strunta i magkänslan om du vill utveckla företaget. Här avslöjar experten hur du bygger en datadriven organisation. – Det är en tidsfråga innan man hamnar i kris om man inte gör det, säger Mohamed Beyan, Solution Manager hos data & analysföretaget Bisnode.

EXTERN LÄNK: Grunden för framgångsrika affärer

Jobba datadrivet – ett modeord eller nödvändigt i en framgångsrik organisation? För Mohamed Beyan, som hjälper Bisnodes kunder att hitta rätt analyslösningar för just deras verksamhet, är svaret självklart:

– Datadrivet för mig är en hygienfaktor, att vara ”up to date” med kunderna. Om man tittar på hur verkligheten ser ut är både privatpersoner och företag i ständig förändring. Händelser i våra liv förändrar våra preferenser och köpbeteenden. Har man inte koll på vad som styr beteendet blir man inte heller relevant, säger han och fortsätter:

– Samma princip kan appliceras på företag. Det är uppköp, konkurser, ökad eller minskad lönsamhet. Allting förändras hela tiden, det är ”never ending”.

”Motsatsen är att ta beslut på magkänsla”

Ett datadrivet arbetssätt behöver inte innebära alltför stora omställningar för organisationen, menar Beyan. Det handlar snarare om att undvika magkänsla så långt som möjligt:

– Om man ska förenkla det handlar det om att organisationen baserar sina beslut på fakta, på insikterna som data levererar. Motsatsen är att ta beslut på magkänsla, av gammal vana och tidigare erfarenhet. Det kan kännas bra på kort sikt, men inte alls säkert på lång sikt. Det mest hållbara över tid är att utgå från datan, säger han.

Varför ska en organisation bli mer datadriven? Mohamed Beyan pekar på tre direkta vinster som uppstår (se faktaruta nedan).
– Du kommer bli mer effektiv och mer relevant mot kunderna, vilket förhoppningsvis påverkar lönsamheten.

Ledningens inställning avgörande

Hos de företag Bisnode hjälper att ställa om till datadrivet är det oftast inte bristen på data som är problemet – utan snarare bristen på struktur:

– Många trycker in ”random data” och tror att jobbet är gjort. Svaret är att man måste ha relevant data och det är där vi kommer in. Att hjälpa företagen förstå vilken data som ska användas är första steget till en framgångsrik analys, säger Beyan.

Ett datadrivet arbetssätt, som är framgångsrikt över tid, ställer krav på ledarskapet – alla måste vara på samma sida:

– Det vanligaste misstaget är att företagsledningen ser data som en IT-fråga, ett särintresse. Men det är en avgörande fråga inför framtiden, som ledningen måste driv och få med hela organisationen på.

EXTERN LÄNK: Tillgång till uppdaterad affärsdata

Därför ska du bli datadriven

1) Kvalitetssäkrar datan
– Alla företag har en kunddatabas, ett register. Se till att alltid ha det uppdaterat och var noga med att infon man har är relevant för verksamheten. Jobbar du med uthyrning av bilar har du koll på kundernas fordonspark, har du en IT-firma är antal kontor och antal anställda hos kunden mer relevant.

 

2) Ha koll på risker och krediter
– Om man har en kontinuerlig bevakning av sina kunder, oavsett om det är företag eller privatpersoner, hittar man snabbt de relevanta kunderna att bearbeta. Men man ser också i realtid om någon kund har problem, vilket gör att man kan agera snabbare och minska tappet.

 

3) Får alla att jobba ihop
– Det blir en organisatorisk förändring som länkar ihop marknad med sälj. Tidigare har man ofta jobbat i silos, men här kommer man närmare varandra, kan synka sina aktiviteter och agerar baserat på relevant underlag och inte åsikter.