Annons
Innehåll från Bisnode

Guide: Så kan du få fler kunder på nätet

Pandemin har digitaliserat våra beteenden i rekordfart – och allt fler shoppar på nätet. Här är expertens bästa tips hur du vässar din e-handel. – Är man lite smart kan man komma ganska långt med enkla medel, säger Eveliina Hultén, Product Director Marketing hos Bisnode.

EXTERN LÄNK: Så kan du förbättra din köpupplevelse online 

Digitaliseringen har fått en minst sagt oväntad skjuts i coronans spår. Enligt Eveliina Hultén har många handelsföretag plötsligt börjat fokusera på e-handeln.

– De som tidigare använt sig av mer klassiska vägar har ju tvingats till nätet. Situationen har ökat kraven på e-handlarna för att göra det så enkelt som möjligt för kunderna genom hela kedjan till köp, säger hon och lägger till:

– Jag kan tycka att det pratas mycket men görs mindre. Inom retail finns företag som kommit väldigt långt, de stora bolagen har fem-sex gånger bättre konvertering genom att nyttja data på rätt sätt, men många har inte definierat vad personaliserade upplevelser innebär och hur de ska gå tillväga.

Lär känna dina kunder

Just personalisering av onlineförsäljningen är vägen till framgång, menar Hultén. I korthet innebär personalisering att du som e-handlare vet vem som besöker din webbshop och vad de är intresserade av – vilket förenklar kommunikationen med kunderna.

– Det handlar om att lära känna sina kunder. Man kommer ganska nära dem bara genom att ta reda på ålder, kön och vad de handlar. Med våra insiktsvariabler kan man dessutom ta reda på exempelvis köpkraft, livsfas och persona, vilket gör det enklare att förstå köparnas drivkrafter. Grunden för att lyckas är att du har en god datakvalitet, säger hon.

Behåll lönsamma kunder

Och det är där Bisnode Consumer Intelligence kommer in. Tjänsten innehåller kunddata om drygt 90 miljoner konsumenter, sorterar upp din kunddata och samkör den (se faktaruta).

– Det kommer öka din förståelse för kundbasen, hjälpa dig att behålla lönsamma kunder, ge möjligheten att analysera kunderna i detalj och få svar på frågan vad som driver kundnöjdheten hos dig.

Vilka vanliga misstag ser du att man gör när man försöker förbättra sin e-handel?
– Att man tror tekniken kommer lösa alla problem och hoppas på det bästa. Tekniken kan nyttjas för massa saker, men att analysera data och insikter kräver engagemang. Man måste kunna tänka själv och dra egna slutsatser hur kundupplevelsen är, vad som driver värdet.

En överlevnadsfråga

I höst kliver ett av världens största e-handelsföretag in på den svenska marknaden. Många handlare riskerar att påverkas negativt – men Eveliina Hultén manar till lugn:

– De har en otrolig mängd data, men det är inte så svårt att komma till nästa nivå med hjälp av oss. Som enskild företagare har man sällan resurserna att klara att analysera data själv, men då tar man in vår kraft och kompetens.

Om man som företag inte jobbar aktivt med den här frågan, vad kommer hända då?
– Konkurrenterna kommer springa ifrån dig och gapet kommer bara bli större och större. Det är bevisat att de företag som aktivt analyserar sina kunder presterar bättre. I slutändan är det en överlevnadsfråga.

EXTERN LÄNK: Öka din konvertering online 

Fem tips som vässar din e-handel

– Analysera din data

Med data kan man ta reda på en kunds ålder, kön och vad man handlar. En djupare analys kan ge dig svar på köpkraft och livsfas, exempelvis om man är på väg att flytta eller bilda familj.

 

– Personalisera upplevelsen
Se till att kunderna får relevant information och köpförslag. Man är mer benägen att handla om man får förslag på produkter som man faktiskt behöver.

 

– Gör det smidigt för kunden
Kräv inte för många fält som kunden måste fylla i för att genomföra köpet. Ju enklare process, desto bättre. Kunderna idag orkar inte fylla i långa formulär.

 

– Satsa på starka varumärken
Det är viktigt att bygga din affär kring varumärken som känns pålitliga, då det inte finns lika stor köpkraft för okända märken.

 

– Tänk utanför skärmen
Idag förutsätter kunderna att det finns flera leveransmöjligheter att välja på. Det ska gå snabbt och smidigt.

 

Kom igång med datadriven marknadsföring

• Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem.

• Systemet använder sig av ett unikt konsumentID som matchar och uppdaterar konsumentdata via ett skräddarsytt API.

• Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.

• En integration ger tillgång till omfattade konsumentdata för europeiska marknader, som exempelvis Sverige, Norge, Finland, Danmark, Belgien och Tyskland.