
Lär känna kunderna – och stäng fler affärer
Ju mer du vet – desto större chans på affär. Här är expertens bästa råd hur alltid har uppdaterad info om kunderna. – Det är avgörande för tillväxten och utvecklingen på företaget, säger Eveliina Hultén, Product Director Marketing hos analysföretaget Bisnode.
EXTERN LÄNK: Kom igång med datadriven marknadsföring
Kunskap är ofta skillnaden mellan framgång och förlust. Men istället för hitta relevant kunskap om sina kunder lägger företag ofta resurser på annat – helt i onödan:
– Många bolag spenderar både tid och pengar på att jaga kunder som aldrig kommer köpa deras produkter eller tjänster. Det är jättevanligt att både sälj och marknad riktar sina resurser mot mål där det faktiskt inte finns någon tillväxtpotential, säger Eveliina Hultén och fortsätter:
– Bästa sättet att undvika det är att lära känna kundbasen, då förstår man vilka de mest lönsamma kunderna är och vad de har gemensamt.
”Jobbade mycket på magkänsla”
Häromåret hjälpte Eveliina Hultén och Bisnodes analytiker ett stort svenskt företag, som levererar geografiska informationssystem, att analysera samtliga bolag i företagets kunddatabas. Genom datadriven analys, i kombination med tio djupintervjuer med deras mest lönsamma kunder, var målsättningen att hitta den ”typiska” kunden:
– De hade den klassiska utmaningen med höga tillväxtmål, men samtidigt svårt att hitta nya kunder. Man jobbade mycket på magkänsla och personliga åsikter. Det blev kostsamt till slut och då förstod dem att man behövde fokusera sina resurser rätt, berättar Hultén.
Hittade 800 nya kunder
Resultatet lät inte vänta på sig. Analysen identifierade 800 potentiella kunder, där man sedermera valde att fokusera på de 200 bästa. Utan Bisnodes analysteam hade man inte nått fram till ett så bra resultat, menar Hultén:
– Ofta ser vi att ju mer data man samlar in, desto större blir problematiken. Det grundar sig i att man inte har en strategi för att se helheten, olika avdelningar har olika system och det resulterar i en felaktig bild helheten. Det leder i sin tur till felaktiga analyser och felaktiga beslut.
Ledningens stöd avgörande
Förutom att företaget svart på vitt upptäckte styrkan med att låta experter analysera datan gav det också möjlighet för sälj och marknad att jobba tätare än tidigare:
– Den här mjuka sidan, när en hel organisation jobbar utifrån samma beslutsunderlag, när man enas om nuläge och målsättning, det är väldigt ”powerful”.
En annan sak som bidrog till det goda resultatet är att företagsledningen tydligt ställde sig bakom det nya arbetssättet:
– Det var avgörande, är inte de högst upp med på tåget går det inte att driva en sådan här transformation. Det slutar som bortglömd Excelfil i en låda någonstans.
Har alltid hög kvalitet på datan
Även utan den här typen av avancerade externa analyser går det att på egen hand komma långt med verktyg som Bisnode Business Contacts med inriktning mot företag och Bisnode Consumer Intelligence, som har fokus på privatpersoner.
– Framförallt ser de till att datakvaliteten är hög. Man har alltid ett uppdaterat kundregister där man snabbt kan se hur bolagen eller personerna mår finansiellt. Det är basen. Sedan kan man lägga på olika variabler som är viktiga för ens företag, det ger en ”edge” på hur man prospekterar och analyserar kundbasen. Ett bra förstasteg är att börja titta på de kunder man har, vilka som driver pengar och affärer.
EXTERN LÄNK: Verktygen för att optimera din marknadsföring
Vill du komma igång och arbeta datadrivet?
Bisnodes lösningar baseras på data och analys vilket ger dig värdefulla insikter om dina kunder och hjälper dig att optimera kundupplevelsen.
Bisnode Consumer Intelligence
– Ger dig tillgång till kunddata om drygt 90 miljoner europeiska konsumenter och över en miljard datapunkter.
– Kombinera din data med Bisnodes data och få insikter som ger en mer personlig och mer relevant kommunikation med kunden.
– Din databas är alltid uppdaterad i realtid, vilket gör att du hela tiden är uppdaterad om kundens livscykel och beteende.
– Ett unikt ID är kopplat till varje person i din databas förenklar hantering och säkerställer efterlevnad för konsumentskydd och GDPR.
Bisnode Business Contacts
– Få tillgång till affärsdata om 35 miljoner företag och 41 miljoner arbetsplatser i Europa.
– All data, både om befintliga och potentiella kunder, uppdateras i realtid vilket underlättar effektiva försäljningsprocesser.
– All grundläggande finansiell data inklusive beslutsfattare på samma ställe samt analysvariabler för intäkter, risk, tillväxt och sysselsättning.
– Unikt företags-ID säkrar GDPR samt hantering av data mellan olika system.
Bisnodes lösningar kan integreras i önskat gränssnitt.

Storbolagens insikter – så tjänar vi på rätt data

5 steg: Så hittar du de mest lönsamma kunderna
Analysera, följ kundresan – och öka försäljningen. Nu avslöjar experten receptet på hur du fångar in de bästa kunderna.

Experten: Så får du koll på kunderna med högst risk
Pandemins svallvågor fortsätter att påverka företagen. Här är expertens bästa råd hur du håller koll på kunderna.

Så slösar svenska företag med sina säljresurser
Marknadsföring som inte ger något tillbaka – och sälj som kastar pengar i sjön.

Metoden gör företagen mer lönsamma: ”Ögonöppnare”
Återbetalning inom tre månader – och brant ökade intäkter på sikt.

Här är IT-chefernas mardröm: ”Tar massa timmar i onödan”
Pengarna tickar iväg men de syns inte. Här är dolda kostnaden IT-avdelningen tvingas ta – och leder till dåligt dataunderlag på företaget.

Vanliga missarna som förstör din försäljning
Sämre samarbete, sämre underlag och sämre lönsamhet. Här är vanliga missarna som sinkar företagens försäljning.

Artificiell Intelligens nytt vapen i kampen mot tvättade pengar
Smartare AI-teknik och mer träffsäkra analyser än tidigare. Här är expertens effektiva recept i kampen mot penningtvätt.

Analys: Så kan penningtvätten fortgå – trots ökade kontroller
Trots betydligt tuffare lagstiftning avslöjas nya härvor av penningtvätt. Men det går att stoppa brottslig verksamhet – med rätt verktyg.

Guide: Så kan du få fler kunder på nätet
Pandemin har digitaliserat våra beteenden i rekordfart – och allt fler shoppar på nätet. Här är expertens bästa tips hur du vässar din e-handel.