Annons
Innehåll från Bisnode

Så säkrar du försäljningen inför Black Friday: ”Hög tid”

Från ett närmast okänt begrepp – till miljardomsättning. Här är expertens bästa råd hur du förbereder dina sälj- och marknadsinsatser inför Black Friday. – Det är hög tid att börja planera nu, annars blir satsningen inte genomtänkt, säger Niklas Lindblom, Team Lead på Consumer Market Analytics hos Bisnode.

EXTERN LÄNK: Få experthjälp inom data & analys

Förra året omsatte Black Friday, den stora reahelgen i slutet av november, drygt sju miljarder kronor – vilket gör det till en av årets absolut viktigaste helger för många branscher. Årets helg är den åttonde i ordningen i Sverige, innan dess var Black Friday inget svensk handel ägnade sig åt.

– Det har skett en allmän amerikanisering i samhället, se bara på  Halloween som blivit ett jippo som växt rejält. Så det är ju en del av den trenden, säger Niklas Lindblom och fortsätter:
– Black Friday betyder aggressiva kampanjer och en aggressiv omsättning. Det är en hiskelig massa pengar som spenderas under en helg och det är inte konstigt att företag hänger på.

Viktigare än julhandeln

För många handlare har Black Friday gått om julhandeln, framförallt den efterföljande mellandagsrean, som årets absolut viktigaste helg. Inom tex hemelektronik och inredning satsas det därför ännu hårdare på Black Friday än tidigare.

– Många hävdar att de ”gör” sitt år på Black Friday. Det har förstås kannibaliserat en del på julen då många kunder väljer att göra sina julklappsinköp på Black Friday istället för närmare jul. Det har helt klart skett en förflyttning av när man spenderar sina pengar. Därför är det också extra viktigt att man tänker på vad man vill få ut av Black Friday-helgen och att man riktar sig mot rätt målgrupp.

”Oerhört viktigt att ha en plan”

Så hur lyckas man med försäljningen under Black Friday? Enligt Niklas Lindblom gäller det att framförallt fundera över hur man som företag vill framstå under Black Friday, för att sedan planera genomförandet mer i detalj:

– Det är oerhört viktigt att ha en plan för de här stora säljhelgerna, att de hänger ihop med helårsstrategin. Kunderna ska möta en enhetlig bild. Att satsa på Black Friday som en fristående helg, bara för att det snackas mycket om det är ingen bra väg fram, säger han och målar upp en typisk situation att undvika:

– Det är att man lite godtyckligt tar in en typ av produkter som ska reas ut, men som inte alls baseras på vad ens kunder efterfrågar. Det blir ett spektakel istället för ett bra kundmöte.

Ett annat problem som kan uppstå är att man har en alldeles för aggressiv digital kampanj mot fel målgrupp under Black Friday-helgen:
– Det grundar sig ofta i att man har ett för dålig dataunderlag. Många optimerar sina digitala kampanjer enbart mot kostnad och riskerar då få då en ”klickvänlig” målgrupp, men som varken är lojala eller lönsamma. På sikt kan det skada företaget då man tappar sina nyckelsegment.

”Skapa en långsiktig strategi”

För att undvika situationer som ovan rekommenderar Niklas Lindblom att även genomföra grundliga analyser av såväl sina befintliga kunder som de kunder man vill nå under Black Friday. Och det är här Bisnodes kompetens kommer in:

– Våra prediktiva machine learning modeller utgår från dina befintliga kunder och skapar vassa målgrupper för bearbetning här och nu, både analogt och digitalt. Tillsammans med en tex en segmenteringsmodell kan vi skapa en långsiktig datadriven strategi.

Han pekar också på vikten av att arbeta med samma dataunderlag i alla processer_
– Genom att kombinera din egen data med sociodemografi och onlinebeteende kan du veta vem du bearbetar i vilken kanal. Då kan du också skapa en personlig upplevelse för varje besökare på din site, även de som tidigare varit okända.

EXTERN LÄNK: Kom igång med analys och AI

Bisnode Analytics Services

Bisnode erbjuder analys och AI-lösningar utifrån ett företags konkreta behov och utmaningar som exempelvis:

• Vi hjälper dig förstå vilka dina kunder är samt utvärderar dess potential

 

• Genom prediktiv analys förutse en kunds nästa köp

 

• Via styrkort avgöra affärsrisken förbunden med en person eller ett företag samt optimera acceptansnivåer för att öka intäkterna utan att påverka risken.