Annons
Innehåll från Bisnode

Vanliga missarna som förstör din försäljning

Sämre samarbete, sämre underlag och sämre lönsamhet. Här är vanliga missarna som sinkar företagens försäljning. – Förvånansvärt många företag saknar strategier kring hur man jobbar med data, säger Johan Emtefall, Senior Solution Manager hos data & analysföretaget Bisnode.

EXTERN LÄNK: Ge säljarna informationen de behöver för att snabbare nå avslut

Sex procent. Så mycket högre lönsamhet har företag som jobbar datadrivet kontra företag som inte gör det, visar siffror som Bisnode tagit fram. Experten Johan Emtefall är inte förvånad:
– Det visar att de lägger sin tid på bra saker som ger resultat istället för dåliga saker som bara kostar massa tid, med rätt dataunderlag blir man helt enkelt mer träffsäker och effektiv i sin verksamhet. Dessa procent täcker definitivt in kostnaden för investeringen som krävs för att jobba mer datadrivet, säger han och slår fast:

– Egentligen är det rätt basic, har man koll på sin data ser man enklare sambanden och kan framträda som en enhet gentemot kunderna.

”Ger ett oseriöst intryck”

Samtidigt är verkligheten ofta en annan. Det saknas samordning mellan sälj- och marknadsavdelningar, vilket leder till ovälkomna situationer gentemot kunderna. Enligt Emtefall stavas boven i dramat dåligt dataunderlag:
– Har man olika system och datakällor är det lätt hänt att flera personer ringer samma företag oberoende av varandra, vilket ger ett oseriöst intryck. Kunderna uppfattar det som att man inte har koll och är störande.
Det kan dröja länge innan man får en ny chans.

”För mycket fokus på kvantitet”

För att undvika situationer som ovan kan Bisnode göra skillnad med sina analys- och dataverktyg, anser Emtefall:
– Den traditionella synen på försäljning är många säljare, många samtal och många kundmöten. Historiskt sett har det varit lite för mycket fokus på kvantitet istället för kvalitet. Här är tanken att data och analyser hjälper en att prata med rätt företag i rätt tid. Hellre att man träffar färre kunder, men med större sannolikhet att de köper.
– Sedan är ju AI och analys bara en del av pusslet, du behöver ju fortfarande duktiga personer som kan prata med kunderna.

EXTERN LÄNK: I
nsikter och lärdomar från framgångsrika företag om hur man jobbar datadrivet

Tre vanliga missar – och hur du undviker dem

• Säljare får inte kontakt med befintliga och gamla kunder
– Genomför en datatvätt och bevaka sedan dessa företag 24/7 för kontinuerlig uppdatering.

• Säljare bearbetar nya prospects och kunder med dåligt utfall
– Genomför en analys över befintliga ”bra” kunder och bearbeta ”tvillingar” till dessa.

• Säljare upplever dålig kontroll internt mellan olika system
– Genomför enhetlighet mellan CRM- och ekonomisystem och börja använd DUNS-nummer på hela företaget.

 

Så undviker du informationssilos och ineffektivitet

Att ha snabb tillgång till kvalitativ data om företag och beslutsfattare är utgångspunkten för framgångsrika företag. Istället för att slösa bort tid
och resurser på att hantera flera olika datakällor och system gör vi det möjligt för dig att bara ha en. I praktiken innebär det tillgång till data som innehåller uppdaterad och tvättad information om företag och konsumenter fri från dubbletter.

 

Med datakvalitet får du bland annat:

• Att affärsbeslut grundas på korrekt och uppdaterad data
• Får en klar bild av vilka företag du gör affärer med
• Effektivare försäljningsprocesser genom direkt tillgång till kvalitetsdata
• Ökar effekten av din marknadsföring med hjälp av insikter om dina kunder
• Säkerställer företagets GDPR-efterlevnad