Annons
Innehåll från Bisnode

Här är IT-chefernas mardröm: ”Tar massa timmar i onödan”

Pengarna tickar iväg men de syns inte. Här är dolda kostnaden IT-avdelningen tvingas ta – och leder till dåligt dataunderlag på företaget. – Att uppdatera system manuellt tar massa timmar i onödan, säger Lisa Lindström, Group Data Manager hos data- och analysföretaget Bisnode.

EXTERN LÄNK: Läs mer: Utmaningar med att lagra och synkronisera data

Den största ”pain pointen” varenda företag dras med just nu. Så beskriver experten Lisa Lindström hur frågan kring data och datahantering uppfattas idag.

– Globaliseringen, Digital transformation, Internet of Things, Big Data och Ai har gjort att nya krav växt fram på hur man ser på datainnehåll och datakvalitet i systemen. Men problemet är att företagen idag ofta har multipla system och fragmenterade miljöer för att hantera detta, vilket sätter enormt tryck på IT-organisationen. Men en IT-utvecklare ska inte behöva lägga timmar på att sitta och städa ett CRM-system eller trycka ut rapporter till säljaren, de ska jobba med att stärka upp IT-strukturen.

”Medför kostnader man inte ser”

Lindström pekar på att oviljan mot att investera i förbättrade datasystem ofta motiveras med ökade kostnader – när det förhåller sig precis tvärtom:

– Den generella utmaningen är att det medför kostnader man inte ser eftersom långsiktigheten saknas. Det finns en ”1 till 100 dollar”-princip som går ut på att det kostar en dollar att lägga in en kund i CRM-systemet, men låter du bli att underhålla informationen om kunden sticker kostnaden iväg till 100 dollar. Själva kostnaden syns inte svart på vitt någonstans, men den operationella kostnaden har ökat.

– Det finns ju företag med hela avdelningar som sitter och uppdaterar CRM-systemen manuellt.

Därför behövs automatisering

Lösningen på manuell hantering stavas automatisering, vilket både effektiviserar medarbetarnas vardag – samtidigt som informationen i systemen alltid är uppdaterad:

– Säg att du har en adressdatabas till kunder du skickar brev till regelbundet, vilket är ganska dyrt idag. Att uppdatera den varje dag på egen hand är både enormt tidskrävande och medför stora risker att göra fel, trots att du kanske har fem pålitliga källor som grund. Nya områden byggs, postnummer ändras, företag byter adress. Det är element som inte alltid är knutna till de källor du använder, därför behövs en automatiserad process.

Som att anlita en elektriker

Samtidigt understryker Lindström att den här typen av omfattande frågor kräver extern expertis – som Bisnode besitter:

– Om du ska dra om elen hemma gör du ju inte det själv, utan anlitar en elektriker. Det är samma sak kring master data eller CRM, du går ut på marknaden och frågar de som är experter hur man ska gå tillväga, säger hon och fortsätter:

– Det vi kan göra är att skapa kopplingar mellan multipla system, tack vare våra partnerskap kan vi göra det både i Sverige och med utlandet. Vi kan addera historisk information, städa bort felaktig data och genom toppmoderna API:er se till att uppdateringen sker automatiskt. Ju mindre mänsklig inverkan, desto mindre huvudvärk för en själv.

”Måste hoppa på det här tåget”

En annan positiv effekt av att ta in hjälp är att datan inte bara blir korrekt och hålls uppdaterad – beslutsunderlaget blir också bättre, menar Lindström:

– Vi kan förbättra analysen inom de områden kunden önskar, det ger bättre utrymme till mer korrekta beslut. Vi vet också att många sliter med compliance-frågor, här är all data GDPR-anpassad och korrekt utifrån de lokala direktiv som gäller.

Vilka är riskerna om man som företag inte tar tag i dessa frågor?
– Man kommer hamna på efterkälken och det finns stor risk för att dina kunder istället väljer en konkurrent med mer träffsäker analys, till slut står man utan business. Man måste hoppa på det här tåget.

EXTERN LÄNK: Insikter och lärdomar från framgångsrika företag om hur man jobbar datadrivet

Så undviker du informationssilos och ineffektivitet

Att ha snabb tillgång till kvalitativ data om företag och beslutsfattare är utgångspunkten för framgångsrika företag. Istället för att slösa bort tid

och resurser på att hantera flera olika datakällor och system gör vi det möjligt för dig att bara ha en. I praktiken innebär det tillgång till data som innehåller uppdaterad och tvättad information om företag och konsumenter fri från dubbletter.

 

Med datakvalitet får du bland annat:
• Att affärsbeslut grundas på korrekt och uppdaterad data
• Får en klar bild av vilka företag du gör affärer med
• Effektivare försäljningsprocesser genom direkt tillgång till kvalitetsdata
• Ökar effekten av din marknadsföring med hjälp av insikter om dina kunder
• Säkerställer företagets GDPR-efterlevnad