Annons
Innehåll från Bisnode

Så slösar svenska företag med sina säljresurser

Marknadsföring som inte ger något tillbaka – och sälj som kastar pengar i sjön. Så beskriver experten verkligheten för många svenska företag idag. – Lönsamheten och framgången hade kunnat vara större om man haft bättre koll på sin data, säger Johan Emtefall, Senior Solution Manager hos data & analysföretaget Bisnode.

EXTERN LÄNK: Ge säljarna informationen de behöver för att snabbare nå avslut

En säljare som försöker ringa en kund där företaget bytt både namn och kontaktpersoner. Eller ett mejl från marknadsavdelningen där hälften av utskicken till kunderna hamnar fel. Två typiska scener hos firmor där bristfällig data ödelägger vettiga arbetsinsatser.
– Förvånansvärt många företag, även riktigt stora, jobbar inte tillräckligt med de här frågorna. Jag skulle säga att de flesta företag har 30 till 40 procent felaktiga kunduppgifter i sina system, säger Johan Emtefall och fortsätter:
– Det leder till att man lägger massa tid på fel saker, vilket bara det är en kostnad i sig. Sedan finns ju aspekten att andra företag kan jobba smartare med data och får in kunder medan du hamnar på efterkälken.

”Enormt negativt spill”

Just insikten om den uppenbara risken att bli omkörd av konkurrenterna bör göra att fler företag bör lyfta frågan kring hantering av data, anser Emtefall. Samtidigt understryker han att ”god datakvalitet” ofta låter krångligare än det faktiskt är:
– Det låter avancerat, men jag brukar säga att bra data för en säljorganisation först och främst betyder rätt kontaktuppgifter, rätt personer och rätt adress. Men är dessa uppgifter inte uppdaterade leder det till enormt negativt spill för organisationen.
Att uppdatera datan manuellt, som vissa företag ibland försöker sig på, är inte heller något bra alternativ:
– Mellan 20 och 30 procent av all kunddata förändras under ett år, så även om man gör en uppdatering idag är det inget annat än en ögonblicksbild. Imorgon kan den finansiella statusen hos en kund vara helt annorlunda. Därför krävs kontinuerlig bevakning som uppdaterar systemen automatiskt.

”Gör sälj och marknad mycket effektivare”

Så hur ska man gå tillväga? Enligt Johan Emtefall är det relativt enkelt att få grepp om datan med rätt typer av lösningar – vilket kommer ge snabb effekt:
– Säljet kommer prata med rätt personer medan marknad hittar mer rätt mot målgruppen. Det gör sälj och marknad mycket effektivare, man slipper ägna tid att leta efter rätt information om kunderna när allt i systemet alltid är uppdaterat, säger han och lägger till:
– Jag vill jämföra dålig data med en kran som står och droppar: En droppe kanske inte spelar så stor roll just då, men om kranen får stå och droppa under ett år blir det väldigt mycket vatten tillslut. Det är precis samma sak här.

EXTERN LÄNK: Rapport: Så blir du datadriven, insikter och lärdomar från framgångsrika företag

[FAKTA] Få bättre datakvalitet – steg för steg

1) Bestäm vem som äger frågan
– För att få en långsiktighet måste ni internt bestämma vem som är ansvarig för att driva frågan.

2) Ta reda på hur datan ser ut idag
– Gör en intern genomgång av alla era system med kunddata för få en bild av hur läget är.

3) Gör en intern tvätt av datan
– Jobba bort dubbletter av kunder. Rensa bort kunder och leverantörer du inte jobbar med längre. Många gamla kunder ligger kvar i åratal.

4) Våga ta hjälp
– Se det som en investering och inte en kostnad att ta in experter som hjälper er att få ordning på detta. I längden kommer det att spara pengar.

5) Skaffa kontinuerlig bevakning
– Bisnodes olika tjänster är uppkopplade mot 30 000 olika datakällor, som gör ungefär fem miljoner uppdateringar per dygn. Det säger en del om hur datan ständigt förändras.

[FAKTA] Så undviker du informationssilos och ineffektivitet

Att ha snabb tillgång till kvalitativ data om företag och beslutsfattare är utgångspunkten för framgångsrika företag. Istället för att slösa bort tid 

och resurser på att hantera flera olika datakällor och system gör vi det möjligt för dig att bara ha en. I praktiken innebär det tillgång till data som innehåller uppdaterad och tvättad information om företag och konsumenter fri från dubbletter. 

Med datakvalitet får du bland annat:

– Att affärsbeslut grundas på korrekt och uppdaterad data
– Får en klar bild av vilka företag du gör affärer med
– Effektivare försäljningsprocesser genom direkt tillgång till kvalitetsdata
– Ökar effekten av din marknadsföring med hjälp av insikter om dina kunder
– Säkerställer företagets GDPR-efterlevnad