Annons
Innehåll från Bisnode

Efter krisen: Så får du koll på kunderna med högst risk

Pandemins svallvågor fortsätter att påverka företagen.
 Här är expertens bästa råd hur du håller koll på kunderna – och vågar ta rätt beslut utan att ta onödiga ekonomiska risker.
 – En stor skillnad mot tidigare är att situationen på marknaden kan förändras snabbt, säger David Kremel, produktansvarig för internationell riskbedömning och compliance hos Bisnode.

EXTERN LÄNK: Förbättra din riskidentifiering med kvalitetssäkrad data

Under några kritiska veckor i mars 2019 tvärnitade ekonomin på många marknader. Pandemin var ett faktum och med den följde en osäker tid för många företag. Idag har det ekonomiska läget stabiliserats överlag – även om situationen förstås är annorlunda än innan pandemin.

– Jag skulle säga att det finns en större medvetenhet om att saker kan hända snabbt på marknaden, risker kan förändras från en dag till en annan. Plötsligt kan hela branscher och regioner påverkas kraftigt av beslut, säger David Kremel och fortsätter:

– Samtidigt ska man komma ihåg att verksamheter rullar på, företag gör affärer precis som tidigare. Däremot finns en del dolda risker med exempelvis leverantörskedjor som även kan påverka hela vägen ut till din egen verksamhet. Riskerna har ökat både för leverantörs- och kundsidan.



”Systemen fångar upp riskerna”

Just den ökande risknivån manar till ett större fokus hos företagen – vilket kräver ett ständigt uppdaterat dataunderlag för att underlätta beslutsfattande kring kundrelationerna, anser Kremel:

– Det är alltid viktigt att vara välinformerad om sina kunder, men det blir extra viktigt i nuläget att den information man har är tillförlitlig och färsk, säger han och pekar på hur Bisnodes olika analysverktyg kan vara till hjälp:

– Den stora fördelen är att man inte behöver hålla koll själv, utan systemen fångar upp riskerna och meddelar dig.

– Det finns en bredd och ett djup, en helhet i informationsinsamlingen där infon är validerad och kvalitetssäkrad. Dessutom har datan en regelbunden uppdateringsfrekvens och är lokalt anpassad efter situationen i respektive land.

Inte bra med för mycket risk – eller för lite

En solid bevakning av kunderna kan fungera som ett sätt att skydda verksamheten och hjälper även till att nobba vissa affärer – men samtidigt tacka ja till andra:

– Om man har ett korrekt underlag för att fatta beslut har man ett tryggt stöd, man får verktygen till att ta reda på exakt hur kunderna mår. Man kanske ser att en kund börjar släpa på betalningar eller att situationen generellt i branschen påverkas negativt. Då kanske det är läge att vara försiktig. I ett annat läge kanske det finns möjlighet att göra affärer trots viss risk, säger Kremel och lägger till:

– All affärsverksamhet bygger på ett visst risktagande, men det får inte vara för mycket eller för lite risk. Där gäller det att se helheten i kundportföljen och hitta brytpunkten i sin egen verksamhet.

Varför är det så viktigt att ha en kontinuerlig bevakning av kunderna?
– Om man inte vet vilka risker företaget tar är det som att köra bil i blindo, vilket gör att det kan dyka upp överraskningar som du inte är beredd på. Även om du anser dig känna kunderna väl kan de få oväntade problem snabbare idag och det vill du i så fall veta om.

EXTERN LÄNK: Läs mer om hur du kan bli mer datadriven

Fakta: Så undviker du informationssilos och ineffektivitet

Att ha snabb tillgång till kvalitetsdata om företag och beslutsfattare är utgångspunkten för framgångsrika företag. Istället för att slösa bort tid och resurser på att hantera flera olika datakällor och system gör vi det möjligt för dig att ha en gemensam datakälla. I praktiken innebär det tillgång till data som är korrekt, uppdaterad och fri från dubbletter.

Med hög datakvalitet får du bland annat:

  • Att affärsbeslut grundas på korrekt och uppdaterad data
  • Får en klar bild av vilka företag du gör affärer med
  • Effektivare försäljningsprocesser genom direkt tillgång till kvalitetsdata
  • Ökar effekten av din marknadsföring med hjälp av insikter om dina kunder
  • Säkerställer företagets GDPR-efterlevnad