Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Bra med affärer utomlands – men se upp för riskerna

Stor chans till lönsamhet – men också förenat med risker. Här är vad du måste tänka på när företaget ska göra internationella affärer. – Potentialen i utlandsaffärer är enorm, men det är viktigt att lära sig marknaden och ha rätt verktyg för att göra riskbedömningar, säger David Kremel, produktansvarig för internationell riskbedömning hos Dun & Bradstreet.

Så kan du optimera dina kreditbeslut och säkerställa ett bättre kassaflöde

Många svenska företag riktar blicken mot utlandet i jakten på nya lönsamma affärer. Flödet av varor och tjänster mellan Sverige och utlandet ökar – där inte minst e-handeln är en viktig faktor.

– Jämfört med liknande länder sker en relativt stor del av svenska företags handel med utlandet. Vi har alltid varit en stor exportnation tack vare vår industri och naturtillgångar. Nu driver e-handeln på utvecklingen, världen kommer närmare. Där kan vi exempelvis se hur handeln med Kina omsätter enorma summor, berättar David Kremel.

Ju mer internationella vi blir, desto viktigare att skaffa sig kunskap om sina utländska affärspartners:

– Att göra affärer utomlands ställer ju krav på en själv. Man måste förstå landet som man ger sig in i. Vilka spelregler finns det? Hur ser marknaden ut? Vilken konkret information om företaget finns tillgänglig? Är företaget eller personer kopplade till företaget på sanktionslistor?

Experten: ”Ha stenkoll”

Frågan om just sanktioner är ständigt aktuell i och med avslöjanden om att svenska företag gjort affärer med ”svartlistade” personer utomlands och storföretag som hamnat i korruptionshärvor runtom i världen – vilket i flera fall resulterat i enorma bötesbelopp.

– Man kan koka ner allt till: ”Ha stenkoll”. Du ska alltid veta vem du gör affärer med, säger David Kremel och fortsätter:

– Här i Sverige är vi vana vid att det mesta är tillgängligt via offentliga institutioner, allt är digitaliserat och tillgängligt. Men så ser det ofta inte ut i andra länder. Kravet på att kunskap om ens affärspartnerns ställs ofta på sin spets, framförallt utanför Europa. Generellt kan man säga att ju längre ifrån man kommer Europa och Nordamerika desto oftare är de offentliga registren, i den mån de finns, inte helt tillförlitliga.

Uppgifter om + 445 miljoner företag

Så hur ska man veta hur företaget man gör affärer med utomlands är tillförlitligt? Enligt David Kremel gäller det att skaffa sig bra tekniska hjälpmedel för kvalitetssäkrad information, som exempelvis D&B Finance Analytics (se faktaruta):blålänk

– I korthet är det en databas med uppgifter om +445 miljoner företag i nästan alla världens länder, den fylls på med miljontals uppgifter varje dag. Det går att integrera med dina egna system, med fristående API:er, man kan ha daglig bevakning i mer än 200 länder, beställa kreditrapporter och få riskbedömningar samt se hur risken i din portfölj utvecklas över tid med hjälp av avancerade portföljanalysfunktioner.

D&B Finance Analytics ger möjligheter till större analyser för den som så vill:

– Det går att få övergripande riskanalyser för varje land och man kan även gräva ännu djupare. En sådan sak som vanliga betalningsvillkor och kutym för förfallodag går också att få. Allt sådan info hjälper dig att förstå och balansera riskerna.

Så kan du optimera dina kreditbeslut och säkerställa ett bättre kassaflöde

Med D&B Finance Analytics får du global inblick om risk i mer än +445 miljoner företag

  • Daglig bevakning och avancerad portföljanalys på företag i mer än 200 länder.
  • Med hjälp av Dun och Bradstreet D-U-N-S-nummer kan du identifiera din potentiella kunds ekonomiska situation och den exakta kreditrisk som det utgör.
  • Optimerar kreditrisken och ger dig trygga affärsrelationer globalt tack vare uppdaterat beslutsunderlag.
  • Få tillgång till Dun & Bradstreets världsledande rating- och scoringmodeller för att säkerställa riskerna i dina affärer, samt verifierad data direkt från lokala källor, som betalningsdata, juridiska händelser, ägarstrukturer och tredjepartsdata.
Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.