Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Modejättens succé: Får vinsten att rusa

En guldgruva som driver försäljning i mängder. Så kan man kalla Lindex kundklubb – där Bisnodes analysverktyg hjälper företaget att växa. – Det här är som en helt annan värld än hur det gick till för några år sedan, säger Therese Blom, CRM-chef på Lindex.

Så kan ditt företag få hjälp av Bisnode – läs mer

Att få kunderna att bli medlemmar i kundklubben ger, i de allra flesta fall, en stor ekonomisk vinning för företaget. När Lindex för en tid sedan ville göra det enklare att gå med i ”More at Lindex” tog man hjälp av Bisnode, som bland annat tillhandahåller djupgående data-analyser av kunderna samt integrering i företagets CRM-system.

– Jag hade haft bra kontakt med Bisnode i mitt förra arbete på Stena Line och bestämde mig därför att ta kontakt igen, berättar Therese Blom.

Får koll i realtid
Förutom en förenklad ansökningsprocess ville modekedjan även få större möjligheter att analysera och bearbeta sina trognaste kunder. För att kunna göra detta krävdes samtidigt att Lindex kundklubbar på den nordiska marknaden skulle samordnas. Nyckeln blev en helhetslösning från Bisnode som kan samordna hanteringen av kunddata från flera källor (se faktaruta).

– Vi levererade en lösning som inte bara gjorde det enklare att gå med i klubben, Lindex fick också en realtids-koll på samtliga medlemmar i Norden, berättar Bisnodes expert Tommy Susak och fortsätter:

– Samt även tillgång till en mängd analyser som effektiviserar kundbearbetningen ytterligare.

Försäljningen ökar
För Lindex har detta inneburit att det nordiska kundregistret alltid är uppdaterat. Dessutom kan modekedjan numera styra sina kampanjer på ett mer detaljerat sätt än tidigare, med segmenteringar av kundklubben och möjligheter till ökad försäljning. Och kundklubben har starkt bidragit till företagets försäljning. 2016 hade vinsten ökat med 9,5 miljoner euro jämfört med året innan.

– Bisnodes helhetslösning passar oss som växande företag. Ett önskescenario för framtiden skulle vara att det fanns en europeisk lösning som kan garantera samma databaskvalitet i alla länder, säger Therese Blom.

Så maximerar du dina kundrelationer – läs mer om Bisnode

Så fick Lindex hjälp av Bisnode
– Integrerad nordisk lösning för samordning och uppdaterad kundinformation.
– Ansökan till kundklubben förenklades, nu räcker det att ange mobilnummer online eller visa körkortet i butiken.
– Möjlighet att djupanalysera medlemmarna i kundklubben.

Detta är BCI
– Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem oavsett källa.
– Systemet använder sig av en unik identifieringskod som matchar och uppdaterar konsumentdata via skräddarsydda API:er.
– Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.
– Ger tillgång till omfattade konsumentdata i alla affärssystem från samma leverantör.

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.