Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Skippade magkänslan – hittade nya kunder direkt

390 procent. Så mycket ökade antalet potentiella kunder i Sverige när teknikföretaget HPE tog hjälp av smart data. – På en marknad som blir allt mer komplex var vi tvungna att förenkla och optimera sökandet efter kunder, säger Zsuzsanna Ferenczi, marknadschef.

Så gör du framgångrika affärer i kristider

HPE, Hewlett Packard Europe är ett av världen största företag inom infrastrukturlösningar, IKT – där man tillhandahåller servrar, nätverk och datalagringstjänster till tiotusentals kunder. För att behålla sin ledande roll på marknaden började man därför titta på hur man tog strategiska beslut.

– När jag började arbeta här för 19 år sedan var världen en annan plats, menar hon. I dag är IT exponentiellt mer komplex än det var då, så komplex att vi börjar nå gränserna för den mänskliga förmågan. Företag som HPE behöver smart data och AI för att lösa de utmaningar vi står inför – vår mage sitter inte på alla svar, berättar Zsuzsanna Ferenczi.

Ganska snabbt insåg HPE att man måste införa nya sätt att hitta potentiella kunder:
– Vi fokuserade på två enkla frågor: ”Kan vi växa utan att öka försäljnings- och marknadsföringsbudgeten genom att fokusera på de ’rätta’ potentiella kunderna?”, och naturligtvis, ”På den nya marknaden, vem är den kunden?”

Raderade tio procent av kunddatabasen
Genom Bisnodes lösning där artificiell intelligens och mänsklig intelligens kombineras, kunde tio procent av kunddatabasen elimineras. Dessutom gav nya marknadsanalyser insikter kring vilken marknadspotential HPE hade hos företag inom olika sektorer:

– Vårt mål här var att hitta rätt möjligheter baserade på HPE:s nuvarande kunder och potentiella framtidsutsikter, en så kallad ”tvillingsanalys”. Det gjorde vi genom att analysera Sveriges företag utifrån både strukturerad data, som intäkter eller geografisk plats, och ostrukturerad data, som nyckelord på företagets webbplatser, säger Hans Bunes, HPE Global Account Director på Bisnode-företaget Vendemore.

Överträffade förväntningarna rejält
Samtidigt skapades en unik priolista med de potentiellt bästa leadsen. När listan var klar genomfördes testsamtal för att se om matchningen stämde, resultaten från samtalen bidrog sedan till ny relevant data. Enligt Hans Bunes var 90 till 95 procent av listans slutversion bra matchningar för HPE:
– Det betyder att de bästa företagen på listan mycket troligtvis har ett behov av HPE:s produkter och en budget som passar HPE. I grund och botten är de värda att spendera försäljnings- och marknadsföringsresurser på, säger han.

I slutändan kunde Bisnodes analys visa att den potentiella marknaden i Sverige var 390 procent större än vad HPE själva hade räknat med:
– Den mycket värdefulla leveransen från Bisnode kommer nu att överlämnas till vårt eget Marketing Analytics-team som kommer i sin tur förädla leadslistan ytterligare för att sedan agera på den, säger Zsuzsanna Ferenczi.

Få tips om de senaste trenderna inom AI, data och analys

FAKTA: Bisnodes analys- och AI-lösningar

Kundprofilering och marknadsanalys Hjälper dig att få en bättre bild av dina kunder, förstå deras behov och utvärderar potentialen utifrån tillgänglig information. Finns både för B2C och B2B.

Analysbaserad prospektering En prediktiv analys av marknaden, oftast analyseras befintliga kunder för att hitta troliga prospekt. Finns både för B2C och B2B..

Styrkor för risk och kredit Hjälper dig att avgöra affärsrisken med en person eller ett företag utifrån flertalet faktorer. Kan även lägga grund för riskoptimering för att öka intäkterna utan att påverka risknivån. Finns både för B2C och B2B.

Segmentering Identifierar dina nyckelsegment, deras egenskaper och transaktions-beteenden och talar om vilka segment du är stark eller svag i. Tydliggör för alla i verksamheten vilka de viktigaste kunderna är. Finns både för B2C och B2B.

Smart Global Prospektering Lösning för dig som vill söka efter företag baserade på onlinebaserade nyckelord för att skapa exakta målgrupper. Finns både för B2C och B2B.

Merförsäljning & kundförlustmodellering Prediktiv analys av kunder och deras beteenden kan visa om ett specifikt erbjudande ska riktas mot kunden eller om hen riskerar att lämna och behöver andra insatser. Effektiviserar kommunikationen och gör den mer personlig. Finns både för B2C och B2B.

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.