Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

”Utan att ha koll på sin data är det svårt att vara lönsam”

Ett av marknadens mest kraftfulla verktyg för kunddata och analyser. Så beskrivs Bisnode Consumer Intelligence (BCI). – Alla vi möter inser snabbt hur det kan hjälpa deras affär, säger Josefine Malmquist, Product Manager för BCI.

Så fungerar BCI – läs mer

Efter flera års utvecklingsarbete lanserade Bisnode 2017 Bisnode Consumer Intelligence (BCI), ett API som inte bara ser till att företagets kunddata är uppdaterad i realtid – det går dessutom att djupanalysera kundernas beteenden.

– Det är ett unikt och kraftfullt verktyg som ger företagen stora möjligheter att kunna följa sina kunder, säger Josefine Malmquist och fortsätter:

– En annan stor fördel är att BCI fungerar på flera marknader. Historiskt sitter många internationella bolag med flera tekniska lösningar, men det slipper man här. Vi finns i tio länder.

Tre unika egenskaper

Vilka är då de unika egenskaperna med BCI? Tittar man ”under huven” lyfter Malmquist fram tre saker som hjälper företagens befintliga affärssystem:

1. Unikt person-id

– I Sverige använder man sig ofta av personnummer i olika databassökningar medan det i andra länder kan finnas andra metoder. BCI skapar istället ett unikt person-id, som inte identifierar personen men som gör det möjligt att länka ihop relevant data från olika system. Person-id:et är den röda tråden i BCI som gör det enkelt att få överblick.

2. Tillgången på data

– Det är absolut en av våra största tillgångar. BCI har möjlighet att hämta analyserad data om 170 miljoner konsumenter i tio länder. Det är unikt att kunna göra detta i en och samma integration.

3. Leverans av data i realtid

– En ganska teknisk aspekt, men som ger ett stort värde för företagen. Tidigare har leveransen av datan skett återkommande, men inte i samma tempo som idag. Här har vi genomgått en stor modernisering där företagen direkt kan agera på om relevant kunddata förändras.

Slipper ”onödig” reklam

Företag som använder sig av BCI kan också, via Bisnodes andra lösningar, göra omfattande djupanalyser av kunderna – vilket ger viktiga insikter om hur ens kunder beter sig och hur de kan tänkas konsumera framöver:

– Att förutse köpbeteende och när det sker, är viktig analysdata att ha i sina system. Det blir lite ”grädde på moset” och skapar extra värden i kundrelationen, säger hon och utvecklar:

– Trenden vi ser idag är att konsumenterna inte vill bli utsatta för ”onödig” reklam, men vill ha reklam som är relevant för dem. Genom att tillföra ytterligare datapunkter, som livsfas och köphistorik, kan företag göra mer välgrundad kommunikation än vad som ofta är fallet idag.

Varför ska ett företag använda sig av BCI, enligt dig?

– Det är en självklarhet för företag som jobbar mot konsument att ha någon form av kvalitetssäkring av sin data. Utan att ha koll på sin data är det svårt att vara lönsam. Jag har aldrig träffat något företag som inte blir intresserade när de förstår vad BCI kan göra för skillnad ”på sista raden”.

Få hjälp med din kunddata – läs mer här

Detta är BCI:

– Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem oavsett källa.

– Använder sig av en unik identifieringskod som matchar och uppdaterar konsumentdata via skräddarsydda API:er.

– Gör det möjligt att identifiera kundernas behov och skräddarsy köpprocessen för varje segment.

– Ger tillgång till omfattade konsumentdata i alla affärssystem från samma leverantör.

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.