Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Därför ska du vara en datadriven beslutsfattare

De växer snabbare än sina konkurrenter. De har dessutom större lönsamhet, och större innovationskraft, ja företag som jobbar datadrivet har fördelar på de flesta områden. I en rapport listar Dun & Bradstreet tio saker företag kan lära sig av dem som är ledande inom användning av data och analys.

Läs mer om hur Dun & Bradstreet hjälper kunder att driva tillväxt med hjälp av datadrivna lösningar

Att man borde börja använda mer data i sitt beslutsfattande är det många företagare som inser, trots det kan det ibland ses som ett väldigt stort steg. Men det finns i dag många organisationer som har kommit långt och som jobbar datadrivet när de fattar strategiska beslut, och nu vill Dun & Bradstreet hjälpa fler att nå dit. Tillsammans med Kairos Future har man tagit fram en rapport där man har djupintervjuat 22 av Europas ledande datadrivna företag.

– Företag som inte är datadrivna i framtiden kommer att få det svårt att överleva, och därför vill vi dela med oss av de här insikterna, säger Rebecka Lundgren, Product Manager på Dun & Bradstreet.

Vad är det då som krävs för att bli riktigt bra på att jobba datadrivet? Enligt rapporten handlar det om att våga börja från början och ta reda på vilka förutsättningar som finns.

– Alla företag har olika bakgrund, kunder och produkter, och det innebär att ingen väg är den andra lik. Det finns ingen mall för hur man blir datadriven, utan det handlar om att våga börja, våga testa och våga lära sig av sina misstag, säger Rebecka Lundgren.

“Ingen kristallkula”

Men det handlar också om att balansera teknik med mänsklighet, tillit och etik. 

– Världen är komplex, och även om data och analys kan ge oss mycket bra underlag för beslut är det ingen kristallkula. Mänsklig bearbetning behövs, och chefer behöver visa tillit till att deras medarbetare kan tolka data utan att försöka gå in och detaljstyra, säger Rebecka Lundgren.

Dessutom gäller som alltid att utfallet inte är bättre än det underlag man har stoppat in.

– Maskiner kan inte ta hänsyn till etiska aspekter, utan det är vi människor som måste se till att vi inte bygger modeller baserade på fördomar. Etik och lagstiftning är ett svårt område, men det innebär samtidigt att organisationer tvingas att vara innovativa vilket i sig kan ge nya lösningar, säger Rebecka Lundgren.

Som vid så många andra förändringar krävs det också tydligt ledarskap från högsta ledningen. Dessutom behöver hela organisationen förstå att data i sig inte är det viktigaste, utan att det istället handlar om vad den kan hjälpa organisationen att uppnå.

– Om du tappar kunder, då kan data hjälpa dig att ta reda på varför och hur ni kan minska det tappet. Data och analys är inte viktiga i sig, utan de är viktiga för att de på ett smartare sätt kan hjälpa dig att lösa dina problem, förklarar Rebecka Lundgren.

Och rådet från de ledande företagen är att det viktigaste man kan göra är att börja testa och att lära sig på vägen, snarare än att försöka planera allt rätt från början och riskera att aldrig komma igång.

– Framgångsrika företag jobbar agilt, det gäller även vid hanteringen av data. Börja i liten skala och skala sedan upp allteftersom du lär dig, för du kan ändå aldrig förutspå exakt hur din datadrivna resa kommer att se ut, säger Rebecka Lundgren.

Mer om datadrivet arbete och hur du kommer igång kan du läsa i vår rapport 7 steg till en datadriven organisation

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.