Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Tio trender som kommer att omforma framtidens marknadsavdelning

Vad en marknadsavdelning gör i dag kommer garanterat inte att vara det den gör om tio år. Dun & Bradstreets nya rapport listar tio trender som visar på att marknadsföringen för B2B kommer att se helt annorlunda ut 2030.

Säg ”marknadsföring” och gemene man tänker oftast på tv-reklam och stora annonstavlor på stan, trots att det var länge sedan marknadsavdelningen hade som främsta uppgift att ta fram traditionella annonskampanjer. Därför har Data & Analysföretaget Dun & Bradstreet tagit fram en rapport om hur Framtidens marknadsavdelning kommer att se ut 2030.

Rapporten baseras på intervjuer med europeiska befattningshavare inom sälj och marknad. Slutsatsen har resulterat i tio trender som garanterat kommer att påverka B2B-marknadsföringen det kommande decenniet och som summeras nedan. Hela rapporten kan du ta del av här

1. En explosion av komplexitet – om det är svårt nog att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag kommer det att bli ännu svårare framöver. Traditionella uppgifter blandas upp med helt nya funktioner, nödvändiga för att företaget ska kunna ta strategiska, datadrivna beslut.

2. Jobba tillsammans – inget mer gruff mellan sälj och marknad om vem som gör vad. AI och automatisering gör att gränserna suddas ut och skapar en helhet av de tidigare halvorna.

3. Varumärket återuppstår – inom B2B läggs majoriteten av marknadsbudgeten idag på säljskapande aktiviteter. Men i en värld där alla kan googla fram allt de behöver veta är det varumärket som gör hela skillnaden, och budgeten för varumärkesbyggande aktiviteter kommer att öka väsentligt.

4. Framtiden är (ännu mer) datadriven – användningen av data i marknadsföring har redan idag gjort många processer effektivare. Frågan nu är inte om det kommer att fortsätta, utan hur man på bästa sätt kan använda data för att få hävstång på affären.

5. Känn dina kunder (bättre än de känner sig själva) – 46 procent av de tillfrågade i studien menar att data om kundernas preferenser och beteenden blir den viktigaste resursen för att på så sätt förstå kundernas behov innan de själva gör det.

6. Kunskap är makt – de yrkesgrupper som förstår kunderna bäst, till exempel psykologer och dataanalytiker, blir inte bara marknadsavdelningens nya tillskott, utan dessutom dess viktigaste medarbetare.

7. Din nya kollega stavas AI… – precis som inom många andra branscher kommer AI att bli viktigt för att samla och tolka enorma mängder data, och, inte minst, fatta beslut utifrån den analysen.

8. …men det är fortfarande känslorna som styr – människor når du ändå bäst genom att skapa en känslomässig koppling, därför blir mjuka värden och förmågan att skapa känslor extremt viktig för att nå igenom bruset.

9. Säg hej till virtuell verklighet – digitala plattformar som vi känner dem i all ära, men om tio år kommer marknad snarare att jobba med VR, AR och ”mixed reality” för att skapa helt nya kundupplevelser.

10. Viktigare och starkare – när data blir guld och kunskap om kunderna kritiskt för affären ökar också marknadsavdelningens betydelse. 62 procent av deltagarna i undersökningen är övertygade om att marknad kommer att ha betydligt större inflytande i organisationer 2030 än idag.

Läs mer om trenderna och vad som kommer att vara avgörande för en datadriven marknadsavdelning i vår rapport: Framtidens Marknadsavdelning

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.