Annons
Innehåll från Dun & Bradstreet

Så driver du konverteringar och tillväxt för ditt företag

Våra beteenden har digitaliserats i rekordfart. – De som vågar jobba datadrivet har bäst förutsättningar att driva konverteringar och tillväxt online, säger Eveliina Hultén, Product Director Marketing hos data & analysföretaget Dun & Bradstreet.

Genom att nyttja data på rätt sätt och nå ut till kunder med relevanta erbjudanden får man som resultat fem-sex gånger bättre konvertering. Man ser att de stora företagen har kommit väldigt långt på sin datadrivna resa. Medan många företag ännu inte har definierat vad datadrivet arbete innebär eller hur de ska gå tillväga för att komma igång med sin datadrivna resa.

Så kunde NetOnNet dubbla sin konvertering genom datadriven marknadsföring

Lär känna dina kunder

– Vägen till tillväxt, handlar om att lära känna sina kunder. Man kommer ganska nära dem bara genom att ta reda på ålder, kön och vad de handlar. Genom att addera data och insiktsvariabler kan man dessutom ta reda på exempelvis köpkraft, livsfas och persona, vilket gör det enklare att förstå köparnas drivkrafter. Grunden för att lyckas är att du har god datakvalitet, säger hon.

Tre viktiga punkter

I sin roll som Product Director Marketing hos Dun & Bradstreet driver Eveliina arbetet inom affärsområdet Datadriven Marknadsföring och försäljning. Här är hennes tre bästa tips hur rätt dataunderlag hjälper dig att skapa en förbättrad köpprocess online:

1) Jobba proaktivt
– Framförallt handlar det om att erbjuda kunderna rätt typ av erbjudande. En person som bor i lägenhet kanske inte ska ha en rabatt på gräsklippare, till exempel. Men är man påväg att flytta eller bilda familj kan både bolån som barnförsäkring vara intressant. Med smart data undviker man misstag och blir mer relevant och träffsäker i sina budskap.

2) Uppdatera databasen
– Under ett år förändras ungefär 20 procent av all information i ett kundregister. Säg att du har en miljon medlemmar i en kunddatabas, då är det 200 000 ändringar som görs. Har man inte en automatisk datainsamling blir det i stort sett omöjligt att hantera.

3) Ha förenklad registrering
– Det är tidsödande för kunderna att fylla i vartenda fält vid köp eller registrering online. Men har man sina system kopplad till en pålitlig datakälla behöver kunden bara fylla i till exempel personnumret.  Det blir enklare för kunden att konvertera, men också säkrare för dig som företag som kan verifiera att kunden finns på riktigt. Med korrekt och komplett data slipper du felaktig kontaktinformation om kunden och det gör också att du undviker att produkten eller tjänsten hamnar hos fel person.

Om man som företag inte jobbar aktivt med den här frågan, vad kommer hända då?

– Konkurrenterna kommer springa ifrån dig och gapet kommer bara bli större och större. Det är bevisat att de företag som aktivt analyserar sina kunder presterar bättre. I slutändan är det en överlevnadsfråga.

Behåll lönsamma kunder

Och det är där Dun & Bradstreet och Consumer Intelligence kommer in. Tjänsten innehåller kunddata om drygt 90 miljoner konsumenter, den hjälper dig att validera kunduppgifter och onboarda nya kunder samtidigt som den matchar och uppdaterar konsumentdata via ett skräddarsytt API på ett GDPR kompatibelt arbetssätt.

– Det kommer öka din förståelse för kundbasen, hjälpa dig att behålla lönsamma kunder, ge möjligheten att analysera kunderna i detalj och få svar på frågan vad som driver konvertering och kundnöjdheten för ditt företag.

Läs mer om Consumer Intelligence och hur det kan hjälpa ditt företag

Mest läst

Dun & Bradstreet

Hur ökar du takten på din datadrivna resa?
Vad kommer efter digitaliseringen?
Inspireras av Europas ledande talare inom AI, smart data och analys. Power of Data anordnas av Dun & Bradstreet, ett marknadsledande globalt data- och analysföretag.

Mer information hittar du här.