Varje höst kan ideella Folkspel summera sitt överskott – som oavkortat går till föreningslivet. I år kunde marknadschefen Henrik Lindroth konstatera att det landade på 232 miljoner kronor.

Spelbolaget som vill göra mest samhällsnytta

På den hårdnande svenska spelmarknaden finns en ideell aktör som växer snabbt.
Folkspel drivs utan privata vinstintressen. Istället är föreningslivet den stora vinnaren.
– Det räcker inte längre att ha en bra produkt. Varumärket måste göra samhället bättre, säger Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel, som genom åren har genererat 16,8 miljarder kronor till ideella föreningar.

Rånäs Orienteringsklubb har ett stort falurött klubbhus.
IK Sävehof har byggt en egen träningshall. Kongahälla Ridsällskap har köpt två nya hästar. Det är några exempel på vad idrottsföreningar har kunnat finansiera helt genom att sälja Sverigelotten, Bingolotto och Bingolottos julkalendrar.

Kan ett spelbolag ha goda avsikter?
– Svaret på den frågan får var och en ge. Vi kan bara berätta vad vi gör på Folkspel så får alla skapa sig en egen uppfattning, säger marknads- och kommunikationschefen Henrik Lindroth, och fortsätter:

– Vi erbjuder konsumenterna roliga skraplotter och söndagsunderhållning på TV4 tillsammans med Bingolotto. Samtidigt ger vi svenskt föreningsliv växtkraft genom att hela överskottet går tillbaka föreningarna.

Folkspel är inte ett bolag, utan en ideell förening som ägs av 71 medlemsorganisationer. Bland medlemmarna finns Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Sveriges Körförbund och många fler.

Det finns inga privata vinstintressen, inga enskilda personer som kan bli rika på verksamheten. Syftet är inte att gå med vinst, utan att skapa största möjliga överskott att betala ut.

– Vi vill vara det spelbolag som gör störst samhällsnytta, säger Henrik Lindroth.

LÄNK: Läs mer om Folkspel här

"Rent krasst har avregleringen faktiskt påverkat Folkspel positivt. Folkspel och våra produkter upplevs som trygga och trovärdiga."

Folkspel är ett ideellt spelbolag som drivs helt utan privata ägarintressen. Varje år fördelas överskottet ut till föreningar och organisationer. Här är tre senaste årens överskott (Folkspel har brutet räkenskapsår):

60

120

180

240

2017/18

2018/19

2019/20

160 miljoner

189 miljoner

232 miljoner

kronor

Skidåkare från Östersunds SK ska träna i skidtunnel.

Sedan den nya regleringen av den svenska spelmarknaden kom för knappt två år sedan, gör allt fler spelbolag reklam i svenska medier. Trots detta har Folkspel inte tappat marknadsandelar. Tvärtom.

Folkspels överskott till svenskt föreningsliv har ökat med 45 procent på två år.

  • 160 miljoner (2017/18).
  • 189 miljoner (2018/19)
  • 232 miljoner (2019/20)

I dag har närmare 100 företag licens för att bedriva kommersiella spel på den svenska marknaden.

– Rent krasst har avregleringen faktiskt påverkat Folkspel positivt. Folkspel och våra produkter upplevs som trygga och trovärdiga. Vi har funnits i snart 30 år och levererat spelglädje till svenskarna och överskott till föreningslivet. En riktig win-win alltså. Det negativa för oss är att det har blivit dyrare att köpa reklam eftersom reklamtrycket har ökat otroligt mycket, säger Henrik Lindroth.

Svenska konsumenter översköljs av marknadsföring från inte minst utländska och kommersiella spelbolag. Detta kan indirekt ha en god inverkan på Folkspel, enligt Henrik Lindroth.

– Spelreklam är den reklam som människor gillar minst. Nio av tio svenskar tycker att spelreklam är dåligt. Och spelprodukterna som vi erbjuder är av en helt annan typ än merparten av vad som syns i tv-reklamen.

LÄNK: Läs mer om Folkspel här

Han säger att Folkspel också gynnas av att konsumenters medvetenhet i allmänhet har ökat.

– För tio år sedan var det fler som köpte brasiliansk oxfilé utan att fundera än nu. Nu handlar fler närproducerat och ekologisk. I allt större utsträckning väljer folk bort produkter som ”bara” är produkter. Kunderna väntar sig något mer av en vara och företaget bakom än att varan bara ska vara bra och billig. De tar ställning genom sitt sätt att konsumera, säger Folkspels marknadschef och fortsätter:

– Folk är inte dumma, så varför skulle de inte ställa krav även på spelprodukter? Och då menar jag inte bara lotternas egenskaper och vinstmöjligheter och sådant. Många kunder vill ha svar på frågor som ”Vad händer med pengarna som jag inte vinner?” och ”Vart går överskottet?”.

Folkspel och Henrik Lindroth har ett enkelt svar på den sista frågan:

– Hela överskottet går till föreningslivet.

Men hela förklaringen till er ökade försäljning kan väl inte vara att överskottet går till något samhällsnyttigt?

– Nej. Ingen köper en dålig produkt för ett gott syfte. Vid sidan av att vi har varit bra på att göra människor medvetna om att Folkspel hjälper till att lyfta föreningslivet så har vi jobbat bra med utvecklingen av våra produkter. Sverigelottens attraktivitet och tillgänglighet har ökat. Och de senaste åren har vi utvecklat Bingolotto och gjort det mer populärt tack vare nya typer av spelmoment och bra val av programledare.

Lödde Vikings 14-årskillar ska spela handbollsmatch i ungdoms-SM.

Fyrisfjäderns badmintonklubb förbereder sig för träning.

”I allt större utsträckning väljer folk bort produkter som 'bara' är produkter.”

Sedan Folkspel startades 1991 har cirka 16,8 miljarder kronor fördelats ut till det svenska föreningslivet och medlemsorganisationer. Så här har fördelningen varit under årens lopp för de tio idrotter som tjänat in mest pengar i antal kronor.

3

6

4,5

1,5

6

12

9

3

… och här är samma statistik för de fem största riksorganisationerna:

Fotboll

Ishockey

Bowling

Handboll

Innebandy

Skidor

Ridsport

Bandy

Bordtennis

Orientering

kronor

7 119 350 000

1 168 180 000

763 480 000

676 290 000

600 860 000

334 710 000

310 390 000

298 730 000

286 580 000

274 850 000

kronor

Riksidrottsförbundet

Pensionärernas Riksorganisation

IOGT-NTO

Frivilliga Skytterörelsen

Sveriges Schackförbund

14 579 370 000

159 120 000

151 500 000

132 000 000

126 190 000

Fotboll: 7 119 350 000

Ishockey: 1 168 180 000

Bowling: 763 480 000

Handboll: 676 290 000

Innebandy: 600 860 000

Skidor: 334 710 000

Ridsport: 310 390 000

Bandy: 298 730 000

Riksidrottsförbundet: 14 579 370 000

Pensionärernas Riksorganisation:
159 120 000

IOGT-NTO: 151 500 000

Frivilliga Skytterörelsen: 132 000 000

Sveriges Schackförbund: 126 190 000

Den 23 december 2019 slog Bingolotto omsättningsrekord.

– Till den kvällen hade det sålts lotter för 204 miljoner kronor. Det är den högsta omsättningen för en enskild Bingolottoomgång genom tiderna sedan starten 1991. Och det rekordet hoppas vi kommer att slås på uppsittarkvällen i år, berättar Henrik Lindroth.

Folkspel är inte den enda stora så kallade allmännyttiga spelaktören i Sverige. Postkodlotteriet och Miljonlotteriet är andra exempel.

– En skillnad mellan oss och de andra är att de samlar pengar på hög för att sedan betala ut överskottet en gång om året. Vi delar istället ut överskottet löpande under året genom att föreningarna som säljer våra produkter får behålla sitt överskott direkt varje gång de redovisar.

När det gäller enklare skraplotter är statliga Svenska Spel den största konkurrenten till Folkspel.

– Svenska Spels trisslott är en likvärdig produkt med vår Sverigelotten. Vi har ökat omsättningen med 200 procent på fem år och säljer nu cirka 10 miljoner Sverigelotter om året. Men fortfarande säljs ungefär tio gånger så många trisslotter, säger Folkspels marknadschef Henrik Lindroth.

Han kan inte låta bli att fundera på hur det kunde vara – om förhållandet mellan de två skrapgiganterna försköts en aning.

– Tänk om alla trisskunder var tionde gång istället köpte Sverigelotten direkt från sin favoritförening. Då skulle vi sälja tio miljoner fler lotter. Och det skulle ge ytterligare 100 miljoner kronor om året till svenskt föreningsliv.

LÄNK: Läs mer om Folkspel här

Här är de tio idrottsföreningar som tjänade in störst överskott det senaste året. 

1. Ullaredsalliansen

844 000 kr

2. IK Sävehof

808 000 kr

3. Södertälje SK

717 000 kr

4. AIK Fotboll

686 000 kr

5. Gerdskens BK

655 000 kr

6. Örebro Ungdom

644 000 kr

7. Bollstanäs SK

618 000 kr

8. Örestadscyklisterna

609 000 kr

9. Tullinge TP

601 000 kr

10. IF Björklöven

586 000 kr

…och här är de fem riksorganisationerna:

1. Riksförbundet HjärtLung2 090 000 kr
2. Bröstcancerföreningarnas
Riksorganisation
1 829 000 kr
3. Rädda Barnen1 575 000 kr
4. Hjärtebarnsfonden1 308 000 kr
5. Pensionärernas
Riksorganisation
1 132 000 kr


"Till den kvällen hade det sålts lotter för 204 miljoner kronor. Det är den högsta omsättningen för en enskild Bingolottoomgång genom tiderna sedan starten 1991."

Nästa år fyller Bingolotto 30 år. Det populära tv-programmet är själva loket hos Folkspel och har fått ett rejält uppsving på sistone. På bilden den här säsongens programledare Stefan Odelberg och Lotta Engberg.

FAKTA: FOLKSPEL

Folkspel är ett ideellt spelbolag som delar ut hela sitt överskott till svenska föreningar och organisationer. Räkenskapsåret 2019/20 delades det ut totalt 232 miljoner kronor, tack vare svenska folkets vilja att stötta föreningslivet genom att köpa produkterna Bingolotto och Sverigelotten.

Folkspel arrangerar också Årets Eldsjäl. Det är ett projekt som pågår året runt, som syftar till att lyfta alla ideella eldsjälar i det svenska föreningslivet i fem olika kategorier och som avslutas varje år med Eldsjälsgalan. Varje månad hyllas också Månadens Föreningshjälte.

Annons - innehåll från Folkspel