<< TILLBAKA TILL DI.SE

ANNONSInnehåll från Ford

Vad vet du om nya elektriska Explorer?

Den har en kaxig amerikansk attityd samtidigt som den är designad för Europa och byggd i Tyskland. Och det är den första elbilen som kört jorden runt.
Nu har den kommit till Sverige – möt nya elektriska Ford Explorer.

EXTERN LÄNK: Boka provkörning av nya helelektriska Ford Explorer

Hur testar man en elbil som ska bära det ikoniska modellnamnet Explorer? Jo, man provkör den jorden runt för att säkerställa att den tål de tuffaste utmaningar. Man ger den en räckvidd på upp till 602 km på en laddning och man ser till så att det finns gott om plats för hela familjen att ta sig till livets alla äventyr på ett säkert sätt.

Byggd i Tyskland

Nya Explorer är företaget Fords andra elektriska bil, och är den första elbilen som byggts i Fords nya elektrifieringscenter i Köln, Tyskland. Det är också den modell som ska bana väg för företagets elomställning i Europa där målet är att erbjuda en elektrifierad produktportfölj i Europa år 2035.

Även om mycket av attityden är sig lik från dess ikoniska företrädare så har nya Ford Explorer anpassats till en elektrisk era – vilket är tydligt bland annat i fronten där grillen är ersatt av en sköld.

– Explorer är en banbrytare, och ytterligare ett exempel på innovativa elbilar från Ford. Genomsyrad av vårt amerikanska arv men byggd i Köln för våra kunder i Europa. Den är redo för de stora äventyren och fullpackad med allt våra kunder behöver för sina resor, säger John Hurtig, vd Ford Sverige.

”Den är redo för de stora äventyren och fullpackad med allt våra kunder behöver för sina resor”

Skjutbar pekskärm

Ford Explorer är extra välutrustad redan från grunden, med bland annat massagefunktion i förarsätet. Företaget vill med nya Explorer ge dig som förare och passagerare en innovativ digital upplevelse och en bekväm resa. Som del i detta finns en 14,6-tum skjutbar SYNC Move pekskärm mellan sätena fram med ett uppkopplat infotainment- och ljudsystem. Det är också här som du kan styra all avancerad förarassistans-teknik och anpassa bilen efter dina önskemål och behov.

Den skjutbara pekskärmen döljer dessutom ett av alla praktiska fack – som dessutom är dolt och låsbart – och förvaringslösningar som finns i suven. Ett annat är en mittkonsol som sväljer 17 liter – perfekt för både dator, väska eller andra skrymmande saker.

Lång räckvidd

Men motormässigt då?
Ja, en laddning räcker – enligt WLTP – 602 kilometer vid blandad körning för den bakhjulsdrivna varianten med ett batteripaket på 77 kilowattimmar. Den fyrhjulsdrivna versionen har ett batteri på 79 kilowattimmar och en räckvidd på 556 kilometer.

Att ladda bilen – den fyrhjulsdrivna versionen har en maximal laddeffekt på 185 kilowatt – från 10 till 80 procents kapacitet går på 26 minuter. För den bakhjulsdrivna varianten krävs ytterligare ett par minuter för att uppnå samma resultat.

Komfortabel och tyst

Effektmässigt levererar nya Ford Explorer 210 kW eller motsvarande 286 hästkrafter med drivning på bakhjulen eller 250 kW och 340 hästkrafter för versionen som har drivning på alla hjul.

Körmässigt kan Explorer stoltsera med välbalanserad kördynamik i kombination med en komfortabel och tyst innermiljö och som förare finns möjlighet att välja mellan fem olika körlägen efter tycke och smak.

EXTERN LÄNK: Se mer av nya Ford Explorer och boka din provkörning redan i dag

Ford Explorer Extended Range RWD/AWD

Effekt: 210 kW/286 hk / 250 kW/340 hk
Vridmoment: 545 Nm / 545 Nm bak och 134 Nm fram för Extended Range AWD.
0-100 km/h: 6,4/5,3 sekunder
Toppfart: 180 km/h.
Räckvidd: 602/532 km (enligt WLTP).
Batterikapacitet: 77/79 kWh.
Laddningseffekt (DC): Upp till 135/185 kW.
Laddningseffekt (AC): Upp till 11 kW.
Mått: Längd: 4 468 mm, bredd: 1 946 mm, höjd: 1 630 mm, axelavstånd: 2 767 mm.
Tjänstevikt: 2 090-2 179 kg.
Bagageutrymme: 470 liter (exkl. 17 liter mittkonsol), 1 460 liter (baksätet nedfällt).
Pris: från 489 900 kronor (Explorer Standard Range RWD).

Energiförbrukning bl. körning: (WLTP) 13,9 – 16,6 kWh/100km, CO2 0g. Miljöklass Euro 6D-Temp. Garanti 5 år/10 000mil. Laddtid baserad på datorberäkningar. Laddhastigheten minskar när batteriet närmar sig full laddning. Laddtider kan variera beroende på faktorer som batteriets laddningsstatus. Faktisk räckvidd varierar beroende på faktorer som miljö, körstil, batteriets ålder och dess hälsostatus. Priset enligt gällande prislista. Med reservation för felskrivningar och prisändringar.

Alla artiklar

Jonna Sundling laddar för ny skidsäsong – med el under huven

Jonna Sundling laddar för ny skidsäsong – med el under huven

Jonna Sundling laddar för ny skidsäsong – med el under huvenFrihet i spåret och elektrisk frihet på vägarna. Flerfaldiga OS-medaljören Jonna Sundling laddar i dubbel bemärkelse för nya framgångar i vinter.Extern länk: Läs mer om Ford Mustang Mach-E här Hon är van att...

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri