Single post hero

Årets hetaste badrumstrender – och en som är helt passé

Gammaldags glamour à la Marilyn Monroe möter naturliga material från den skandinaviska skogen. När trendspanaren Stefan Nilsson spår hur våra badrum ser ut under resten av 2019 finns även duschtoaletten med på listan.

Mer om Geberit AquaClean Sela

Trendspanaren Stefan Nilsson är ständigt på väg mot nya mässor och intryck runt världen, där han synar det senaste inom bland annat inredning och design.

På årets upplaga av Stockholm Furniture & Light Fair fanns han på plats under lanseringen av nya Geberit AquaClean Sela. Den innovativa duschtoaletten rengör användaren med en behaglig kroppstempererad vattenstråle istället för att man använder toalettpapper. Det ger en långvarig, fräsch och nyduschad känsla.

På Stockholmsmässan passade Stefan Nilsson på att presentera sina senaste spaningar kring våra älskade badrum:

– Det är en plats som skapar många drömbilder när man sitter hemma och ritar och planerar. En kretsar kring badrummet som social mötesplats, kanske med plats för samtal och ett glas bubbel. Det här kräver förstås dubbla tvättställ och kranar. Samtidigt finns en annan drömbild om det där stora, självständiga badrummet där det finns plats och tid för en själv, för wellness och yoga.

Här listar Stefan Nilsson sina fem starkaste trender under 2019 – och en som är helt ute:

  1. Retrofärgerna är tillbaka. Kaklet får numera gärna gå i både rosa och orange, precis som det såg ut hemma hos mormor när man var liten. I trenden ser jag även leopardfläckad kakel – lite gammaldags glamour à la Marilyn Monroe och Jayne Mansfield. I den här lite hedonistiska linjen ser jag också viktorianskt ornamenterade badrumsblandare.
  2. Svart/vitt. Det klassiskt artistiska, mörka badrummet med ljusa detaljer – eller kanske precis tvärtom! Och i så fall varför inte använda svart fog?
  3. Trä/natur. Skogen börjar ta plats badrummen. Det här är antagligen delvis en förlängning av den skandinaviska ”hygge”-vågen. Det finns till och med badkar i trä, vilket förstås speglar hela trenden med naturliga material. Därför ser vi såklart nu också stora gröna växter och små träd i badrummet.
  4. Hållbarhet. En trend som inte är estetisk, men som vi självklart kommer att se mycket mer av. Miljövänligt producerat kakel, smarta vattenbesparande duschar, badhanddukar gjorda av återvunnen bomull. Det här är förstås en megatrend som märks på många plan. Och OM vi köper något 2019, då kommer det att ha en hållbarhetstanke.
  5. Teknik i badrummet. Redan för några år sen togs det fram badrumsinredning som kunde spela din favoritlista från Spotify. Räkna med att vi snart kommer ha interaktiva speglar som kan tala om ditt hälsotillstånd. Men tekniken kommer också när det gäller vattnet, eller din upplevelse av vatten. Där ingår förstås duschtoaletten Geberit AquaClean, som rengör dig med kroppstempererat vatten, torkar med varm luft, har luktutsugning och kan styras via din smartphone!

Ute: Roséguld. Hajpen från några år sedan har definitivt klingat av. Dessutom sätter ingen längre upp samma kakelklinkers på väggar och golv, det är ju SÅ 2018.

Mer om Geberit AquaClean Sela

Fakta:

Företaget Geberit grundades 1874 av Caspar Gebert i den schweiziska staden Rapperswil. Drygt ett sekel senare, 1978, introducerade Geberit sin första vägghängda toalett med duschfunktion. Företaget har blivit ett signum för schweizisk premiumdesign bland annat tack vare den revolutionerande duschtoaletten Geberit AquaClean, som lanserades 2009. Alla modeller har namn som associerar till schweiziskt vatten. Modellen AquaClean Sela är uppkallad efter källan där floden Inn rinner upp i regionen Engadin i de schweiziska Alperna.