Single post hero

Made in Switzerland: Framtidens toalett fyller 40

Att rengöra sig med vatten istället för papper vid toalettbesöket är inte lika nytt som många kanske tror. Redan 1978 lanserade schweiziska premiummärket Geberit duschtoaletten Geberella – en då helt nyskapande kombination av toalett och bidé.

Mer om Geberit AquaClean

Den som någon gång varit i Japan har säkert träffat på duschtoaletten, som rengör med vatten och torkar med varmluft istället för att man använder toalettpapper. I det högteknologiska asiatiska landet, där renlighet och personlig hygien alltid värderats högt i vardagen, hittas duschtoaletten idag överallt: Från hypermoderna tågstationer till tusenåriga tempel. I hemmiljö sägs idag närmare 80 procent av japanernas badrum vara utrustade med duschtoaletter. Den geniala idén är dock allt annat än ny. Den föddes när schweizaren Hans Maurer redan 1957 utvecklade och tog patent på en extremt hygienisk toalett. Men kulturella tabun gjorde att hans Closomat fick begränsad succé och det skulle dröja till 1978 innan det schweiziska sanitetsföretaget Geberit tog stafettpinnen vidare och introducerade Geberella, en toalettsits med inbyggd duschfunktion.

Färgskalor à la 70-tal

Den nya sitsen var designad för att passa de flesta toaletter – och var enkel att installera. Dessutom gjordes den i helt tidsenliga färgskalor som gick att matcha med resten av inredningen för de så tidstypiska badrummen på 1970-talet. Ett år senare. 1979, lanserades den första kompletta duschtoaletten Geberit-O-Mat.

40 år av erfarenhet

Här i Europa var vi dock inte lika snabba som japanerna med att ta till oss de smarta duschtoaletterna. Men Geberit fortsatte att utveckla och förfina sitt koncept och tog så sakteliga allt fler marknadsandelar. En kulturrevolution i det tysta hade slutligen ägt rum även i Europa. 2009 presenterades produktsortimentet Geberit AquaClean, vilket skulle sätta en helt ny standard för kombinationen toalett och personlig hygien.

Nyskapande design och funktion

I dag är Geberit marknadsledande i Europa och kan till skillnad från andra tillverkare se tillbaka på ett 40 år långt utvecklingsarbete för att nå fram till dagens patenterade produkter, som fångar allt fler med sin nyskapande design och genomtänkta funktioner. En av anledningarna till att duschtoaletten nu erövrar en stor europeisk marknad är just designen; en estetisk, avskalad förädling av en vanlig toalett.
Som symboler för friskt bergsvatten och renhet fick modellerna namn efter schweiziska floder. Geberit krönte kollektionen 2015 med toppmodellen Mera av industridesignern Christoph Behling.

Mer om designerns tankar bakom Geberit AquaClean

Geberit grundades 1874 av Caspar Gebert i den schweiziska staden Rapperswil vid Zürichsjön. 90 år senare, 1964, lanserade Geberit världens första vägghängda toalettstol med dold cistern. Företaget har blivit ett signum för schweizisk premiumdesign, bland annat tack vare den revolutionerande duschtoaletten Geberit AquaClean. Modellen AquaClean Mera är uppkallad efter den fem mil långa bergsfloden Mera som slingrar sig fram från källan i södra Schweiz genom Malojapasset i Alperna för att mynna ut i Comosjön i norra Italien.