Single post hero

Sverige är redo för den högteknologiska duschtoaletten

I vår lanserar Geberit duschtoaletten AquaClean Sela i Sverige. Satsningen ligger i linje med vårt allt större intresse för den lika moderna som minimalistiska duschtoaletten. – Vi ser AquaClean Sela med sina fulländade former både som designobjekt och som en samtida toalettupplevelse, säger Margit Harsch, internationell chef för Geberit AquaClean.

Mer om Geberit AquaClean Sela

Nyligen presenterade Geberit den innovativa duschtoaletten AquaClean Sela under Stockholm Furniture & Light Fair. Mötet med den svenska publiken på Stockholmsmässan var talande. I Japan är redan 75 procent av badrummen utrustade med duschtoaletter.
Nu är det naturliga steget att också få Europa och oss svenskar att ta till oss den innovativa tekniken som rengör användaren med kroppstemperat vatten istället för att man använder toalettpapper.

– Vi ser AquaClean Sela med sina minimalistiska former som lika delar designobjekt som samtida toalettupplevelse. Lyxen är själva duschtoaletten, som fortfarande är relativt okänd här i Europa, säger Margit Harsch, internationell chef för Geberit AquaClean, på tillfälligt Sverigebesök.

Badrummets nya status

Lanseringen av AquaClean Sela sker samtidigt som badrummet tar allt större plats i vårt moderna medvetande. Plötsligt är det platsen i vårt hem som har fått en upphöjd status. Att vilja krydda vår vardag med lite lyx har lyft just badrummet till en unik position. Där kommer också duschtoaletten in, inte minst tack vare den schweiziske industridesignern Christoph Behling som har byggt in mängder med finurliga funktioner i AquaClean Sela.

– Badrummet går alltmer mot att fungera som en wellness area efter en stressig dag på jobbet. En plats där vi tar oss tid att dagligen återhämta oss, och ta hand om vår kropp och själ.

Hur ser vi som användare att det är en schweizisk produkt?
– Duschtoaletten är ursprungligen en schweizisk uppfinning, som föddes redan 1957. Många tror ju att den har sitt ursprung i Japan, men idén går tillbaka till Schweiz – även om japanerna har varit duktiga på att utveckla den mycket snabbare än vi européer har gjort. Med runt 8 procent av marknaden har Schweiz fortfarande Europas högsta andel av duschtoaletter. Nu tror vi att resten av vår världsdel, och inte minst Sverige, är redo för den högteknologiska duschtoaletten. Och vi märker att efterfrågan ökar, ju mer medvetna människor är att den existerar.

Hur föddes namnet Sela?
– Alla våra tre AquaClean-modeller bär namn efter schweiziska floder. Vi ville fånga ett sätt att beskriva den fräscha känslan av friskt vatten som rinner genom de höga Alperna. Vi hoppas att det är ett subtilt sätt att beskriva allt det som schweizisk kvalitet står för, säger Margit Harsch.

Mer om Geberit AquaClean Sela

FAKTA

Företaget Geberit grundades 1874 av Caspar Gebert i den schweiziska staden Rapperswil. Drygt ett sekel senare, 1978, introducerade Geberit sin första vägghängda toalett med duschfunktion. Företaget har blivit ett signum för schweizisk premiumdesign bland annat tack vare den revolutionerande duschtoaletten Geberit AquaClean, som lanserades 2009. Alla modeller har namn som associerar till schweiziskt vatten. Modellen AquaClean Sela är uppkallad efter källan där floden Inn rinner upp i regionen Engadin i de schweiziska Alperna.