Ny elteknik och

klassisk BMW-känsla

SE

Körglädje, vassa motorer och ny teknik – det har varit grunden för BMW:s DNA under mer än ett sekel. Men nu ritas kartan om när hela branschen satsar på elbilar och laddhybrider.


Betyder det slutet för den klassiska BMW-känslan?

Körglädje, vassa motorer och ny teknik – det har varit grunden för BMW:s DNA under mer än ett sekel. Men nu ritas kartan om när hela branschen satsar på elbilar och laddhybrider.


Betyder det slutet för den klassiska
BMW-känslan?


Många är de konsumenter som de senaste åren följt utvecklingen av elbilar med spänning.
Nu har den avvaktande hållningen ersatts av praktisk handling. Konsumenternas krav på minskade klimatavtryck samt politiska beslut har satt ordentlig fart på försäljningen av elektrifierade bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden spår att 30 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige 2020 kommer att vara laddbara (el eller laddhybrid). Nästa år är samma siffra 40 procent och i den takten förväntas utvecklingen fortsätta.

– Var fjärde ny bil som registrerades i februari var laddbar, det vill säga en elbil eller laddhybrid. Det är en dubbelt så hög andel som i februari förra året, berättar Mattias Bergman, VD på Bil Sweden.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Många är de konsumenter som de senaste åren följt utvecklingen av elbilar
med spänning. Nu har den avvaktande hållningen ersatts av praktisk handling. Konsumenternas krav på minskade klimatavtryck samt politiska beslut har satt ordentlig fart på försäljningen av elektrifierade bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden spår att 30 procent av alla nyregistrerade bilar
i Sverige 2020 kommer att vara laddbara (el eller laddhybrid). Nästa år är samma siffra 40 procent och i den takten förväntas utvecklingen fortsätta.

– Var fjärde ny bil som registrerades i februari var laddbar, det vill säga en elbil eller laddhybrid. Det är en dubbelt så hög andel som i februari förra året, berättar
Mattias Bergman, VD på Bil Sweden.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW


Många är de konsumenter som de senaste åren följt utvecklingen av elbilar med spänning.
Nu har den avvaktande hållningen ersatts av praktisk handling. Konsumenternas krav på minskade klimatavtryck samt politiska beslut har satt ordentlig fart på försäljningen av elektrifierade bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden spår
att 30 procent av alla nyregistrerade bilar
i Sverige 2020 kommer att vara laddbara
(el eller laddhybrid). Nästa år är samma siffra 40 procent och i den takten förväntas utvecklingen fortsätta.

– Var fjärde ny bil som registrerades i februari var laddbar, det vill säga en elbil eller laddhybrid. Det är en dubbelt så hög andel som i februari förra året, berättar Mattias Bergman, VD på Bil Sweden.

LÄNK: Allt du behöver veta om laddhybriderna från BMW



Det här är en omställning som bilindustrin känt till och väntat på, men vissa aktörer har tagit mer offensiva initiativ än andra. Redan för sju år sedan lanserade BMW sin första helt eldrivna modell, BMW i3. Men långt dessförinnan drog företaget igång ett intensivt utvecklingsarbete för att ta en tätposition inom elbilsmarknaden.

Och resultatet, eller belöningen, för insatserna har inte uteblivit:

  • Totalt rullar 500 000 laddbara bilar från BMW Group på vägarna i världen idag.
  • BMW har med 11 modeller ett av marknadens bredaste erbjudanden av laddbara bilar, 2023 ska det vara 25.
  • BMW i Sverige spår att 40 procent av all nybilsförsäljning under 2020 kommer vara laddbara bilar, i Norge är motsvarande siffra 90 procent.



  • BMW väntas sälja över en halv miljon elektrifierade bilar i år, nästa år ska siffran ha fördubblats.
  • BMW är nu i toppskiktet av marknaden för laddbara bilar i Europa med 14 procent av den totala försäljningen.

– Vi vill vara bäst på planeten. Vi är en ledande aktör idag och vi kommer att fortsätta att vara ledande inom e-mobilitet, säger Oliver Zipse, vd för BMW Group.

Ledande på LADDBARA BILAR

Går sin egen väg

Medan andra aktörer sökt samarbeten och kompromisser i utvecklingsarbetet har
BMW jobbat envetet för att skapa egna plattformar för att maximera flexibiliteten och oberoendet.

– Det har helt enkelt inte funnits en enda elektrisk motor som uppfyllt våra krav. Vi vill inte göra några kompromisser när det gäller storlek, effekt och vikt. Drivsystem har alltid varit ett område som har skiljt BMW från konkurrenterna, exakt samma sak gäller elektroniska drivsystem, säger Stefan Juraschek, BMW:s vice president för utvecklingen av elektriska fordon.

Att den här affärsstrategin är lyckosam råder inget tvivel om. Ett tydligt exempel på det är utrullningen av laddhybrider inom 3-serien. Efter den framgångsrika lanseringen av BMW 330e Sedan släpps nu under året ytterligare modeller på marknaden: BMW 330e Touring, BMW 330e xDrive Sedan och BMW 330e xDrive Touring.

Alla har de byggts på samma hybriddrivlina som hyllats för sina positiva egenskaper. Bland annat har räckvidden och kraften i accelerationen stärkts vilket förhöjer körupplevelsen ytterligare.

Lägg därtill att modellerna är rikligt utrustade med andra smarta funktioner som både minskar klimatpåverkan, höjer säkerheten och gör billivet både enklare och roligare.

Medan andra aktörer sökt samarbeten och kompromisser i utvecklingsarbetet
har BMW jobbat envetet för att skapa egna plattformar för att maximera flexibiliteten och oberoendet.

– Det har helt enkelt inte funnits en enda elektrisk motor som uppfyllt våra krav. Vi
vill inte göra några kompromisser när det gäller storlek, effekt och vikt. Drivsystem
har alltid varit ett område som har skiljt BMW från konkurrenterna, exakt samma
sak gäller elektroniska drivsystem, säger Stefan Juraschek, BMW:s vice president
för utvecklingen av elektriska fordon.

Att den här affärsstrategin är lyckosam råder inget tvivel om. Ett tydligt exempel
på det är utrullningen av laddhybrider inom 3-serien. Efter den framgångsrika lanseringen av BMW 330e Sedan släpps nu under året ytterligare modeller på marknaden: BMW 330e Touring, BMW 330e xDrive Sedan och BMW 330e xDrive Touring.

Alla har de byggts på samma hybriddrivlina som hyllats för sina positiva egenskaper. Bland annat har räckvidden och kraften i accelerationen stärkts vilket förhöjer körupplevelsen ytterligare.

Lägg därtill att modellerna är rikligt utrustade med andra smarta funktioner som både minskar klimatpåverkan, höjer säkerheten och gör billivet både enklare och roligare.

"Drivsystem har alltid varit ett område som har skiljt BMW från konkurrenterna"

Går sin egen väg

Medan andra aktörer sökt samarbeten och kompromisser i utvecklingsarbetet har
BMW jobbat envetet för att skapa egna plattformar för att maximera flexibiliteten och oberoendet.

– Det har helt enkelt inte funnits en enda elektrisk motor som uppfyllt våra krav. Vi vill inte göra några kompromisser när det gäller storlek, effekt och vikt. Drivsystem har alltid varit ett område som har skiljt BMW från konkurrenterna, exakt samma sak gäller elektroniska drivsystem, säger Stefan Juraschek, BMW:s vice president för utvecklingen av elektriska fordon.

Att den här affärsstrategin är lyckosam råder inget tvivel om. Ett tydligt exempel på det är utrullningen av laddhybrider inom 3-serien. Efter den framgångsrika lanseringen av BMW 330e Sedan släpps nu under året ytterligare modeller på marknaden: BMW 330e Touring, BMW 330e xDrive Sedan och BMW 330e xDrive Touring.

Alla har de byggts på samma hybriddrivlina som hyllats för sina positiva egenskaper. Bland annat har räckvidden och kraften i accelerationen stärkts vilket förhöjer körupplevelsen ytterligare.

Lägg därtill att modellerna är rikligt utrustade med andra smarta funktioner
som både minskar klimatpåverkan, höjer säkerheten och gör billivet både enklare
och roligare.

P90384985_highRes_bmw-concept-i4-02-20.jpg
P90374478_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv.jpg
P90384980_highRes_bmw-concept-i4-02-20.jpg
P90342266_highRes_the-new-bmw-745le-xd.jpg

mauris

Kanske tystar också de senaste modellerna vissa entusiasters farhågor; att den riktiga körglädjen försvinner i en bil som drivs av el.

Nu är det tvärtom många som hävdar att just eldriften förhöjer känslan i körningen. Kickarna blir ännu starkare när bilen är tystgående samtidigt som den har en utväxling och acceleration som knockar motsvarande modeller som drivs med fossila bränslen.

Den som till varje pris vill ha ett mäktigt motorljud kan testa en BMW 330e xDrive Sedan som utrustats med ett Active Sound Engineering. I körläget ”sport” utvecklas ett artificiellt motorljud som följer trycket på gasen.

Och det är just viljan och förmågan att ständigt utveckla produkter och lösningar som närmar sig fulländning som är BMW:s signum.

Så har det varit i historien, så är det nu.

Förhöjer känslan i körningen

Det finns även andra modeller som skulle ha fått mycket ljus på sig under den årliga motormässan i Genève (eventet ställdes in på grund av coronaviruset).

BMW iX3 blir företagets första helelektriska SAV och lanseras i januari 2021. BMW X3 är
för övrigt den första modellen med fyra olika drivlinor – bensin, diesel, laddhybrid och helelektrisk – vilket går helt i linje med strategin om att erbjuda kunderna största möjliga valfrihet.

BMW i4 lanseras på marknaden nästa år. Denna fyradörrars BMW Gran Coupe är en fantastisk kombination av praktiska egenskaper, körglädje och ren skönhet. Dessutom med en räckvidd på hela 600 kilometer.

– BMW:s koncept i4 tar elektrifieringen till BMW:s kärna. Designen är dynamisk, ren och elegant. Kort sagt: En perfekt BMW som har nollutsläpp, säger Adrian van Hooydonk,
vice president i BMW:s designgrupp.

Det finns även andra modeller som skulle ha fått mycket ljus på sig under den årliga motormässan i Genève (eventet ställdes in på grund av coronaviruset).

BMW iX3 blir företagets första helelektriska SAV och lanseras i januari 2021.
BMW X3 är för övrigt den första modellen med fyra olika drivlinor – bensin, diesel, laddhybrid och helelektrisk – vilket går helt i linje med strategin om att erbjuda kunderna största möjliga valfrihet.

BMW i4 lanseras på marknaden nästa år. Denna fyradörrars BMW Gran Coupe är en fantastisk kombination av praktiska egenskaper, körglädje och ren skönhet. Dessutom med en räckvidd på hela 600 kilometer.

– BMW:s koncept i4 tar elektrifieringen till BMW:s kärna. Designen är dynamisk,
ren och elegant. Kort sagt: En perfekt BMW som har nollutsläpp, säger Adrian van Hooydonk, vice president i BMW:s designgrupp.

Cars-03.png
Cars-02.png
Cars-01.png

Rötter i flygindustrin

Många påstår att den speciella BMW-känslan har utvecklats tack vare att företaget från början producerade flygplansmotorer. Kunskapen och viljan, nästan besattheten, att skapa den optimala bilmotorn lade grunden till modeller som skänkte en glädje till föraren som de mest kräsna entusiaster inte hade upplevt förut.

Den kändes redan på 50-talet i BMW 502, en stor sedanmodell med 8-cylindrig motor
i lyxsegmentet samt BMW Isetta, en egen miniversion av den klassiska mikro-bilen. De
här två modellerna var varandras totala motsatser, men bjöd var och en för sig på en stor portion körglädje.

Men det var på 70-talet som den klassiska BMW-känslan fick riktigt fäste på marknaden. BMW jobbade hårt för att skapa nya modellprogram som var enkla att komma ihåg (en princip som lever ännu idag). 1972 lanserades den nya 5-serien, en positionering av premiumbilar i mellanklassegmentet.

1975 var det premiär för 3-serien, en mindre bil som var gjord efter samma princip. Dessa båda serier blev formidabla försäljningssuccéer tack vare sin förmåga att erbjuda kvalitet och kreativitet, och det till ett överkomligt pris.

Rötter i flygindustrin

Många påstår att den speciella BMW-känslan har utvecklats tack vare att
företaget från början producerade flygplansmotorer. Kunskapen och viljan, nästan besattheten, att skapa den optimala bilmotorn lade grunden till modeller som skänkte en glädje till föraren som de mest kräsna entusiaster inte hade upplevt förut.

Den kändes redan på 50-talet i BMW 502, en stor sedanmodell med 8-cylindrig motor i lyxsegmentet samt BMW Isetta, en egen miniversion av den klassiska mikro-bilen. De här två modellerna var varandras totala motsatser, men bjöd var och en för sig på en stor portion körglädje.

Men det var på 70-talet som den klassiska BMW-känslan fick riktigt fäste på marknaden. BMW jobbade hårt för att skapa nya modellprogram som var enkla att komma ihåg (en princip som lever ännu idag). 1972 lanserades den nya 5-serien, en positionering av premiumbilar i mellanklassegmentet.

1975 var det premiär för 3-serien, en mindre bil som var gjord efter samma princip. Dessa båda serier blev formidabla försäljningssuccéer tack vare sin förmåga att erbjuda kvalitet och kreativitet, och det till ett överkomligt pris.

Många påstår att den speciella BMW-känslan har utvecklats tack vare att
företaget från början producerade flygplansmotorer. Kunskapen och viljan, nästan besattheten, att skapa den optimala bilmotorn lade grunden till modeller som skänkte en glädje till föraren som de mest kräsna entusiaster inte hade upplevt förut.

Den kändes redan på 50-talet i BMW 502, en stor sedanmodell med 8-cylindrig motor
i lyxsegmentet samt BMW Isetta, en egen miniversion av den klassiska mikro-bilen.
De här två modellerna var varandras totala motsatser, men bjöd var och en för sig på
en stor portion körglädje.

Men det var på 70-talet som den
klassiska BMW-känslan fick riktigt fäste
på marknaden. BMW jobbade hårt för att
skapa nya modellprogram som var enkla
att komma ihåg (en princip som lever ännu idag). 1972 lanserades den nya 5-serien, en positionering av premiumbilar i mellanklassegmentet.

1975 var det premiär för 3-serien, en
mindre bil som var gjord efter samma princip. Dessa båda serier blev formidabla försäljningssuccéer tack vare sin förmåga
att erbjuda kvalitet och kreativitet, och det till ett överkomligt pris.

"Vi vill vara bäst på planeten. Vi är en ledande aktör idag och vi kommer att fortsätta att vara ledande inom
e-mobilitet"

En ny era

1999 gick BMW in i en ny era. Det året lanserades X5 som var den första modellen i en ny kategori som under de kommande åren blev omåttligt populär. BMW valde dock att kalla sin X5 för Sav (Sport Activity Vehicle) för att tydligare betona dess köregenskaper.

Allt eftersom Suvarna, som blev det vedertagna namnet, började dominera gatorna var det fler och fler som påpekade hur onödigt det var att köra bränslekrävande bilar.

Tack vare ett fortsatt intensivt utvecklingsarbete har utsläppen minskat samtidigt som även de större modellerna nu lanseras i elektrifierade versioner.

Även om utvecklingen inom laddbara modeller är expansiv tror dock BMW att bensin- och dieselbilar kommer att finnas kvar under lång tid, dock i en betydligt mindre omfattning än idag.

Men oavsett modell och drivmedel är det dock två ingredienser som alltid ska finnas med i en BMW: Förnuft och känsla.

"Vi vill vara
bäst på planeten. Vi är en ledande aktör idag och
vi kommer att fortsätta att vara ledande inom
e-mobilitet"

Nya höjdpunkter

Utvecklingsarbetet nådde sedan nya höjder med lanseringen av BMW M1 – den första modellen tillverkad av BMW:s dotterbolag som var bildat för att ta hand om all motorsport. M-divisionen utvecklade mängder av nya framgångsrika modeller, där E30 M3 av många beskrivs som den största fullträffen någonsin.

"Vi vill vara bäst på planeten. Vi är en ledande aktör idag och vi kommer att fortsätta att vara ledande inom
e-mobilitet"

Redan för sju år sedan lanserade BMW
sin första helt eldrivna modell, BMW i3.

BMW har med 11 modeller ett av marknadens bredaste erbjudanden av laddbara bilar, 2023 ska det vara 25.

BMW väntas sälja över en halv miljon elektrifierade bilar i år, nästa år ska siffran
ha fördubblats.

BMW är nu i toppskiktet av elbilsmarknaden
i Europa med 14 procent av den totala försäljningen.

BMW leder utvecklingen

BMW_White_Logo.svg
Annons - innehåll från BMW